Formació de museus amb la universitat Johns Hopkins

2.401
Conxa Rodà
Alumnes JHU fotografiant el sostre al Museu Dalí. Foto: Conxa Rodà

Alumnes JHU fotografiant el sostre al Museu Dalí. Foto: Conxa Rodà

El Museu Nacional hem col·laborat amb la Universitat Johns Hopkins de Washington per acollir a Barcelona, al gener de 2016, un seminari presencial dins el seu Master online of Museum Studies, tal com ja havíem fet l’any 2012.

Titulat Museums in Changing Times, el programa acadèmic, de dues setmanes de durada, ha comprès sessions teòriques, visites a museus, treballs, tallers de Viquipèdia i d’estratègia de continguts.

Ha estat una magnífica oportunitat per als nostres museus de col·laborar amb una de les universitats americanes més prestigioses i donar a conèixer la renovació i els projectes que estem tirant endavant.

El grup JHU al despatx del director, Pepe Serra, en una de les sessions inicials. Foto: Conxa Rodà

El grup JHU al despatx del director, Pepe Serra, en una de les sessions inicials. Foto: Conxa Rodà

Els comentaris dels participants són prou eloqüents de com ho van aprofitar i gaudir. En reproduïm una selecció que inclou reflexions substancioses:

Comentaris generals del seminari Museums in Changing Times

“Els objectius del curs relacionats amb els museus de Barcelona, l’aprenentatge del sistema de museus europeus i la connexió amb els professionals dels museus de la regió s’han acomplert clarament (i, fins i tot, superat). El quart objectiu del curs, basant en la col·laboració, també l’hem acomplert (i superat). […] Òbviament, el programa va tenir èxit en molts aspectes acadèmics, i per a mi també ha estat gratificant personalment. No m’imagino cap altre estudiant participant que es trobi una classe com aquesta, definitivament recordarem cada un dels moments de les nostres dues setmanes a Barcelona.” (Kiersten)

“Sento em van donar molt de si aquestes dues setmanes perquè han estat molt pràctiques i intenses. Hem hagut d’empènyer-nos a nosaltres mateixos i lluitar contra la fatiga, però no n’hi canviaria ni un minut.” (Victoria)

“El seminari in situ ha superat les meves expectatives i ha satisfet els objectius plantejats en el programa. Cada matí ens donaven l’oportunitat de parlar sincerament amb algun professional del museu.” (Sarah B)

Benvinguda JHU al Museu Nacional diplomes_MNAC_JHU

“Acudir al seminari em produïa una certa curiositat, com el títol Museums in Changing Times anava a adaptar-se als meus interessos per les col·leccions, però al final del seminari, vaig aprendre com de rellevant i inclusiu era el títol, no només per a les col·leccions, sinó també per a molts altres aspectes del museu que em concerneixen. Per a mi, els canvis venidors de major envergadura per als museus responen a canvis socials o a la percepció del públic i a la seva opinió, són canvis enormes perquè constitueixen un canvi fonamental i filosòfic pel que fa al rol del museu en la societat.” (Ed)

“Els tallers han il·lustrat el poder dels museus per atraure el públic que no és capaç de visitar físicament el museu, i que la participació dels visitants comença molt abans que posin un peu dins les parets de les organitzacions. Museus amb contingut digital, xarxes socials, i pàgines de Viquipèdia il·lustren aquesta idea.” (Abby)

“Els meus companys de classe, els nostres professors i les nostres visites a diferents fundacions i museus l’han fet un viatge irrepetible. He après moltíssim”. (Elizabeth)

“El seminari de la Universitat Johns Hopkins University a Barcelona ha estat una experiència meravellosa i la recordaré durant molt de temps. Des dels llocs preciosos i la seva gent amable fins a les espectaculars visites als museus i les xerrades educatives han impactat en la meva vida de moltes maneres, ja sigui personalment o professional, no puc esperar a posar en pràctica tots aquests canvis.” (Katrina)

Visites a museus catalans

En les visites s’ha procurat oferir una trobada amb el director, gerent o altres professionals del centre, a més de poder visitar la col·lecció, les reserves o altres espais que cada museu ha considerat oportú. Museus visitats, a banda del propi Museu Nacional d’Art de Catalunya, han estat: Fundació Miró, Museu Picasso, MACBA, Museu del Disseny, Fundació Tàpies, La Pedrera, Sagrada Família, Museu d’Història de Barcelona, Empúries i Museu Dalí.

