Els Amics del Museu Nacional ens sumem al #GivingTuesday

Anna Fabra

Per primera vegada al nostre país, l’1 de desembre de 2015 se celebra el #GivingTuesday, Un dia per donar, el dia mundial dedicat a l’acció de donar. Es tracta d’un moviment global amb presència a més de 70 països que, des de fa 4 anys, se celebra el primer dimarts de desembre.

El #GivingTuesday té l’objectiu de dedicar un dia a tot el món a celebrar l’acció de donar, ja siguin aliments, diners, temps (voluntariat), objectes de segona mà, etc., amb la perspectiva, sobretot, de ser el punt de partida per seguir donant i promovent la filantropia els altres 364 dies de l’any.

D’on sorgeix la iniciativa?

La idea del #GivingTuesday va sorgir el 2012 de l’ONG 92Y Street de Nova York, dedicada durant més de 100 anys a les obres socials, i de la Fundació de les Nacions Unides, que ha aportat la seva experiència en l’estratègia i la difusió de projectes solidaris.

La iniciativa s’articula a través d’una plataforma web que dóna visibilitat de manera conjunta a projectes solidaris i busca mobilitzar tots els ciutadans, les famílies, organitzacions i empreses perquè contribueixin en aquest dia mundial de la donació. Cada país participant té la seva pròpia plataforma i a casa nostra és givingtuesday.cat.

Entre els projectes que hi tenen presència, n’hi ha de socials, d’educatius, esportius, mediambientals, de salut, recerca científica, cooperació internacional, i també culturals, com el dels Amics del Museu Nacional!

La participació dels Amics del Museu Nacional

Quin objectiu tenim?

Els Amics del Museu Nacional participem en aquesta primera edició del #GivingTuesday amb la finalitat de recaptar fons per als projectes educatius i socials del museu. Tots els diners que s’aconsegueixin en forma de nous Amics es destinaran íntegrament a donar suport a aquests projectes tan vitals per al museu. Les adhesions van dels 18 fins als 2.000 €, en podeu consultar totes les categories.

Foto: Museu Nacional d’Art de Catalunya

Els Amics del Museu Nacional d’Art de Catalunya

Des de fa gairebé 20 anys, els Amics del Museu Nacional treballem per difondre i fer més proper el nostre patrimoni artístic. Amb aquest fi organitzem activitats diverses (visites comentades, xerrades i conferències, sortides, viatges…). Aquesta participació dels ciutadans en la vida cultural produeix uns beneficis intangibles que es tradueixen, sens dubte, en un impacte positiu en la nostra societat.

D’altra banda, els Amics contribuïm també a generar una cultura ciutadana filantròpica, gràcies a campanyes de finançament col·lectiu per adquirir o restaurar obres d’art, per comprar llibres per a la biblioteca o per donar suport als projectes educatius i socials del Museu Nacional.

Fins ara, els Amics del Museu Nacional hem dut a terme diverses campanyes de suport al museu com les següents:

• Campanya de finançament col·lectiu per adquirir La pregària de Marià Fortuny, d’abril a setembre de 2013. Hi van participar més de 240 mecenes i vam aconseguir recaptar els 45.000 € necessaris per comprar aquest dibuix de 1872 que, durant molts anys, havia romàs en mans de col·leccionistes privats.

Marià Fortuny, La Pregària, cap a 1871-1872

• Campanya +Amics, +llibres! de captació de fons per fer front a l’adquisició prioritària de llibres per a la Biblioteca Folch i Torres d’història de l’art del museu, l’abril de 2015, en el marc del Dia del Llibre. Hi van participar més de 180 mecenes i es van recaptar 7.781 €, tot superant l’objectiu inicial de 6.000 €!
  • I, per aquest mes de desembre, estem preparant una campanya de captació de fons destinada als projectes educatius i socials del Museu Nacional. Aquesta campanya s’articula a través de dues accions concretes: a més de la que estem comentant dels nous Amics que farem el proper #GivingTuesday, l’altra acció tindrà lloc el cap de setmana del 19 i 20 de desembre, durant El Nadal del Museu Nacional amb espectacles gratuïts a la Sala Oval del museu per a tota la família.

I, a més a més, el #GivingTuesday Challenge

El #GivingTuesday és un moviment que s’articula principalment a través de les xarxes socials, i s’acompanya d’una acció que pot fer tothom per donar a conèixer el moviment i la seva pròpia campanya.

Foto: #GivingTuesday

Es tracta de fer-se un selfie amb el cartell del #GivingTuesday, que es pot descarregar a la plataforma givingtuesday.cat, i penjar-lo a les xarxes socials amb el hashtag #GivingTuesday. Us hi animeu?

En resum, l’1 de desembre, fer-se Amic del Museu Nacional té més sentit que mai! Totes les donacions que rebem aquest dia es destinaran íntegrament als projectes educatius i socials del Museu Nacional d’Art de Catalunya.

Junts fem museu!

Anna Fabra, Amics del Museu Nacional