Museus i accessibilitat: una comunitat de pràctica

4.023
Teresa González

retall

L’accessibilitat als museus és un camí de llarg recorregut i una fita per a la qual encara ens falta molt per fer. D’ençà de 1999, any en què el Departament d’Educació del Museu Nacional d’Art de Catalunya iniciava el programa Museu Espai en Comú –que desenvolupa projectes específics per a col·lectius amb trastorn mental i diversitat funcional–, han passat molts anys. Han estat anys al llarg dels quals els museus del nostre país han pres consciència del seu paper fonamental a l’hora de garantir el ple dret de les persones a l’accés a la cultura.

Però aquesta missió que tenen els museus encara es compleix de manera desigual. Sovint ens trobem que a causa de la sensibilitat d’algunes persones les institucions han cobert aquests espais amb programes específics o amb serveis adreçats a col·lectius concrets. Només alguns equipaments que s’han reformat recentment o que són de nova creació (Museu Blau, Born Centre Cultural) han desenvolupat un pla d’accessibilitat que garanteix, en certa mesura, l’accessibilitat universal.

D’aquesta consciència i de la necessitat d’intercanviar coneixements i experiències neix el grup de treball Museus i accessibilitat que es va constituir el mes de maig de 2013. Les sessions se celebren habitualment al Museu Marítim de Barcelona.

accessibilitat

El grup es configura com una trobada de professionals de museus, similar a les comunitats de pràctica anglosaxones, amb voluntat de compartir coneixements, recursos i, sovint, dubtes que es plantegen sobre temes d’accessibilitat. Entre els objectius:

  • aprofundir i desenvolupar polítiques d’accessibilitat
  • conèixer projectes i activitats que s’estan duent a terme en altres institucions
  • donar-se suport mutu i aprendre els uns dels altres

És precisament per això que per a nosaltres la importància del grup radica en la seva estructura que, com dèiem, s’assimila a les anomenades comunitats de pràctica, que poden organitzar-se de maneres diverses però que totes combinen tres elements fonamentals:

  • el domini, una àrea de treball que defineix la identitat del grup
  • la comunitat dels membres que constitueixen el grup de treball i que es posen d’acord sobre el tema d’interès, els objectius i la manera de treballar
  • la pràctica, perquè els membres són professionals en actiu que comparteixen recursos i coneixements, i els apliquen al seu propi treball

Creiem que cal destacar el fet que el grup es va crear per voluntat dels integrants, a partir d’un acord entre professionals, i no per decisió de les institucions. Això ens permet actuar de manera horitzontal, sense fronteres departamentals o orgàniques.

Formen part d’aquest grup tècnics dels centres següents:

  • Museu Marítim de Barcelona
  • Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB)
  • Museu Nacional d’Art de Catalunya
  • Museu del Disseny de Barcelona
  • Fundació Miró
  • Fundació Tàpies
  • Museu Picasso de Barcelona
  • Museus de Sant Cugat
  • Museu de Sant Boi
  • Museus de Sitges
  • Oficina de Patrimoni de la Diputació de Barcelona
  • Agència Catalana de Patrimoni Cultural

cat3

La comunitat de pràctica sobre Museus i accessibilitat al llarg d’aquest temps ha desenvolupat un ampli ventall d’interaccions i activitats diverses entre les quals destaquem:

  • intercanvi d’informació sobre experiències, projectes i activitats relacionades amb temes d’accessibilitat. Sempre que hi ha hagut ocasió, el grup ha presentat alguna experiència a congressos o jornades que tractessin temes d’accessibilitat
  • organització de visites tècniques als equipaments per conèixer de primera mà projectes concrets: el projecte LAC Laboratori d’Art Comunitari i el programa Hermes, al Museu de Sant Boi; l’exposició temporal Disseny per viure, al Museu del Disseny de Barcelona; el pla d’accessibilitat del Museu Blau; el projecte Fem un museu, dels Museus de Sant Cugat, entre d’altres
  • proposta de coordinació de la programació de les activitats. En aquest sentit es dóna a conèixer la plataforma Apropacultura de la qual formen part algunes de les institucions presents i s’obre la porta a possibles incorporacions o col·laboracions
  • suport en la realització de projectes i activitats
  • cerca de solucions als problemes que sorgeixen de la nostra pràctica professional
  • recerca d’assessorament extern que ens proporcioni els coneixements necessaris en temes concrets: Yolanda Anguita, de l’Institut Municipal de persones amb discapacitat de Barcelona, i Josep M. Llop, actualment assessor de la Diputació de Barcelona en temes d’accessibilitat visual, en són un exemple. S’ha acollit la presentació, per part de Mikel Asensio i Joan Santacana, del projecte d’investigació Cultural Inclusion in Heritage, dut a terme per la Universitat de Barcelona i la Universidad Autónoma de Madrid
  • desenvolupament de l’aprenentatge col·laboratiu i recollida dels continguts de les trobades en les actes de les reunions
  • generació de projectes comuns, com el blog “Museus i Accessibilitat”

retrat

Què esperem de la nostra comunitat de pràctica?

Formar part d’aquest grup afavoreix el desenvolupament personal i professional en temes d’accessibilitat. Això reverteix en la millora de la nostra tasca diària i en la conscienciació de les institucions que representem amb l’objectiu, a mitjà termini, d’assolir la tan desitjada accessibilitat universal a la cultura de totes les persones, independentment de les seves capacitats, procedència, nivell socioeconòmic, ideologia.

Enllaços relacionats

La dimensió social del Museu de Ciències Naturals de Barcelona (PDF, 535K)

Accessibilitat als Museus, blog del Postgrau de Gestió Museística

Museos e inclusión social, Revista ICOM-CE Digital, núm. 2 (PDF, 12’5MB)

Museos accesibles, Fundación Orange

Accessibility in Museums and Libraries, IMLS (Institute of Museums and Library Services

Vídeo documental del projecte ‘Retrats’, 15 min

+ posts

Departament d’Accessibilitat i Inclusió

Teresa González
Departament d’Accessibilitat i Inclusió

2 Comments

  • […] Pràctica Museus i Escola, integrada per professionals dels museus i docents, el grup de treball Museus i accessibilitat  i el Nou Consell d’Innovació Pedagògica, que impulsa l’Institut Municipal […]

  • […] integrada por profesionales de los museos y docentes, el grupo de trabajo Museos y accessibilidad  y el Nuevo Consejo de Innovación Pedagógica, que impulsa el Instituto Municipal de […]

  • Deixa un comentari

    L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

    CAPTCHA * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.