L’art de parlar: una nova mirada per aprendre llengües a través de l’art

586

Josep Maria Planas

Un grup d’alumnes se situen davant d’una obra del museu i després d’una estona d’observació comencen a parlar sobre el que veuen dirigits per la batuta del seu docent, que aquest cop canvia el seu rol pel de facilitador. 

Els participants van teixint històries, descobrint enigmes, especulant sobre els indicis que veuen a l’obra, escoltant les hipòtesis dels companys i companyes, assentint, discrepant, pensant… i ho fan en una llengua que no és la seva, ja que estan aprenent català, castellà o anglès en una escola d’adults. 

Sembla que s’ho estan passant molt bé, i a més participen activament d’una activitat clau del programa L’art de parlar.

L’art de parlar és un programa d’innovació fruit de la col·laboració entre el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i el Museu Nacional per desenvolupar aprenentatges específics a través de l’art en el context de les segones llengües als centres de formació d’adults.

Una mica d’història: d’on sorgeix la idea de promoure aquest programa?

L’any 2018, a partir de la iniciativa del Servei d’Educació al Llarg de la Vida del Departament d’Educació, es van establir contactes amb les responsables del Servei d’Educació del Museu Nacional per iniciar un projecte pilot amb l’objectiu de promoure la millora de la competència oral en llengua estrangera als centres d’educació d’adults a través de les estratègies de pensament visual (conegudes com a VTS). L’exitosa experiència del Projecte Tàndem, desenvolupat entre el Museu Nacional d’Art de Catalunya i l’Escola Miquel Bleach (ara Institut Escola Arts), en va ser un model de referència i feia preveure un bon resultat en l’aposta per la millora educativa a les escoles d’adults.

L’objectiu principal del pilotatge era testar l’aplicació de les VTS en els grups de llengua dels centres de formació d’adults per analitzar-ne la incidència en la pràctica oral i el desenvolupament de les habilitats comunicatives dels participants, així com en les competències relacionades amb la pràctica lingüística (la interacció oral) i el desenvolupament del pensament crític i la capacitat per analitzar i sintetitzar, entre d’altres.

Un altre propòsit era cocrear un programa sostenible d’aprenentatge de la llengua als centres de formació d’adults utilitzant, per exemple, les col·leccions del Museu Nacional d’Art de Catalunya, i la metodologia de les VTS amb dues finalitats: d’una banda, aprendre a fer servir significativament l’obra d’art i el debat col·lectiu com a eines per afavorir l’aprenentatge de la llengua; de l’altra, reflexionar sobre la pràctica docent en els processos d’ensenyament de llengües i els beneficis emocionals, socials i educatius que es deriven de l’ús d’aquesta metodologia.

Els satisfactoris resultats obtinguts durant la fase de pilotatge van establir les bases per a la creació del programa d’innovació L’art de parlar, que va ser reconegut pel Departament d’Educació el 12 de juny de 2019.

Quins són els eixos del programa?

El programa gira al voltant de tres eixos: el domini de la metodologia VTS per part dels docents per al bon desenvolupament de les sessions de debat tant a l’aula com al museu; la pràctica compartida del professorat en parelles d’aprenentatge, i la implementació d’activitats de llengua relacionades amb un currículum visual a partir de tres itineraris temàtics (relacions humanes; societat i cultura, i natura i entorns) vinculats als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de la Unesco.

El programa preveu la formació específica en les estratègies de pensament visual (VTS) dels docents dels centres d’adults que hi participen, però també l’intercanvi d’experiències per compartir i millorar metodologies, especialment en l’àmbit de la comunicació i l’alfabetització visual.

Esther Fuertes, que actualment coordina el Departament d’Activitats i Educació del Museu Nacional, ha liderat l’equip de formació del programa amb Montserrat Morales com a formadora  experta en la metodologia i també amb la col·laboració de l’equip d’educadores del museu.

