Corto Maltès al Museu Nacional, noves aventures

Antoni Guiral
Hugo Pratt, Corto Maltès, 1976

Corto Maltès, un referent de la historieta per a adults

L’any 1967, l’Hugo Pratt, un historietista italià amb molts anys d’experiència, va concebre un còmic de llarga extensió: La balada de la mar salada. En aquesta obra, ambientada en la I Guerra Mundial i prepublicada per entregues a la revista italiana Sgt. Kirk, va néixer un personatge inicialment secundari, Corto Maltès. Poc desprès, Pratt el va escollir per a continuar explicant noves històries en vinyetes i Corto Maltès es va convertir en un dels personatges més populars de la història del còmic.

Gran lector i home il·lustrat, Pratt converteix Corto Maltès en una revisió de la història real dels primers trenta anys del segle XX, aquells que van canviar el món. Aquest mariner, que viatja per tot el món, es troba en els indrets on es fa i s’explica la Història. La mirada de Corto Maltès és la d’un testimoni que aixeca acta dels fets, però també, a vegades, hi intervé i passa a formar part de la Història. Amb un grafisme sintètic i revolucionari i amb una narrativa moderna i molt acurada, Pratt converteix al seu personatge en un mite.

Hugo Pratt va morir l’any 1995, deixant darrera seu, a més d’una immensa i intensa obra de gran qualitat gràfica i literària, un total de vint i nou històries de Corto Maltès.

Noves aventures de Corto Maltès

L’any 2015, Corto Maltès va tornar a viure noves aventures. Els autors escollits van ser espanyols: Juan Díaz Canales, com a guionista, i Rubén Pellejero, com a dibuixant. Tots dos eren ja reconeguts i
professionals respectats a tot el món, amb una llarga obra darrere seu.

Díaz Canales és el guionista de Blacksad, una saga de sèrie negra dibuixada per Juanjo Guarnido de gran èxit a tot Europa. Pellejero porta uns anys destacant en el mercat francòfon dels còmics amb obres com ara Un verano insolente o Lobo de lluvia.

L’experiència era encisadora, però també perillosa. Es tractava de tornar a donar vida a un personatge molt marcat per la personalitat del seu creador, Hugo Pratt. Amb els llibres Sota el sol de mitjanit i Equatòria, Canales i Pellejero han sabut reinterpretar Corto Maltès, tot mantenint l’esperit d’Hugo Pratt, i aportant-hi la seva personalitat com a autors. Hi ha, doncs, el Corto de Pratt, enriquit amb la personalitat de dos grans creadors de vinyetes.

Les noves aventures de Corto Maltès al Museu Nacional d’Art de Catalunya

L’exposició Les noves aventures de Corto Maltès porta, per primera vegada a Barcelona, una mostra d’aquests dos llibres de Canales i Pellejero. Una sèrie de textos ens endinsen en la personalitat de Corto Maltès, la seva història i la seva transcendència, i ens expliquen les biografies d’Hugo Pratt i de Juan Díaz Canales i Rubén Pellejero.

Dibuixos de Rubén Pellejero

La mostra aporta un total de  21 originals del Rubén Pellejero. Nou es corresponen al primer llibre, nou al segon i tres il·lustracions a color, en una acurada selecció feta pel mateix dibuixant. En aquests originals es pot veure el traç segur i matisat de Pellejero, i la seva gran capacitat per a la posada en escena. Els originals dels llibres són en blanc i negre, el que ens permet gaudir de la qualitat del dibuix i de l’expressivitat de les figures o la cura dels escenaris. Aquesta és una oportunitat única per veure de prop aquestes obres originals.

Com a complement, d’una banda les vitrines mostren diversos exemples del sistema de treball dels dos autors. D’una banda, podem gaudir del tractament dels guions que fa Canales, a més de diverses pàgines amb els seus guions tècnics (corresponents a les dels originals exposats) i un storyboard que desenvolupa les escenes. També hi ha exemples de com s’ha documentat el dibuixant per aconseguir dotar de vida i fer creïbles els escenaris, els personatges i la maquinària de l’època en què transcorre l’acció. Així mateix, hi trobarem molts esbossos de Pellejero, amb estudis de personatges, il·lustracions de complement i estudis de les cobertes dels llibres.

Les noves aventures de Corto Maltès al Museu Nacional d’Art de Catalunya

Les noves aventures de Corto Maltès és, doncs, una intensa mostra de la qualitat de les històries que narren la nova vida d’aquest personatge immortal.

Al Museu Nacional fins al 21 d’abril!

Antoni Guiral
Divulgador de tebeos