LECTURA FÀCIL: UN MUSEU PER A TOTS

1.091

Cristina Riera

Capçalera del text Lectura Fàcil

Imatge procedent del web de l‘Asociación de Lectura Fácil

Aquest article ha estat escrit i editat respectant els criteris de la Lectura Fàcil.

UN MUSEU ACCESSIBLE

El Museu Nacional d’Art de Catalunya treballa per millorar l’accés físic, intel·lectual, sensorial i digital a totes les persones.

L’objectiu del museu és garantir l’accés igualitari a la cultura, i facilitar la participació de tots els col·lectius socials.

Així ho recull el Pla Estratègic i d’Acció del Museu Nacional d’Art de Catalunya 2019-2022.

QUÈ ÉS LA LECTURA FÀCIL?

La lectura fàcil té com a objectiu l’adaptació dels textos perquè les persones amb dificultats lectores entenguin amb més facilitat el que llegeixen.

La Lectura Fàcil segueix les directrius internacionals de l’IFLA (International Federation of Library Associations and Institutions) i d’Inclusion Europe.

COM SABEM QUE UN TEXT ÉS DE LECTURA FÀCIL?

Els podem identificar amb diferents logotips que acrediten que els textos han estat adaptats i/o revisats per experts en Lectura Fàcil:

COM ÉS UN TEXT EN LECTURA FÀCIL?

. Frases no gaire llargues, d’un màxim de 3 línies.

. Tipus de lletra gran (de 12 a 14 punts)

. Lletres negres sobre fons blanc.

. Interlineats i marges amples.

. Paràgrafs curts.

. No es subratllen les paraules.

. No s’utilitza la cursiva.

. S’utilitza negreta per ressaltar el text.

. És millor imprimir sobre paper blanc, mat i opac.

. No s’utilitzen imatges com a fons de text.

. S’eviten les majúscules perquè són més difícils de llegir.

. No es justifica el text a la dreta per ajudar el lector a no perdre’s en canviar de línia.

. No es parteix una expressió en dues línies.

. Paraules senzilles i les complicades explicades a peu de pàgina o a través d’un quadre explicatiu al costat, o una imatge.

. Els paràgrafs se separen amb blancs davant i darrere.

. Signes de puntuació senzills.

. Una idea principal per oració.

. S’utilitzen les formes actives del verb abans que les passives.

. Es prefereix l’indicatiu sobre el subjuntiu.

. S’eliminen les dobles negacions.

PER QUÈ ELS MUSEUS HAN D’APLICAR LA LECTURA FÀCIL?

Tothom té dret a la cultura.

Les audioguies i les signoguies que utilitzen molts museus faciliten a les persones amb discapacitat visual i auditiva a gaudir de l’art.

Però encara hi ha persones que ho tenen difícil (gent gran, persones en procés d’alfabetització, migrants, discapacitats intel·lectuals,  persones amb trastorns de l’aprenentatge, nens…)

Els museus van endarrerits quan parlem de Lectura Fàcil.

Hi ha molt camí a recórrer.

Si volem que els museus siguin inclusius de veritat s’ha d’arribar a tothom.

QUÈ FA EL MUSEU NACIONAL D’ART DE CATALUNYA?

Un dels seus principals objectius estratègic és l’accessibilitat, la inclusió i la sostenibilitat

Té un servei d’audioguies i signoguies per fer més accessible l’art.

Però vol fer un pas més i sensibilitzar els treballadors. Ha organitzat diversos cursos de Lectura Fàcil per als seus treballadors.

Aquest article per al blog és el resultat d’aquesta formació i el primer de diferents passos que el museu vol fer en Lectura Fàcil per fer arribar l’art a tothom de manera fàcil.

QUINS MUSEUS UTILITZEN LECTURA FÀCIL?

. El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (Barcelona): Les exposicions del CCCB tenen guia de sala en Lectura Fàcil. Un exemple és Feminismes.

Imatge dels textos en Lectura Fàcil al CCCB

Imatge procedent del web de l‘Asociación de Lectura Fácil

. El Monestir de Pedralbes (Barcelona): Té una maqueta tàctil del monument a la reina Elisenda, amb textos en Lectura Fàcil.

. El Museu de Ciències Naturals de Barcelona (Barcelona): L’exposició Som natura té tota la informació en Lectura Fàcil.

. El Jardí Botànic (Barcelona): Els textos del recorregut estan adaptats en Lectura Fàcil.