Visita a les ruïnes arqueològiques d’Empúries. Foto: Conxa Rodà

Visita a les ruïnes arqueològiques d’Empúries. Foto: Conxa Rodà

“La diversitat de persones que hem conegut i que ens han dedicat el seu temps, els seus coneixements i les seves eines al grup ha estat sorprenent. Em sento molt agraïda per aquesta oportunitat de poder aprendre i compartir d’aquesta manera.” (Taliaferro)

“Ha estat una perspectiva única que no podríem haver adquirit en una altra banda. En particular, m’he sentit molt inspirada per Pepe Serra, director del MNAC, la seva passió pels museus és contagiosa.” (Kiersten)

“Quina experiència! Sabia que anava a ser divertida i anava a aprendre molt però no m’esperava que fos tan fantàstica com ho ha estat. Estic realment sorpresa amb la quantitat no només de professionals del museu, sinó amb directors (!) amb els quals hem parlat. També va ser sorprenent com de directes van ser amb nosaltres i com van respondre a totes les nostres preguntes sense dubtar.” (Sarah W)

“La generositat dels professionals del Museu del Disseny, i de tots els museus a què hem anat ha estat increïble! La quantitat de temps que han passat amb nosaltres, la disposició a ensenyar-nos els espais va ser fantàstica. Aquesta generositat es veu a través de la comunitat museística i aquesta és una de les raons per les quals m’agrada treballar als museus.”

“He anat a cursos sobre gestió i conservació de col·leccions, però ara sento que aquelles classes eren incompletes sense les nostres visites per les reserves, les àrees de conservació i els laboratoris del MNAC, MACBA o el Museu del Disseny.”(Ed)

El grup JHU visitant el Museu Dalí. Benvinguda de la directora, Montse Aguer

El grup JHU visitant el Museu Dalí. Benvinguda de la directora, Montse Aguer

El grup JHU fotografiant a sales. Fotos: Conxa Rodà

El grup JHU fotografiant a sales. Fotos: Conxa Rodà

“El Sr. Roca, director del MuHBA, el Museu d’Història de Barcelona, va manifestar que el que hauria de ser històric als museus són els objectes i no els processos entre bastidors. Els museus necessiten ser pensadors avançats i usar tendències digitals.” (Katrina)

“El focus s’ha centralitzat sobre els museus en temps de canvi i si segueixo el consell de Ferran Barenblit: ‘Pensa sempre que el teu talent és necessari’ tinc fe que em trobaré a mi mateixa ajudant els museus i els seus canvis.” (Kim)

Utilitat per al treball als seus propis museus i per al futur

“Això tindrà influència en el meu treball amb els guies docents, artesans, tot estimulant-los no només a abocar informació sobre els nostres visitants sinó també a convidar-los al relat d’una història. Tot el seminari ha estat increïble.” (Abby)

“Gràcies a tots per crear aquest grup de reflexió de museus al voltant del nostre seminari en el qual ens impulsa a esdevenir els futurs agents de canvi en els museus”. (Taliaferro)

“He après moltíssim i he gaudit de cada minut del seminari. Sento que moltes de les coses que he après i implementat en aquest projecte m’ajudaran molt en la meva futura carrera professional”. (Katrina)

“Interactuo amb tots els departaments. Necessito tenir una comprensió completa de les necessitats de tots els departaments per dur a terme el meu treball de manera eficaç. Tot al llarg d’aquest programa de Màster i seminari he intentat obtenir un millor coneixement de les necessitats de tots els departaments, d’aquesta manera proporcionar-los el meu millor servei.” (David)

“Mentre que cada classe del programa de JHU Museum Studies et proporciona una barreja d’aprenentatge teòric i pràctic, especialment en aquest seminari he estat capaç d’adquirir inspiració i una experiència pràctica per al meu propi treball, d’altres professionals de museus, de les nostres lectures i de les nostres classes. És aquest coneixement pràctic el que fa atractiu tot el programa. Sé que cada classe em proporcionarà un nou coneixement que puc utilitzar en el meu treball al dia següent.” (Kiersten)

“Aquesta és una de les coses principals que m’enduré d’aquesta classe, sentir que ara sóc part de la comunitat de professionals de museus. Com que actualment no treballo en un museu, sempre sento que tinc poc a afegir en les discussions de classe. Ara, me n’he adonat que puc contribuir de moltes altres maneres i no només treballant dins un museu.” (Kim)

“Són les històries que contem les que ens fan professionals involucrats i ens proporcionen visitants compromesos. Espero connectar els objectes, les idees i les persones amb museus i arts en general amb noves eines obtingudes gràcies en aquest excel·lent seminari.” (Taliaferro)

“Estic intentant ascendir en el meu lloc i això m’ajudarà a proporcionar idees creatives i un pensament avaluatiu.”

“Tornaré als Estats Units entusiasmada amb el meu treball als museus i preparada per compartir tot el que he après!” (Allison)

Viquipèdia

Amb la col·laboració d’Amical Wikimedia, es va dur a terme un taller d’edició a Viquipèdia i, posteriorment, els participants van haver de crear un article sobre alguna de les obres o artistes del museu. D’aquesta manera formem nous contribuïdors a l’enciclopèdia universal i millorem la quantitat i qualitat de la informació de la nostra col·lecció.