Si voleu aprofundir en la metodologia, aquest article del blog  ens  parla a bastament del seu origen i beneficis: Les estratègies de pensament visual (VTS), una metodologia educativa necessària.

L’aplicació d’aquesta metodologia pot semblar senzilla, però  una sessió de VTS no és un exercici rutinari de lectura de la imatge. El grup se situa davant l’obra d’art i el docent facilitador fa tres preguntes obertes i senzilles sobre l’obra. A partir d’aquestes preguntes, els alumnes observen i comenten el que veuen o el que els suggereix l’obra, i ho argumenten. 

El docent esdevé facilitador i no ha anticipat el que sorgirà en el debat. No hi ha expectatives sobre els debats que es generaran ni sobre el lèxic o les estructures lingüístiques que emprarà l’alumnat. Així doncs, la funció del facilitador és fer bones paràfrasis del que diuen els participants, proporcionant així un model i facilitant la correcció quan calgui. Pot enriquir el discurs, però en cap cas fa aportacions més enllà del que han dit els alumnes.

Sense adonar-se’n, aprenen els uns dels altres i desenvolupen les habilitats comunicatives.

Els docents treballen amb parelles d’aprenentatge: de manera alterna, una persona fa el paper de facilitador i l’altra d’observador en la conversa que estableixen els alumnes per parlar de les obres d’art triades. Aquesta interacció i la sessió posterior de coaching afavoreixen la reflexió i millora de la pràctica docent.

El programa és prou flexible per actuar en els diferents nivells de l’ensenyament de llengües i en altres àmbits de l’oferta educativa als centres de formació d’adults segons les necessitats específiques. En principi es du a terme en vuit sessions anuals distribuïdes al llarg dels nivells 2 i 3 de llengua (català, castellà i anglès), tot i que es fa una sessió única d’iniciació al final del primer nivell.

Actualment s’està pilotant un currículum visual proposat per Montserrat Morales, format per obres del Museu Nacional d’Art de Catalunya i també per moltes altres obres d’altres col·leccions d’arreu, cosa que permet desenvolupar tres sessions anuals al museu mateix.

També està en funcionament un grup de treball al CFA Pere Calders que elabora propostes didàctiques transversals relacionades amb les obres del currículum visual per aprofundir en les temàtiques dels ODS i incorporar elements de treball de llengua que poden aparèixer durant els debats VTS.

El museu com a agent educatiu que permet la creació de xarxes

En aquest moment s’estan combinant accions formatives per als centres del programa de tercer curs i per als que comencen aquest any. A més del repte de crear una xarxa de centres per intercanviar experiències i aprenentatges, s’estan creant aliances amb altres centres d’art de proximitat i apadrinaments entre centres de tercer any i novells.

El programa vol generar dinàmiques més enllà del vincle amb el Museu Nacional d’Art de Catalunya, ja que ha articulat aliances entre els diversos centres d’educació d’adults de Catalunya i altres espais museístics o centres d’art de proximitat amb la intenció de fer servir les seves sales per als debats VTS amb els alumnes. L’escola, per tant, es desdobla i incorpora espais d’aprenentatge que permeten la connexió amb el patrimoni cultural més proper. Sens dubte, un al·licient per als alumnes, que sovint coneixen aquests espais per primera vegada.

L’art de parlar és un bon exemple de com aproximar-se al patrimoni artístic des de l’educació i com democratitzar l’accés al patrimoni cultural, ja que permet als participants tenir una mirada personal i social que va més enllà de les obres d’art i els connecta al món com a ciutadans.

Si teniu ganes d’afegir-vos al programa o conèixer més detalls, no us perdeu un nou article amb alguns consells per a iniciar-s’hi. Deixeu-vos captivar per l’art de parlar!

Per saber-ne més:

Vídeos

Josep Maria Planas
Centre de Formació d'Adults Pere Calders

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

CAPTCHA * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.