Turisme i Museu: un diàleg entre professionals

2.733
Foto terrassa capçalera

Terrassa del museu. Foto Xavi Padrós.

Públic turista i museu és un binomi natural i freqüent en els museus. I el Museu Nacional no n’és una excepció. El que segurament estem menys acostumats a veure en el perfil d’un museu és una actitud decididament proactiva per aproximar-se i conèixer en profunditat la cadena de valor que fa de la destinació –en aquest cas Barcelona i Catalunya– un model turístic arreu del món. Els motius per desplegar un ventall de propostes per al turisme són clars:

■  per l’oportunitat i la capacitat de creixement que té el museu envers nous públics d’arreu del món

■  per reforçar el reconeixement internacional dins l’estratègia corporativa

■  i perquè ens sentim co-responsables en la creació del sentiment de lloc que el turisme sostenible cerca a través d’un dels vectors on tenim molt a dir: la cultura a través de l’art.

Per començar aquesta aproximació, pensem que la millor manera de fer-ho és amb una actitud d’aprenentatge i d’intercanvi envers les empreses i els organismes del sector que ja tenen un llarg recorregut. I així ho estem fent.

Preguntant i escoltant els experts del turisme per tenir una oferta adequada

Si ens posem a les sabates del turista, encara que tingui una clara motivació cultural, hem de recordar que som dins el mercat de l’oci i a Barcelona i Catalunya, on no són poques les opcions a l’hora d’escollir.

1. Vista a plaça d'Espanya 2011 (c) Octavio Muñoz

Vista de les fonts i de la plaça d’Espanya des del museu. (c) Octavi Muñoz.

Per ser competitius hem anat a preguntar als que més en saben per la seva experiència:

■  guies oficials i empreses de guiatge que al llarg dels anys han preparat paquets amb la consegüent prova-error

■  agències turístiques receptives amb coneixement dels seus respectius mercats d’origen per recordar-nos allò obvi però tan poc practicat, bé per desconeixement, bé per indiferència: no és el mateix el que espera un viatger japonès que un rus o un nord-americà

■  consignataris de creuers que tenen en el temps el seu principal enemic.

Per tant, ens hem posat a treballar temes com el repte dels idiomes dels diferents materials interpretatius, l’adaptació de les visites guiades al temps de què disposa un grup, l’oferta gastronòmica variada i atractiva per a diferents nacionalitats, la revisió de zones i espais de valor afegit per al turista. I això ens porta a una altra evidència.

Recordar que tenim més que una col·lecció excepcional

Visitants a la sala de St. Climent de Taüll.

Un grup visitant la nova presentació d’art modern.

El valor fonamental d’un museu com el Nacional d’Art de Catalunya és la seva col·lecció: viva, canviant i amb relats i interpretacions diverses, amb el qualificat pels experts com el millor conjunt de pintura mural romànica del món o la nova presentació d’art modern. Però si escoltem bé, hi ha moltes més coses de valor afegit per als visitants: en el nostre cas un palau amb uns espais sorprenents; un entorn natural dins una muntanya emblemàtica; unes vistes de Barcelona que deixen amb la boca oberta…

Vista des de la terrassa del museu. Foto Xavi Padrós.

Les Terrasses-Mirador, una perspectiva única de la ciutat per conèixer l’entorn de Montjuïc.

I és també una tasca valuosa per al museu evidenciar aquests actius oferint, per exemple, visites –guiades o autònomes– per conèixer l’arquitectura i la història de l’edifici; obrint espais abans no accessibles al públic com són les Terrasses-Mirador; oferint visites combinades amb equipaments de l’entorn que donin més opcions al visitant de fora, com l’ entrada combinada amb el Poble Espanyol, l’entrada única Articket, que ofereix visitar els 6 millors museus d’art de la ciutat, o la inclusió del museu al Bcn Card.

Botiga

Botiga del museu.

Donar caire pràctic a les aliances institucionals

Un dels objectius que ens hem marcat des de màrqueting en aquesta aproximació al sector del turisme ha estat explorar les oportunitats de col·laboració amb les institucions i els organismes que porten molts anys treballant per tal que Barcelona i Catalunya siguin una destinació turística reconeguda i de referència internacional. Fer un pas més enllà vol dir, entre d’altres:

■  ser socis en l’estratègia de l’Agència Catalana de Turisme i acompanyar-los a les missions empresarials a Rússia, Índia o EUA, per exemple

■  tenir presència en les accions que Turisme de Barcelona treballa estratègicament en segments culturals o en aquells que demanen exclusivitat en algun aspecte d’una visita de clients o un fam trip

■  buscar solucions conjuntes a través de recursos propis que podem intercanviar com espais compartits a esdeveniments, assistència a fires o workshops

■  participar en les taules de treball de la Direcció General de Turisme.

Missió institucional i empresarial a Califòrnia.

I a l’Índia.

Així doncs, accions que proporcionin un benefici mutu entre destinació i equipament.

Mirant cap al futur

En dos anys i escaig d’activitat en aquest sentit, tot i sabent que és una tasca de llarg recorregut, els resultats i les reaccions no s’han fet esperar: la xifra de visitants internacionals en grup ha crescut; l’acollida de la majoria dels professionals del sector ha estat molt positiva amb acords de continuïtat; sense oblidar canvis en la percepció interna de la tasca de promoció. Aquesta actitud provoca: quan veiem a algú de màrqueting amb una maleta que no sigui quelcom sospitós o, almenys, estrany. És que anem a donar a conèixer el museu entre els professionals!

5. World Travel Market

El museu va ser present al World Travel Market.

Paral·lelament, estem construint un pla de comunicació per al públic final, on el museu sigui rellevant en aquelles fases importants del viatge: els preparatius i l’experiència in situ que ens ha d’ajudar a ser memorables.

Enllaços relacionats

El Turisme de Museus (àudio, Catalunya Ràdio)

Blog de Gestió Museística _ Turisme

Museums connecting cultural tourists (The Guardian)

+ posts

Màrqueting

Elisabet Pueyo
Màrqueting

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

CAPTCHA * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.