“A tots els meus estudis, sempre ha estat prohibit usar Viquipèdia i m’ha semblat irònic que per aquesta classe se’m demanés aprendre a crear-ne un article. Què pensaran de mi els meus professors d’institut ara! Em vaig sorprendre de descobrir el gran treball que hi ha en crear un projecte a Viquipèdia, i espero que un cop de tornada als Estats Units pugui fer servir les meves habilitats per actualitzar la pàgina de Viquipèdia del meu museu.” (Victoria)

Presentacions dels projectes a la Viquipèdia

Presentacions dels projectes a la Viquipèdia

Presentaciones de los proyectos en Wikipedia

_

“Principalment, m’agrada la idea que Viquipèdia és més l’esforç de tota una comunitat que la investigació d’una sola persona. A mesura que el futur dels museus i altres institucions lluiten amb la idea de transició a ‘mòbil’ o ‘digital’, caldria que valoressin que es tracta d’una manera de comercialitzar amb les audiències i connectar amb diferents comunitats.” (Ako)

“Va ser revelador aprendre la dinàmica de Viquipèdia. No tenia ni la menor idea que les persones estaven tan involucrades en la creació i actualització de les pàgines de Viquipèdia. He gaudit del sentiment de comunitat i col·laboració entre els viquipedistes. Sabent tot el que sé ara, penso que m’involucraré molt més en la creació i edició de noves pàgines a Viquipèdia.” (David).

“Joan Roca va declarar que ‘les paraules més simples de crear són les més difícils d’aconseguir’. Això és el que vam aprendre com a estudiants durant moltes hores investigant en profunditat per afegir valor de manera conjunta als articles de Viquipèdia.” (Abby)

“Darrerament, la utilització de Viquipèdia als museus és una aposta guanyadora. He descobert que els estudiants són l’editor ideal a Viquipèdia 1) són experts en investigació i 2) es dediquen a la matèria o al grau. En línies generals, el projecte Viqui va ser gratificant, exceptuant-ne les petites fallades tècniques que molts de nosaltres ens vam trobar. Des que sé que Viqui és un projecte col·laboratiu, em continuo sentit propietari i orgullós del meu article. Fins i tot si el reviso passats tres anys i ha canviat el reconeixement, seguiré sabent que jo el vaig començar i que hi va haver gent prou interessada per continuar investigant i editar la pàgina. A més, ara també sé que no es tracta de ser perfecte, sinó d’intentar ser-ho. El meu respecte a Viquipèdia i a tots els que dediquen el seu temps a la seva edició per ensenyar a d’altres.” (Kim)

“El projecte de Viquipèdia va ser molt aclaridor. Ser capaç d’editar i millorar Viquipèdia acompleix una de les principals missions de tots els museus: l’educació. Tinc plans de seguir editant pàgines de Viquipèdia, així com crear una o dues per al nostre museu d’història local on estic treballant”. (Katrina)

“M’ha semblat una experiència al·lucinant. Va ser una mica estressant intentar tenir-ho tot fet en un període tan curt de temps, però finalment tot va sortir bé. El meu article de Viqui va sortir bé i em va donar la sensació d’estar ajudant el museu. És estrany pensar que persones d’arreu del món poden ser capaces de llegir l’article que jo vaig escriure. Ho he comprovat diverses vegades i he estat fent diverses modificacions des que el vaig crear. Després d’aprendre més sobre Viquipèdia i com contribuir-hi adequadament, continuaré editant i creant articles.” (Elizabeth)

Estratègia de continguts

L’altre taller del seminari el vam dedicar a l’estratègia de continguts, tema clau per atraure els usuaris i connectar les col·leccions i el coneixement amb el públic.

“Com actualment no treballo en un museu, l’opció d’estratègia de continguts no em cridava massa l’atenció. No podia estar més equivocada. L’estratègia de continguts és aplicable al meu treball actual i imagino també que en futurs treballs.” (Elizabeth)

“Una de les raons per les quals vaig decidir participar al projecte d’estratègia de continguts va ser per impulsar els meus propis objectius personals. I, per suposat, que va ser un exercici fantàstic en el pensament crític i que em va ajudar a veure què havia de treballar personalment per arribar a les meves metes.” (Kiersten)

Presentació del projecte d’estratègia de continguts: magnífica mostra de la creativitat i capacitat d’anàlisi crítica demostrades pel grup

Presentació del projecte d’estratègia de continguts: magnífica mostra de la creativitat i capacitat d’anàlisi crítica demostrades pel grup

