Avui els museus ofereixen una multitud d’oportunitats als i les joves amb diferents interessos i capacitats per formar-se professionalment i en són un exemple els que descobrirem en aquest blog.
Viver multidisciplinari
Més enllà de les tasques que tots reconeixem com a pròpies d’un museu (conservació, difusió, restauració d’obres d’art, etc.) d’un temps ençà han sorgit noves professions i oficis que estan entrant amb força en aquest àmbit. En són un exemple les que tenen a veure amb l’entorn digital i els mitjans digitals, el medi ambient, la mediació i el treball comunitari, l’accessibilitat i el disseny per a tothom, entre d’altres. A més, d’aquelles professions que considerem les més clàssiques d’un museu, ens sobtarà descobrir algunes especialitats que possiblement no haguéssim pensat mai que s’hi podrien desenvolupar.
Pot semblar estrany que una química, una arquitecta tècnica o un tècnic radiòleg, per exemple, puguin treballar en un museu. D’altra banda, ningú no dubta que una persona que ha estudiat Història de l’Art o Humanitats pot tenir un lloc com a conservador o conservadora en un museu. Però, algú ha sentit a parlar de la registradora i quina és la seva funció? I qui és la persona i quina formació té la que porta la gestió de col·leccions d’un museu o que fa de documentalista?
Segurament poca gent ha pensat que algú que té estudis de Dret, Administració i Gestió d’Empreses o Màrqueting, Comunicació Audiovisual i Periodisme, també té el seu lloc en un museu. I un fotògraf, us havíeu plantejat alguna vegada que hi ha fotògrafs especialitzats a fotografiar objectes d’art?
I si parlem de manipulació d’obres d’art, què ens ve al cap? hi ha persones especialitzades en aquest ofici? per no dir que hi ha empreses súper especialitzades en el transport d’obres d’art.
Dissenyadors d’espais, dissenyadors gràfics, comissaris d’exposició, curadors/educadors, museògrafs són al darrere de les exposicions que organitza el museu, professions d’un alt grau de creativitat que aglutinen estudis i formacions diverses que junts són capaços de construir relats i donar-los forma en l’espai, tenint en compte criteris i pautes d’ecodisseny.
Però em venen al cap moltes altres professions igualment rellevants en la vida d’un museu: què em dieu de totes aquelles persones que estan a l’Atenció al Públic? o les que cada dia acompanyen els visitants (mediadores, educadores, guies…), tant sigui en grup o de manera individual, i garanteixen que la seva experiència de museu sigui el màxim de satisfactòria tenint en compte les necessitats i els interessos dels diferents tipus de públics.
O dels professionals que, darrere de les bambolines, fan possible que l’activitat del museu estigui a punt i es dugui a terme amb èxit: oficials de manteniment, fusters, electricistes, tècnics informàtics, personal de neteja… persones que també fan possible que la vida del museu i el mateix edifici funcioni i puguem obrir les portes cada dia amb puntualitat suïssa.
I ja no dic les que vetllen per la nostra seguretat, la del públic que ens visita i, naturalment, la de les obres d’art. Qui elabora els Plans de Seguretat d’un museu? I quin és el seu perfil professional? Sabem que els Mossos d’Esquadra tenen una Àrea Central d’Investigació de Patrimoni que treballa conjuntament amb el museu?
Aquests i molts d’altres són exemples de la diversitat de professions i oficis que es poden desenvolupar en un museu com el nostre i que podeu descobrir a través dels articles del blog, que donen veu als seus professionals.
Entorn de descoberta professional
Més enllà de la participació del museu en programes de Màsters i Postgraus o acompanyant estudiants de diferents especialitats que fan pràctiques al museu, ens interessa molt especialment col·laborar en programes adreçats a joves que han de decidir el seu futur i pensar quins seran els estudis que millor els poden ajudar a assolir el seu objectiu professional.
Amb aquests programes col·laborem amb entitats educatives que fan possible reduir el fracàs escolar i donar una segona oportunitat a joves que per alguna raó estan en perill d’abandonar els estudis. I finalment, també, donar l’oportunitat a les persones que tenen més difícil l’accés al món laboral.
És per això que participem en tres programes que tenen com a objectiu fer veure el museu com a Viver multidisciplinari que permeti descobrir als i a les joves nous camps laborals en l’àmbit professional i dels oficis:
“Explora”, visites a empreses i entitats
Col·laborem amb el Centre d’Assessorament Acadèmic per a Joves de l’Ajuntament de Barcelona i oferim als i a les joves de la ciutat de Barcelona la possibilitat de visitar una empresa del sector cultural on poder conèixer els diversos perfils professionals del museu i la cultura, i preguntar tot allò que els pot interessar dels seus llocs de treball.
Programa Èxit. Estades formatives en empreses
En el marc del programa Èxit, elaborat pel Consorci d’Educació i l’Ajuntament de Barcelona i destinat a reduir el nivell de fracàs escolar, el Museu Nacional col·labora amb les estades formatives en empreses. A les estades formatives, àmbit pràctic de diversificació curricular, l’alumnat té un primer contacte amb diferents entorns laborals on es crea la necessitat de desenvolupar les seves competències relacionades amb el “saber fer” i “saber ser” i de formar-se. El museu acull anualment dos estudiants de finals de l’ESO que fan la seva estada en l’Àrea d’Infraestructures i Serveis Generals on prenen contacte amb els diversos oficis i les feines de manteniment.
Auxiliars de Museu. Suport al personal d’acollida i informació
El museu col·labora, tot organitzant una visita amb els professionals de Gestió de Públics i d’Atenció als Públics, amb el Programa de formació professional desenvolupat per la Universitat Pompeu Fabra i la Fundació Catalana Síndrome de Down per ampliar els coneixements i obrir nous camins laborals en aquestes persones. La visita formativa es planteja tenint en compte el recorregut que fa un o una visitant quan entra al museu. Permet conèixer les persones que tenen la funció d’orientar, informar i, en definitiva, facilitar al públic la seva estada al museu.
Amb la participació en aquests programes, el museu acompleix un dels seus objectius estratègics: el seu compromís amb la ciutadania tot col·laborant amb la societat i la comunitat educativa en fer dels joves ciutadans persones formades i actives en el seu desenvolupament professional.
Enllaços relacionats
El museu com a connector de públics i continguts
Apropa Cultura: museu inclusiu, museu unit
Qüestió de màgia: màrqueting als museus
Treballant pel canvi: el laboratori de l’educació
Departament d’Accessibilitat i Inclusió
One comment
[…] post El Museu, viver multidisciplinari: un entorn on descobrir la meva professió (12 d’abril de 2018) ja introduíem la idea de la capacitat que tenen els museus per esdevenir […]