#MuseumWeek 2015: claus dels nostres continguts

#inspirationMW Museu Nacional d'Art de CatalunyaPer segon any consecutiu, des del Museu Nacional ens hem unit a la iniciativa #MuseumWeek 2015, un esdeveniment de caràcter mundial en què més de 2.800 museus de tot el món han sincronitzat els seus esforços per concentrar en una sola setmana a Twitter totes les converses generades entorn a l’activitat dels museus.

Per què participar a la #MuseumWeek?

Des del Museu Nacional creiem en les xarxes socials com a espai clau de participació ciutadana, per això aquesta iniciativa és una ocasió única perquè tots els museus s’obrin al món i conversin amb els seus usuaris i potencials seguidors. Iniciatives com aquestes no només ens permeten millorar la nostra presència a les xarxes socials i connectar audiències amb els nostres continguts, sinó que també ens ajuden a generar dinàmiques específiques i obtenir inputs interessants per millorar la nostra estratègia de comunicació en entorns digitals. Aquestes són les raons clau que expliquen la nostra participació:

1. Ens permet donar visibilitat a la feina feta per tots els departaments del museu, incloent els que passen més desapercebuts pel visitant i, d’aquesta manera, aconseguir la complicitat de departaments poc acostumats a l’activitat de creació de continguts.
  2. Ens permet generar converses amb usuaris i entitats de tot tipus i, d’aquesta manera, obtenir inputs molt útils sobre gustos, inquietuds i dubtes, per després millorar el grau de satisfacció mitjançant continguts adaptats als seus interessos.
  3. En tractar-se d’una acció que té lloc només a Twitter, és la millor oportunitat de l’any per desplegar el potencial creatiu i innovador que amaguen els equips encarregats de generar contingut per a xarxes socials.

La planificació: 5 claus per generar contingut interessant

#secretsMW, #souvenirsMW, #architectureMW, #inspirationMW, #familyMW, #favMW i #poseMW són les 7 temàtiques que han vertebrat la setmana dels museus. Amb aquesta premissa, el repte de l’equip de comunicació va consistir a pensar com podrien aproximar el museu als usuaris d’una manera creativa i innovadora. Aquestes han estat les 5 claus del procés:

1. Implicar a tots els departaments del museu: per a la sisena jornada (#favMW) es va preguntar a diferents departaments del museu que no acostumen a tractar directament amb la col·lecció les seves 5 obres preferides. Per a la segona jornada (#souvenirsMW) es va implicar el Departament de Gestió Comercial per fer aflorar contingut rellevant sobre la gestió de la botiga. Dinàmiques tan senzilles com aquestes ens permeten apropar l’activitat de generació de continguts per a Xarxes Socials al personal del museu que menys acostumat està a aquest tipus d’accions.
  2. Generar contingut visual: amb l’objectiu de millorar l’abast i la visibilitat dels continguts i potenciar el gran patrimoni visual que el museu custodia, la majoria de continguts que hem generat s’han basat en recursos visuals com àlbums de fotos, creativitats i GIFs.
  3. Mostrar la col·lecció d’una manera original: seguint amb la campanya de comunicació de la renovació de la Col·lecció d’Art Modern del museu, durant la quarta jornada (#inspirationMW) hem mostrat algunes obres de la nostra col·lecció d’una manera poc convencional.
  4. Calendaritzar els continguts: és útil no només per poder veure gràficament com es distribueixen els missatges durant la setmana, sinó també per tenir una visió general del plantejament temàtic i, d’aquesta manera, evitar repetir contingut o formats.
  5. Monitorar els continguts: no només per reaccionar als comentaris de manera gairebé immediata, sinó també per adaptar els continguts a les converses que van sorgint de manera orgànica, sobre la base dels inputs interns i externs.

Planificar és la clau que ens ha permès obtenir resultats tan satisfactoris aquest any: amb més de 50 tuits publicats en total i unes 1.500 interaccions generades entre tots els participants, aquest any la #MuseumWeek no només ha contribuït al creixement de la comunitat, sinó que també ens ha permès apropar-nos-hi i conèixer-la millor. Gràcies al coneixement que tenim dels interessos i gustos dels nostres seguidors i la tasca de previsió i organització de continguts que hem dut a terme, en aquesta edició hem aconseguit diversificar els contingut amb formats més innovadors i construir missatges inspiradors que apel·lin a l’experiència emocional de l’usuari.

A continuació us mostrem alguns exemples dels millors tuits que hem generat i de les millors mencions que hem rebut. Quins continguts us agraden més? Quins temes heu trobat a faltar en la nostra proposta de continguts? Quines àrees del museu us agradaria conèixer millor i veure reflectides en la programació de l’any vinent?

Ens veiem en la pròxima edició de la #MuseumWeek!

Tuits generats per @museunac_cat durant la #MuseumWeek 2015

Mencions a @museunac_cat durant la #MuseumWeek 2015