Respirar quadres amb Gemma Reguant Fosas

Gemma Reguant i Teresa González

Des de fa temps, l’art és reconegut com un agent potencialment beneficiós per al benestar de les persones,  i les institucions culturals com ara el Museu Nacional desenvolupen projectes en aquest sentit. Entre aquests, volem destacar una pràctica metodològica que es va implementar en plena pandèmia de la covid-19 a les residències de persones grans. Aquesta metodologia, ideada per Gemma Reguant, professora de respiració, veu i expressió oral, porta per nom Respirar quadres.

La covid-19 va posar en evidència la necessitat d’establir maneres de comunicar-nos que garantissin el benestar de les persones i que alleugerissin la situació d’aïllament físic i emocional. La falta d’aire en sentit real i figurat va dibuixar el paisatge de la malaltia: l’han patit els malalts de covid però també les persones que s’han sentit soles o aïllades a casa seva, el personal sanitari lluitant contra la pandèmia, els treballadors i treballadores de les entitats socials, desbordats i sobrepassats pel que estava passant, i especialment la gent gran que viu en residències.

És per això que, per donar una mica d’aire i connectar de nou amb la vida, es va  reprendre la tècnica Respirar quadres. A partir d’una selecció d’obres del museu i acompanyades per la Gemma Reguant, es pretenia aportar beneficis de salut a les persones a través de la respiració i la consciència sensorial i corporal. Aquesta nova experiència es va dur a terme a les residències de persones grans de manera presencial i es va experimentar en el museu, davant de l’obra d’art, amb altres col·lectius.

A continuació us oferim cinc càpsules de vídeo perquè ho experimenteu tranquil·lament a casa però, abans, que sigui la Gemma Reguant que us expliqui d’on ve aquesta metodologia i en què consisteix.

Moltes vegades em pregunten: què és això de la tècnica Respirar quadres?

I hi ha mil respostes que podria donar, i segur que després d’experimentar-ho ho expressareu a la vostra manera, però de moment us diria que:

És una manera d’obrir els sentits per connectar amb la nostra sensibilitat interna i gaudir-la.

És una bona excusa per respirar millor i eliminar l’estrès.

I és una proposta per gaudir més de l’art de manera corpòria i conscient.

Es podria resumir dient que la tècnica Respirar quadres és una metodologia que barreja la vida de l’art amb la vida de la respiració.

Tant la respiració com l’art ofereixen plenitud de vida i barrejar-les ens vitalitza.

Vols saber com va sorgir? Té una llarga història amb molta recerca pràctica per part meva. I una part bonica d’aquesta llarga història té a veure amb aquest museu, per això és magnífic que els primers vídeos que es fan d’aquesta tècnica siguin al Museu Nacional d’Art de Catalunya.

El 1989 vaig començar a respirar obres d’art amb làmines i amb llibres d’aquells que pesen tant i que portava a les classes de consciència sensorial o de veu i expressió oral. Treballava sobretot amb estudiants de teatre, també amb alguns periodistes i professionals que volien dirigir teatre o escriure’l.

Un dia em van demanar de fer classes d’expressió oral al Museu Nacional per a educadores de la institució i, aleshores, vaig aplicar el mètode. Per primera vegada experimentaríem davant l’obra real i no amb làmines. Era l’any 1994 i es podia comprovar com els efectes de la respiració, de l’ampliació de l’espai propi, i de tots els beneficis ja trobats abans, es multiplicaven.

Passat el temps i després d’experimentar-lo en altres contextos, el mètode ha anat madurant i aquí el tenim en format en línia: cinc càpsules per Respirar Quadres des de casa o des d’on sigui.

I ens preguntem: funcionarà en aquest format?

Creiem que sí, ho creiem fermament, i confiem a no equivocar-nos.

Potser una part del que passa en l’activitat presencial es perdrà, però guanyarem la possibilitat d’arribar a molta més gent aportant coses bones a qui  no es desplaçaria al museu o no ho faria tan sovint.

Alhora, tindrà l’avantatge de poder repetir i repetir l’experiència i fer un procés amb el quadre de manera que aquest potser passarà a formar part de la pròpia història sensorial.

Què hi trobarem en aquestes càpsules de Respirar quadres?

Començarem amb la presentació d’uns petits exercicis per entrar millor en la respiració i en l’experiència.

Quan ja hagis provat l’experiència de respirar suaument amb mi, passarem a respirar davant el quadre tranquil·lament, seguint unes propostes que et suggeriré.

Tingues present que estic fent l’exercici amb tu i que d’alguna manera ens comuniquem també corporalment (que és com arriba millor). Tinc la ment racional descansant una mica; així, doncs, respira… respira amb mi, sense esforç, sense cap esforç, escolta la teva respiració i deixa que es vagi calmant amb les pautes donades… i si una frase sembla mig estranya, és perquè estic respirant amb tu i completament en el cos, cosa que m’allunya de la lògica racional, i potser en algun moment m’aturo a mitja frase o alguna cosa semblant. Tot s’entén, crec, no et preocupis.

Després, quan tanquis els ulls et seguiré parlant i tot seguit et demanaré d’obrir els ulls i t’acompanyaré una estona mentre ets davant el quadre suggerint-te que experimentis amb tots els sentits. Confia. És bell el que et trobaràs quan obris els ulls i miris respirant. Probablement, s’esdevindran sorpreses agradables.

El Museu Nacional d’Art de Catalunya i jo desitgem fermament que gaudeixis de l’experiència Respirar Quadres.

Actriu, professora de veu a l’Institut del Teatre i creadora del mètode Respirar quadres

Departament d’Accessibilitat i Inclusió

Gemma Reguant and Teresa González