Passejant entre Amics

2.793
Natàlia Esquinas

Una de les missions dels Amics del Museu Nacional és cultivar el sentiment d’admiració pel nostre patrimoni. És precisament per això que, a part de les visites a les sales i col·leccions, proposem diferents sortides que ens permeten viure l’art més enllà de les parets del nostre museu: itineraris a peu, excursions d’un dia, sortides de cap de setmana i viatges culturals.

El primer semestre del 2019 vaig tenir l’oportunitat d’acompanyar els Amics a un parell de “Passejades de museu”. La primera ens va dur per terres gironines. La segona, a la costa del Maresme.

Passejada per terres gironines

El dia va començar a Sant Julià de Ramis per conèixer el Dor Museum que s’amaga dins la fortalesa militar que es va construir entre finals de segle XIX i principis del XX. Després d’un cafè per agafar energia, vam començar a explorar el recent museu, que encara no comptava amb un any de vida. Joies, pedres precioses, gemmes de formes espectaculars, peces de vaixella i escultures, ens van fer conèixer la destresa de noms tan destacats com el d’Elsa Peretti, Amador Braojos o Rosa Bisbe. A més, el museu  dedica un espai al genial Josep Maria Subirachs, fent un bon resum de la seva trajectòria artística.

No tenint-ne prou, vam tenir temps de descobrir un espai únic: l’estudi i galeria de Quim Hereu, pintor definit com a màxim representant de l’Estrambotisme. Heu llegit bé: Estrambotisme. Dir que la seva pintura resulta estrambòtica és massa evident… Poseu en una coctelera artistes tan variats com Dalí, Botticelli, Collier, Bouguereau, Magritte, i ves a saber quants més, i us començareu a apropar a l’art d’Hereu.

Els Amics del Museu Nacional visitant l’espai Quim Hereu

Els matins són pel públic. Les tardes són el moment en què l’artista treballa en les seves obres, algunes de les quals són grandíssims llenços que s’exposen en l’espai.  Així doncs, havent dinat al restaurant que duu el segell del mediàtic xef Jordi Cruz, ens vam dirigir cap a Girona.

Vistes de la ciutat de Girona i del riu Onyar

Després de creuar l’Onyar, aturats als peus de la mítica escalinata que ens fa alçar els ulls cap a la Catedral, vam explicar part dels orígens de la ciutat emmurallada, entenent el per què del seu aspecte, i gaudint de l’espai que sembla haver-se aturat en el temps. Uns minuts més tard, Mela Muter ens esperava per atrapar-nos en cada mirada. Entre les peces de l’exposició, arribades d’arreu, dues obres resultaven ben familiars: les provinents de la col·lecció del Museu Nacional.

Els Amics del Museu Nacional a les escales de la Catedral de Girona

L’expressivitat de les seves pinzellades, la rugositat en les textures provocades per la col·locació pasta pictòrica, semblen treure cap a fora totes les experiències viscudes, tots els pensaments i les cicatrius que van marcar la seva existència. Mela Muter no ens va deixar indiferents i la seva obra va quedar clavada a les nostres retines mentre creuàvem la Devesa, a punt per tornar cap a Barcelona.

Els Amics pel Maresme

Només per fer un breu tastet, la segona passejada de l’any tenia un parell de protagonistes destacats: els barrets reunits per Josep Casamartina a la Fundació Palau de Caldes d’Estrac i Arenys de Mar.

Dedicar unes quantes hores a explorar l’art d’Arenys es va fer curt de la mà d’en Joan Miquel Llodrà, arenyenc i guia que podeu trobar arreu de la geografia catalana, que ens va dur per alguns dels racons més artístics del seu poble: començant pel cementiri, vam recórrer l’església parroquial de Santa Maria, el Museu de la Punta, i ens va mostrar alguns altres secrets que ni imaginàvem. I és que, a cada passejada dels Amics, hi ha detalls que resulten ben nous i sorprenents!

Us ve de gust venir amb nosaltres la propera vegada? Si us hi animeu, podeu veure totes les nostres activitats a www.amicsdelmnac.org o trucar-nos al 93 622 03 81, estarem encantats d’explicar-vos-ho!

Enllaços relacionats

Ser Amic del Museu Nacional d’Art de Catalunya, la història d’una amistat

Natàlia Esquinas
Doctora en Hª de l’Art i col·laboradora dels Amics del Museu Nacional
+ posts
Z_ Guest blogger

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

CAPTCHA * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.