. El Museu Etnològic i de Cultures del Món (Barcelona): Ha adaptat els continguts a través de l’aplicació accessible ‘Barcelona sense barreres’.

. El Museu de l’Empordà (Figueres): Va adaptar els continguts de l’exposició Els Dalí de Figueres en Lectura Fàcil. 

. El Museo Nacional Thyssen-Bornemisza (Madrid): Ha fet la guia Museo Fácil, primera guia de lectura fàcil de la Col·lecció Thyssen-Bornemisza.

Publicació Museo Fácil. Museu Thyssen-Bornemisza

Publicación Museo fácil, Museo Thyssen-Bornemisza, 2019

. El Museu ICO (Madrid): Ha fet el quadern educatiu en Lectura Fàcil Descubre, aprendre, imagina!

Descubre, aprendre, imagina!, Museo ICO, 2017

. L’Enkarterriko Museoa / El Museo de las Encartaciones (Sopuerta-Bizkaia): Va ser el primer museu del País Basc que va incorporar la Lectura Fàcil i continguts en format d’àudio a través de codis QR en les exposicions temporals.

Museo de las Encartaciones. Lectura Fàcil

Imatge procedent del web LF Euskadi, Museos accesibles del todo? pocos

. El Museu de Navarra (Pamplona): Té les guies 6 obras maestras del Museo de Navarra en Lectura Fàcil i Todo el arte es contemporáneo.

. L’ Alhambra i el Generalife (Granada): Té una guia informativa en Lectura Fàcil sobre la història i el recorregut per l’Alhambra i el Generalife.

La Alhambra y el Generalife en lectura fácil

Ana Sánchez Peinado, La Alhambra y el Generalife en lectura fácil, Biblioteca Fundación Once, 2018

. El Museo Arqueológico de Alicante (Alacant): Va incorporar la Lectura Fàcil en els panells de l’exposició i en la guia didàctica per escolars de l’exposició Rupestre. Los primeros santuarios el 2018.

. El Alma Mater Museum (Saragossa): Ha incorporat informació en lectura fàcil: fulls de sala i senyalètica tant exterior com interior.

. El Ministerio de Cultura y Deporte té un projecte per fer arribar l’art a discapacitats intel·lectuals.

En què consisteix aquest projecte?

  • Revisió dels plànols dels museus
  • Creació de guies específiques en Lectura Fàcil

A quins museus ho podem trobar?

La intenció és fer-ho també en 11 museus més.

Fulletons en Lectura Fàcil, Museo Arqueológico Nacional

El Museu Nacional d’Art de Catalunya ha iniciat el procés per fer un salt qualitat en temes d’accessibilitat i inclusió.

VOCABULARI

IFLA: associació internacional creada per donar als bibliotecaris un espai per intercanviar idees i facilitar la cooperació i la investigació.

Inclusion Europe: associació europea de persones amb discapacitat i les seves famílies.

Alfabetització: ensenyament de l’escriptura i la lectura.

Migrant: persona que es desplaça d’un territori a un altre per establir-se de manera temporal o permanent.

Discapacitat intel·lectual: alteració que tenen algunes persones que fa que tinguin dificultats per aprendre, solucionar problemes, raonar, planificar-se…

Trastorn de l’aprenentatge: dificultat que tenen algunes persones per aprendre.

Inclusiu: que afavoreix la participació de totes les persones.

Estratègia: conjunt d’accions pensades per aconseguir un fi.  

Accessible: que tothom pot arribar.

ENLLAÇOS RELACIONATS

Maqueta tàctil de la tomba de la reina Elisenda de Montcada al Monestir de Pedralbes

En Lectura Fácil, La Alhambra y Generalife

Folletos en lectura Fácil, Museo Arqueológico Nacional

Cristina Riera
Activitats

3 Comentaris

  • Yrene
    30 de gener de 2020 - 9:37 pm | Enllaç permanent

    Felicitats pel post, Cristina!

    • Cristina Riera
      5 de febrer de 2020 - 3:09 pm | Enllaç permanent

      Moltes gràcies Yrene!
      Ha estat un plaer poder fer aquest primer article al blog en Lectura Fàcil. Hi ha molt camí a recórrer en aquest camp però és un primer pas perquè el museu sigui, tal com diu el títol de l’article, un museu per a tots.

  • Pingback: Blog del Museu Nacional d'Art de Catalunya » La gestió de l’accessibilitat i la inclusió, una responsabilitat compartida

  • Deixa un comentari

    L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

    CAPTCHA * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.