Els 5 articles més llegits durant el segon any del blog

okk

Fa dos anys al museu vam decidir mostrar la cara menys visible i treure a la llum el treball ocult darrere de les col·leccions. Aquest blog és l’espai que ens ha permès donar a conèixer els “secrets” del dia a dia i les pinzellades que hi anem afegint des de l’interior per conformar la gran obra del museu.

Processos de preparació i muntatge d’exposicions, restauració d’obres, nous reptes digitals plantejats en el terreny cultural o càpsules de coneixement sobre les col·leccions,  són alguns dels molts temes que hem cobert. Les veus que ho expliquen són plurals, l’objectiu és un: donar a conèixer als lectors el cor del museu i oferir-vos una aproximació enriquidora del que s’hi viu. Aquest any hem incrementat la participació d’autors convidats, per alimentar també el blog des d’una perspectiva externa.

Volem celebrar el segon aniversari del blog rememorant els continguts que han generat més interès entre els lectors. Aquests són els 5 articles més llegits durant l’any.

1. El poder connector del nou web del Museo del Prado

El nou web del Museu del Prado com a exemple d’espai connector entre la col·lecció, el coneixement i el públic. Un web semàntic que aprofita el capital de dades del museu d’una manera integrada, per facilitar-ne la gestió i, sobretot, per fer les obres i el context més accessibles. Hi vam entrevistar Javier Pantoja, cap de l’Àrea de Desenvolupament Digital del Museo del Prado, per conèixer la gestió interna del projecte.

El nou web del Museo del Prado

1. Transparència dels museus als webs

La transparència a les pàgines web dels museus com un requeriment ineludible per a les organitzacions públiques i com a estratègia per connectar amb l’audiència. L’informe A través del espejo ofereix una anàlisi de transparència mitjançant la revisió de 60 museus d’art de l’Estat espanyol. L’article exposa criteris i indicadors de transparència i n’analitza els principals resultats.

Lupa i document. Font: Diario Uchile via xarxanet.org

1. Com una aquarel·la permet datar una fotografia i la foto posar cara al pintor

L’article revela la informació oculta darrere de l’obra La justícia al Marroc, la qual cosa ha portat el museu a identificar-ne l’autor, el pintor italià Giuseppe Signorini. Aquest article explica com una pintura pot revelar detalls que permetin determinar-ne l’origen i una fotografia, posar cara al seu pintor.

Taller de Giuseppe Signorini

Taller de Giuseppe Signorini, París, cap a 1889

1. Curiositats de la col·lecció: Art Modern

Saber quina obra és de les més plagiades, per què un artista com Ramon Casas no va quedar prou satisfet d’una coneguda creació seva o com la infravaloració del modernisme va permetre el museu enriquir-ne els fons són algunes de les curiositats que es desvetllen de cinc obres de la col·lecció del museu. Aquest article ha estat el primer de la sèrie Curiositats de la col·lecció.

Ombres reflectides

Lluís Masriera, Ombres reflectides, 1920

1. Pintura “adversus iudaeos” en la col·lecció d’ art gòtic

Diverses visions que el cristianisme va propagar del jueu a la baixa edat mitjana es poden percebre a un grup d’obres variat de la col·lecció d’art gòtic del museu. A l’article, profusament il·lustrat, es comenten algunes imatges on la figura del jueu és dotada d’una indissimulada càrrega negativa. L’art fou també una arma llancívola emprada contra els jueus (adversus iudaeos).

Disputa de sant Esteve amb els jueus

Cercle de Ferrer i Arnau Bassa, Disputa de sant Esteve amb els jueus, cap a 1340-1360

Així com passa al museu, també al blog tenim un públic divers, amb diferents inquietuds. Després d’analitzar els continguts que han generat més interès, ens ha cridat l’atenció que els articles més llegits en català parlen sobre la cultura al llarg de la història o sobre la realització de projectes i de restauració d’obres en el museu. En canvi, els més llegits en castellà i en anglès destaquen pel component tecnològic. La majoria tracten la introducció de la dimensió digital en la gestió dels museus, i els nous reptes als quals ens enfrontem.

D’altra banda, els articles més compartits han estat:

El poder conector de la nueva web del Museo del Prado

Cómo una acuarela permite datar una fotografía y la foto poner cara al pintor

Los álbumes de “Bellezas” del fotógrafo Joan Martí i Centellas

5 anys de Postgrau de Gestió de Museus

Volem agrair als nostres lectors la bona acollida que segueix tenint el blog després de dos anys. La nostra intenció és continuar alimentant-lo amb nous temes, curiositats i coneixement, per oferir una mirada fresca i directa del museu i enriquir l’experiència dels nostres lectors. Per això, us animem a subscriure-us per rebre’n els continguts cada dijous al correu, a comparteix o a deixar-hi un comentari.

Quins altres temes us agradaria que tractéssim al blog? quins altres punts de vista del museu i les seves col·leccions us agradaria conèixer?

Website | + posts
Redacció museu