“El projecte va ser una magnífica oportunitat per examinar tant el contingut in situ com l’online de les col·leccions en el context de l’experiència com a usuari i planificador de xarxes socials. Això va posar un nou èmfasi i va construir el meu coneixement al voltant del rol que poden jugar en la planificació d’estratègia de la meva institució. Veig el gran valor inherent de connectar el contingut dels nostres museus de manera cohesiva en com ens comuniquem internament, les exposicions físiques i online incloent-ne les xarxes socials i Viquipèdia. Aquesta noció de connectar i integrar el contingut concorda amb la perspectiva de Conxa de ‘museu com a connector: cercle de connectar – contingut – coneixement’.” (Taliaferro)

“El coneixement és la clau i aquest coneixement em va donar una idea de l’estratègia de continguts del meu museu. Basat en aquests criteris, penso que el meu museu no ho està fent eficaçment.”

De tots els temes tractats en aquest seminari, l’estratègia de continguts ha estat un dels que he sentit que més he après, i he estat pensant com els nens que visiten el meu museu podrien beneficiar-se de l’anàlisi i la priorització del contingut, i dels mètodes de distribució de contingut dels quals hem discutit.” (Ed)

Xarxes Socials

“Espero reunir un pla d’estratègia per al meu museu per iniciar-lo a les xarxes socials. Al museu manquen les xarxes socials com Twitter, Instagram, i fa poc que es va fer una pàgina de Facebook. El personal, la junta i els voluntaris es queixen que no aconseguim suficients visites i reconeixement públic, per això crec que una bona manera d’informar la comunitat que existim és tenint presència a les xarxes socials.” (Victoria)

“Vaig gaudir especialment de la presentació de diapositives en què es parlava d’expandir l’estratègia de xarxes socials d’un museu i com fer-ho eficaçment, incloent-ne escoltar, crear, presentar, comunicar, mesurar i adaptar-se.” (David)

“Un altre aspecte de la tecnologia digital als museus que he gaudit en explorar ha estat el creixement de l’ús de les xarxes socials als museus. Abans del seminari, tuitejava ocasionalment, i l’ús d’Instagram era gairebé inexistent. Però durant el seminari, em vaig trobar a mi mateix fent posts sense parar tant a Twitter com a Instagram. El fet que estranys hagin respost els meus posts m’ha fet pensar com els museus usen les xarxes socials no només per atraure la seva audiència sinó també per atraure’n de nova.” (Ed)

Conferència Museum training in the 21st-century

Aprofitant la vinguda a Barcelona de la directora del màster de Museum Studies, Phyllis Hecht, li vam proposar de fer una xerrada oberta als professionals de museus sobre les necessitats formatives als museus avui.

Molts dels qui treballem a museus som ben conscients que la formació adquirida fa temps no és suficient per poder desenvolupar plenament els nous rols i les noves habilitats que els temps actuals requereixen. Phyllis ho va exposar de manera molt gràfica esmentant algunes de les declaracions de missió de museus d’arreu. Veient-les, queda ben palès que per donar resposta a noves funcions com millorar l’experiència de l’usuari, crear bones narratives, facilitar la participació i la cocreació, l’analítica, el treball col·laboratiu, ens cal desenvolupar noves habilitats –digitals i no digitals–. Per això és tan urgent que l’oferta formativa des de dins les institucions s’adeqüi a aquestes noves necessitats. Tots hi sortirem guanyant, els museus i el públic.

Phyllis Hecht impartint la conferència Museums training in the 21st-century a l’ auditori del Museu Nacional

Phyllis Hecht impartint la conferència Museums training in the 21st-century a l’ auditori del Museu Nacional

Finalment, unes paraules d’agraïment, en primer lloc a la Universitat Johns Hopkins i el seu programa de Museum Studies per haver-nos fet confiança per desenvolupar el seminari; gràcies també als diferents museus i els seus professionals que han acollit el grup i compartit generosament el seu temps i experiència, i agraïment als participants del seminari, que han format un grup altament motivat i interessat i amb bon humor. Hem après junts!

Des del Museu Nacional estem convençuts que aquestes col·laboracions acadèmiques de nivell ens són beneficioses a tots plegats, als qui vénen i als qui els acollim.

Enllaços relacionats

Fotos en Instagram @jhmuseumstudies

Master online of Museum Studies, Johns Hopkins University

+ posts

Co-directora del Curs d'Estratègia Digital_UOC_Museu Nacional d'Art de Catalunya
Co-directora del congrés CIMED de Museos y Estrategias Digitales

Conxa Rodà
Co-directora del Curs d'Estratègia Digital_UOC_Museu Nacional d'Art de Catalunya Co-directora del congrés CIMED de Museos y Estrategias Digitales

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

CAPTCHA * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.