Avaluant la qualitat als museus

Observatori dels Públics del Patrimoni Cultural de Catalunya

Qualitat als museus

Avaluem prou la qualitat de l’experiència als museus? Per debatre-ho i conèixer bones iniciatives d’arreu i de casa nostra, ha tingut lloc el 16 d’octubre la 3a Jornada de l’ Observatori dels Públics del Patrimoni Cultural de Catalunya, celebrada al MACBA.

La Jornada ha permès presentar metodologies per a l’avaluació de la qualitat: d’una banda, per a la millora de la gestió dels museus i, d’altra banda, per visibilitzar una part important de la feina que habitualment no queda reflectida per la tradicional preponderància de les dades quantitatives.

Avaluació de la qualitat als museus

El model Quality Metrics, presentat per Carl Stevens, de l’Arts Council of England, mesura la qualitat a les entitats culturals angleses. Una de les pedres angulars d’aquest model és la valoració de l’opinió que visitants, col·legues i persones de la mateixa organització tenen d’una activitat cultural o exposició. Les afirmacions sobre les quals els entrevistats manifesten el seu grau d’acord o desacord són les següents:

• Presentació: està correctament produït i presentat.
  • Singularitat: és diferent a tot el que he vist fins ara.
  • Rigor: està ben pensat i configurat.
  • Rellevància: té alguna cosa a dir sobre el món en què vivim.
  • Fascinació: absorbeix tota la meva atenció.
  • Significació: significa alguna cosa per a mi personalment.
  • Entusiasme: faria, veuria, visitaria alguna cosa semblant un altre cop.
  • Impacte local: és important que tingui lloc aquí.

Juntament amb això, l’avaluació d’experts també inclou les següents afirmacions:

• Concepte: és una idea/programa interessant.
  • Risc: els artistes/conservadors/tècnics s’han desafiat a si mateixos per fer això.
  • Originalitat: és revolucionari, innovador.
  • Excel·lència: està entre els millors en la seva tipologia del país.

3a Jornada de l’Observatori dels Públics del Patrimoni Cultural de Catalunya

És interessant destacar que totes les organitzacions que reben subvenció de l’Arts Council han d’aplicar aquestes mètriques de qualitat.

El pas de la satisfacció dels públics a l’engagement ha estat el tema de la ponència presentada per Gerri Morris, directora de la consultora Morris Hargreaves McIntyre. A partir de l’anàlisi de dades, han elaborat un model de classificació de les motivacions per visitar un museu: social, intel·lectual, emocional i espiritual. També han identificat una jerarquia de quatre models de visitants segons com creen significat en una exposició: navegants, seguidors, cercadors i investigadors. Una de les tècniques que proposen per avaluar i mesurar l’impacte en un visitant és el seu moviment entre categories des del moment en què entra al museu fins al moment en què en surt.

Moment de la ponència de Gerri Morris

Altres temes tractats: la propensió a recomanar com un indicador de la satisfacció dels visitants, presentat per Jesús Mª Bueno, director de Radical Customer Experience; les certificacions de qualitat en el context de la millora del patrimoni cultural, per Matilde González, consultora en gestió de recursos culturals i difusió del patrimoni, i els Cercles de comparació intermunicipals com una eina al servei de la Xarxa de Museus Locals de Barcelona, a càrrec de Ramon Dordal i Aurèlia Cabot, de la Diputació de Barcelona.

La Jornada s’ha tancat amb una taula rodona sobre la gestió de la qualitat als museus de Catalunya, en què diversos directors i responsables de públics de museus i administracions han compartit com treballen la qualitat de les activitats als seus centres.

A través del hashtag #3jornadaOPPCC podeu accedir als tuits i imatges emesos al llarg del dia.

En la vocació de suport als museus i altres equipaments patrimonials del país en el coneixement dels seus visitants i usuaris per crear, mantenir i desenvolupar noves audiències i millorar l’ús social del patrimoni cultural, l’Observatori dels Públics del Patrimoni Cultural de Catalunya, dedica una jornada anual al tema dels públics. No us perdeu la propera!

Si treballeu en un museu, quins indicadors us semblen rellevants per mesurar la qualitat als vostres centres? I com a usuaris, quin serveis/oferta d’un museu valoreu que us aporten més satisfacció?

Observatori dels Públics del Patrimoni Cultural de Catalunya
Z_ Guest blogger