Un museu que no has vist mai! La Col·lecció d’Art Modern renovada

Reobrim la primera planta dedicada a l’art modern, després d’un procés de renovació de les col·leccions, les sales i la museografia. Li hem donat la volta al museu per explicar nous relats i oferir una nova manera de veure la col·lecció. Han estat sis mesos de ritme trepidant i accelerat per fer realitat el projecte, en el qual ha treballat l’equip del museu, en col·laboració amb altres professionals externs, i que ara us presentem amb il·lusió també renovada.

2b 2a

3 idees força de la nova presentació

■  És el projecte central de la nova etapa iniciada el 2012 pel museu i, d’acord amb l’Estratègia 2017, esdevé clau per tal de situar el Museu Nacional en la centralitat artística i cultural del país, i també a escala internacional.

■  Un nou relat crític i complex que evita la mera successió d’estils i noms, i que inclou totes les produccions artístiques del període: l’escultura i la pintura, els dibuixos i gravats, la fotografia, el cartellisme, el cinema, l’arquitectura i les arts decoratives. Amb una major presència d’elements que permetran copsar el context social, històric i artístic i remarcar les connexions internacionals dels artistes i moviments de Barcelona i Catalunya.

■  Aquesta nova presentació de la col·lecció per als segles XIX i XX arriba per primera vegada fins als anys 1950, incloent-hi el moviment Dau al Set.

3a 3b

4 apunts dels continguts

■  L’artista modern: nova aproximació a la figura de l’artista a través de dos segles. Recorregut en apartats com ara retrats i autoretrats, l’aprenentatge a l’acadèmia i al taller, la bohèmia, la burgesia, l’orientalisme.

■  El modernisme i Gaudí troben seu al Museu Nacional: el Museu Nacional esdevé el centre de referència del modernisme amb la incorporació d’un gran espai dedicat al moviment. S’ha creat un nou espai permanent dedicat a Gaudí amb més de 35 obres originals que constituiran la major mostra permanent de l’artista. Acords amb la Sagrada Família, l’arxiu Jujol i altres col·leccions han permès la nombrosa aportació d’obres originals i l’inici d’una nova línia de treball d’investigació i difusió internacional de Gaudí.

■  La fotografia esdevé part essencial del discurs museogràfic: s’exposen més de 290 fotografies que comprenen totes les èpoques, començant pels daguerreotips del segle XIX fins avui.

■  La Guerra Civil en l’art compta amb un àmbit propi: les arts tradicionals –pintura, escultura, gravat-– i els nous media–publicacions il·lustrades, cartellisme, fotografia, fotomuntatge, cinema–s’uneixen en una mobilització de propaganda i de compromís dels artistes en la lluita antifeixista.

El director del museu, Pepe Serra, i el cap de col·leccions, Juanjo Lahuerta, amb els muntadors.

Fa unes setmanes, el cap de col·leccions del museu va explicar en aquest blog el rerefons dels nous formats i noves narratives a la Col·lecció d’Art Modern.

Algunes xifres de la renovació

■  4.000 m2 d’exposició
■  2.000 obres s’han mogut al llarg del procés, entre obres que han canviat de lloc, noves adquisicions, obres que han sortit de les reserves i obres que hi han tornat
■  + de 1.350 obres exposades. + de:
300 pintures
290 fotografies
220 peces d’arts decoratives
200 dibuixos
105 escultures
75 cartells
60 peces de numismàtica
50 gravats
4 pel·lícules

■  900 obres surten de reserves (60% d’obres surten per primer cop o només ho havien fet puntualment amb motiu d’exposicions temporals)
■  280 obres restaurades
■  260 artistes
■  4 àmbits (distribuïts en 31 apartats) i 1 epíleg
■  880 projectors de llum (focus)
■  13.884 m2 de superfície total pintada

L’equip de restauració intervenint una obra a sales.

No podem deixar d’agrair l’aclaparadora bona rebuda d’aquesta renovació per part dels visitants que des d’ahir van poder veure-la, i per part dels mitjans de comunicació i dels nostres usuaris de xarxes socials. A tots, moltíssimes gràcies!!

Com passa sovint als grans projectes, pel camí han quedat algunes renúncies, ja fos per calendari o per pressupost, com per exemple aconseguir alguna obra més, renovar marcs de la col·lecció o fer alguna reforma més als espais. Han quedat, així mateix, per l’etapa de després d’obrir l’elaboració d’elements interpretatius, com una nova guia en paper del museu, noves audioguies o aplicacions per a mòbils. Per ara, la visita i els materials complementaris es troben disponibles només al web.

Si mai no has visitat el museu, ara és l’ocasió, i si ja hi havies vingut, ara és el moment de tornar-hi! Ens interessarà molt rebre els vostres comentaris aquí al blog o a les xarxes socials.

Enllaços relacionats

Àlbum de Flickr del Museu Nacional amb imatges del procés de muntatge

Dossier de premsa (pdf)

El MNAC s’endinsa en la modernitat (vídeo 2,10 min.)

Revolució al MNAC: un nou recorregut per l’art modern en 8 claus

Fotos: Marta Mèrida

Redacció museu

• Arturo Godó i Hernández
    2 d'octubre de 2014 - 1:00 pm | Enllaç permanent

Tinc moltes ganes de visitar la nova coleccio quan estigui a Barcelona, però per lo que he vist i llegit te que ser espectacular. Moltes felicitats i espero poder veure aviat la nova distribució .

• carme valls
    5 d'octubre de 2014 - 3:32 pm | Enllaç permanent

Me h’encantat, tornaré per poguerlo gauïdir mes.

• Pingback: Blog del Museu Nacional d'Art de Catalunya » El japonisme i la seva presència a la biblioteca del museu

• Pingback: Blog del Museu Nacional d'Art de Catalunya » Innovant en mòbil: #AppsCultura

• Pingback: Blog del Museu Nacional d'Art de Catalunya » Deconstrucció de la campanya d’Art Modern

• Pingback: Blog del Museu Nacional d'Art de Catalunya » El 2014 del Museu Nacional