200 articles publicats al blog!

Hem arribat als 200 articles publicats al blog del museu! Per això fem un recull dels articles que han tingut millor acollida entre els lectors i aprofitem per demanar-vos al final quins temes us agradaria que tractéssim en els propers articles.

Els 5 articles més llegits del blog del Museu Nacional

Els articles que han tingut un major nombre de lectures durant aquests tres anys que publiquem el blog del museu setmanalment han estat:

Reptes per als museus avui

En aquest article, Pepe Serra, director del Museu Nacional, planteja alguns dels principals reptes per als museus del segle XXI, com per exemple “els museus hauran de ser capaços de revalorar i gestionar millor la totalitat de les seves col·leccions, i treballar en un concepte molt més dinàmic i obert del patrimoni, per tal de fer-lo el més accessible possible”. Els museus, per ser rellevants, diu l’autor, hauran de dur a terme una revolució en la majoria dels plantejaments i esquemes que teníem fins ara.

15 tendències tecnològiques als museus el 2015

En aquest article publicat en tres parts, Conxa Rodà feia un repàs a les tendències tecnològiques als museus, que encara estan molt vigents el 2018: transformació digital, el poder del mòbil, open data, analítica, monetització de les xarxes socials… sempre tenint a l’usuari en el punt de mira. I tot orientat a conèixer i valorar com allò digital ens pot ajudar a acomplir millor la nostra missió com a museu, a fer de bons connectors entre les col·leccions-coneixement i el públic.

Com i per què de la restauració d’una aquarel·la de Tapiró

Carme Ramells, restauradora de paper del museu, detalla en aquest article el procés de restauració de l’aquarel·la de Josep Tapiró El santó darcawi de Marràqueix, que presentava un estat de conservació molt deficient degut, entre d’altres circumstàncies, a intervencions anteriors, com per exemple el tractament de blanqueig del paper amb productes com ara el lleixiu o semblants, que eren molt comuns entre els restauradors el segle passat. La restauradora explica la neteja, taca a taca, amb gel de metilcel·lulosa, gomes i bisturí, així com la neteja amb vapor d’aigua.

Casagemas, reivindicat. Història d’una llarga recerca i d’una exposició

El procés de creació de l’exposició Carles Casagemas. L’artista sota el mite explicat al blog pel seu comissari, Eduard Vallès, és el resultat d’una recerca duta a terme durant anys. Carles Casagemas, a qui el museu va dedicar una exposició dins la nova línia de recuperació d’artistes catalans, era un artista poc conegut, tot i que amb la seva obra va sintetitzar la seva època, una de les més brillants que ha viscut l’art català.

El poder connector del nou web del Museo del Prado

Vam entrevistar Javier Pantoja, cap de Desenvolupament Digital del Museo del Prado, qui ens explicava la renovació del web del Museo del Prado, un exemple excel·lent de web semàntic que teixeix una rica xarxa d’interrelacions entre fitxes d’obra, imatges, vídeos, conferències, biografies i història. Javier desvetllava el pas a pas del procés intern de treball, així com futures línies de millora, com generar millors contextos de la informació que busca l’usuari.

Dóna’ns la teva opinió

Us agrairem molt que contesteu 3 preguntes sobre el blog del Museu Nacional. Només us prendrà 2 minuts!