9 apunts sobre innovació i canvi (en menys de 140 caràcters)

4.144
Conxa Rodà
Reinterpretant Santiago Rusiñol al museu
Reinterpretant Santiago Rusiñol al museu
  1. Ja ho deien els antics: novare aut perire, o innovem o ens estanquem i, per tant, morim per involució.
  2. Tip per a directius: explora el talent intern de la teva organització abans de sortir a buscar-lo fora. Després barreja’ls.
  3. El cost de la no-innovació o quan estalviar en innovació suposa “pan para hoy, hambre para mañana” o l’equivalent en català -de matís lleugerament diferent- “qui no guarda quan té, no menja quan vol”: una reflexió necessària en temps de crisi.
  4. Innovació no és igual a tecnologia. La innovació és una actitud: persones amb ment oberta que generen idees per a una millora contínua.
  5. Vèncer la resistència al canvi, una necessitat i una estratègia.
Una manera trencadora de posar l'art en valor, exposició Francesc Torres. Foto Marta Mérida
Una manera trencadora de posar l’art en valor, exposició Francesc Torres. Foto: Marta Mérida
  • Pensar abans de fer. Per a un progrés positiu en les organitzacions, generar canvi ràpid suposa una estratègia molt pensada.
  • El bon karma del 2.0: com més comparteixis, més creixes (aplicable a persones i a organitzacions).
  • L’organització que comparteix és una organització que multiplica el seu coneixement (i la seva RSC, el SEO, el ROI i totes les sigles!).
  • Guia bàsica per a la no-innovació:
    – no centrar-se en l’usuari: la gent no sap el que vol
    – fer sempre el mateix i de la mateixa manera
    – no arriscar, menysprear l’experimentació, assegurar la jugada
    – eliminar canals informals de comunicació interna
    – tallar d’arrel intents d’expressar punts de vista diferents
    – estalviar en formació (qui la necessita si ja coneixem tan ben la nostra feina!)
    – transformació digital, per què? Ho hem estat fent molt bé sense.
  • Tablets i apps, tecnologia digital al servei de la mediació per a públics diversos
    Tablets i apps, tecnologia digital al servei de la mediació per a públics diversos
    Apps del Museu Nacional_
    Apps del Museu Nacional_

    Innovació al Museu Nacional

    En els propers anys al Museu Nacional seguirem innovant en els diferents vessants del nostre desplegament estratègic i de manera especial en els quatre àmbits següents:

    • col·lecció: estendrem a tot el museu la nova manera de presentar la col·lecció amb museografia contextual i multidisciplinària, i no simplement lineal, com ja hem fet amb les noves presentacions d’Art Modern i de Renaixement i Barroc.
    Sala de la col·lecció de Renaixement i Barroc
    Sala de la col·lecció de Renaixement i Barroc
    L'art modern en clau de còmic
    L’art modern en clau de còmic
    • públics: treballarem per a una actuació molt més enfocada a la participació de públics diversos, orientada a la comunitat i a donar entrada a la cocreació.
    • digital: intensificarem l’ús de la tecnologia digital com a vehicle de mediació i d’enriquiment de l’experiència del visitant. Progressivament anirem aplicant, entre d’altres, elements interactius, la realitat virtual, la realitat mixta immersiva, l’storytelling digital o la gamificació. Es treballarà per l’open data (dades obertes per compartir les metadades de la col·lecció del museu i permetre així la generació de nou coneixement i nous continguts).
    Visitant amb audioguia multimèdia en la sala de Renaixement i barroc.
    Visitant amb audioguia multimèdia en la sala de Renaixement i barroc. Foto: Marta Mérida
    • organització interna: entenent que la innovació és una actitud, es fomentarà la formació i el treball col·laboratiu per conformar una organització de persones amb ment oberta que generen idees per a una millora contínua.
    Reunió interna d'estratègia en un lloc insòlit, sota l'orgue
    Reunió interna d’estratègia en un lloc insòlit, sota l’orgue

    Estem en un moment apassionant. Junts –com a equip intern–, en partenariat amb tercers i també en xarxa innovarem millor.

    Si esteu en procés de canvi, quina diríeu que és la dificultat més gran? Alguna experiència innovadora que vulgueu compartir, ja sigui de la vostra organització o que conegueu?

    Enllaços recomanats

    Four Simple Steps For Defining Your Company’s Innovation Vision, Forbes

    La innovación pública: abierta, social, cultural, Alberto Ortiz, blog del CCCBLab

    + posts

    Co-directora del Curs d'Estratègia Digital_UOC_Museu Nacional d'Art de Catalunya
    Co-directora del congrés CIMED de Museos y Estrategias Digitales

    Conxa Rodà
    Co-directora del Curs d'Estratègia Digital_UOC_Museu Nacional d'Art de Catalunya Co-directora del congrés CIMED de Museos y Estrategias Digitales

    5 Comments

  • Gabriel Vilaginés ha dit:

    Molt interessant i clara aquesta exposició de principis per la innovació.
    Tots els punts són força clars i contundents.
    M’agradaria destacar-ne un parell:
    – Innovació NO és igual a tecnologia. La innovació és una ACTITUD
    – No -innovació és escudar-se en “la gent no sap el que vol”.

    Uff quanta feina teniu els gestors, però és engrescadora

  • Conxa Rodà ha dit:

    Moltes gràcies, Gabriel, un post senzill;) La millora contínua fa temps que la sabem necessària, el que ara tot va ultra-ràpid! i sí que tenim feina però com molt bé dius, és apassionant.

  • […] d’Estratègia, Innovació i Transformació Digital del Museu Nacional, va publicar el llistat 9 apunts sobre innovació i canvi (en menys de 140 caràcters), d’entre els quals em va semblar especialment sucós el punt número quatre: “Innovació no […]

  • Bones,

    Et felicito per les teves reflexions i puc dir que com a profe d’Història de l’Art a batxillerat les puc aplicar perfectament. I en aquest camí estic des de fa temps.

    Bon estiu i fins la propera,

    Manel

  • Deixa un comentari

    L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

    CAPTCHA * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.