Reptes per als museus avui

Reptes museus Pepe Serra
Sala de romànic del museu

Els museus es troben, en ple segle XXI, en un escenari definitivament nou que els exigeix un canvi profund en les maneres d’actuar i de relacionar-se amb la societat. Han superat sens dubte el model basat en la seva concepció decimonònica que els definia com a dipositaris d’un patrimoni a catalogar, custodiar i exhibir.

En un entorn global que s’ha transformat enormement i a gran velocitat en els darrers anys –i que continuarà fent-ho–, els museus són davant un repte i una oportunitat excepcionals. Obligats a incrementar la seva capacitat de generar recursos propis i a tenir la major assistència de visitants possible, aquests centres han de competir amb tota mena d’activitats i esdeveniments que no tenen res a veure ni amb la seva naturalesa ni amb la seva missió. És en aquest context, avui més que mai, que els museus han de ser espais de coneixement i de debat, oberts a la participació i al diàleg, i orientats a generar pensament crític. Els museus són sempre les seves activitats i les seves col·leccions, i han de ser un lloc únic i irrepetible que accentuï i revalori allò que els diferencia dels altres. Han de ser llocs que ens parlin d’ells mateixos i que, a la vegada, ens ofereixin una visió del món única.

I és justament a partir d’aquestes premisses que els museus han d’aconseguir la major centralitat i legitimitat possibles, i ser capaços d’influenciar la societat tot mantenint-se sempre fidels a la seva missió: ser espais vius, creadors de llenguatges i de mons nous, transgressors i arriscats en els seus plantejaments.

Els museus hauran de ser capaços de posar en valor i gestionar millor la totalitat de les seves col·leccions, i treballar en un concepte molt més dinàmic i obert del patrimoni, per tal de fer-lo el més accessible possible, indistintament de qui en sigui el propietari.

Hauran d’introduir la complexitat en tots els seus projectes i programes, i assumir definitivament que no n’hi ha una, sinó infinites històries, audiències i relats possibles. Caldrà, també, que treballin més en xarxa, amb nous socis a l’Àfrica, l’Àsia, l’Índia o l’Orient Mitjà, que s’afegiran als ja coneguts a Europa o Amèrica.

Hauran d’invertir molt més en els seus equips propis, que hauran de ser més multidisciplinaris, professionalitzats i capaços, i estar més i millor integrats en el projecte i la missió de la institució.

Hauran d’assumir que ja són grans productors d’idees i de continguts, de plataformes de discussió, i que tot això es trobarà online, penjat a la xarxa, en una comunicació de tots amb tots que transformarà de manera revolucionària la relació amb les seves audiències.

En definitiva, hauran de dur a terme una revolució en la majoria dels plantejaments i esquemes que actualment coneixem, a fi de no ser massa estàtics, uniformes, semblants els uns amb els altres, aïllats i rígids, basats en fórmules i models repetits o imitatius, sense haver-se plantejat les preguntes adequades.

Per a major dificultat, tot el que s’ha esmentat hauran de fer-ho en un escenari que, a curt i mitjà termini com a mínim, serà de gran escassetat de recursos. Així doncs, serà clau buscar l’equilibri entre l’obtenció d’aquests mitjans i mantenir els objectius artístics i culturals en primer lloc. En aquest sentit, la crisi és també una oportunitat, ja que obliga a definir-se clarament i distingir l’essencial de l’accessori, i a tenir més i millors idees, i un major entusiasme per transmetre-les.

Des del Museu Nacional d’Art de Catalunya és el que ens proposem i per això adreçarem totes les nostres millors capacitats, recursos i esforços.

Enllaç relacionat:
Estratègia 2017
Entrevista a “Els Matins” de Catalunya Ràdio

Pepe Serra and Albert Estrada-Rius

2 Comments

• L’enhorabona més sincera per obrir aquest espai de comunicació cap a l’exterior.
    Com a tal, vull pensar que s’ha construït i es gestionarà amb la voluntat d’establir un diàleg amb tots aquells/totes aquelles que estem interessats en el museu i l’activitat de molts dels seus professionals.
    Ara només cal que la declaració d’intencions de la descripció (“Ens agradarà conèixer la vostra opinió als comentaris!”) sigui real i s’acceptin veus crítiques (exactament com s’accepten les positives). No dubto que serà així.
    Us inclouré en el blogroll del meu portal web.
    Bona sort!

• Gràcies per la teva contribució. Efectivament, al blog, com a les xarxes socials on som, valorem molt el diàleg amb pluralitat d’usuaris.

• Deixa un comentari