La pluja com a “prescriptora” dels museus

2.876
Pluja_MNAC_Foto_Al Sanin

Barcelona en dia de pluja vista des de la terrassa del museu. Foto: Al Sanin.

Les motivacions per visitar un museu poden ser tan variades com les persones que el visiten. En el moment present, gràcies als estudis de públic i a l’ús de tècniques demoscòpiques, als museus podem tenir un coneixement força acurat del perfil dels nostres visitants, les seves motivacions i gustos. I no pot ser d’altra manera, ja que en el context social i econòmic actual aquest coneixement esdevé estratègic per a qualsevol organització amb vocació de projecció.

Volem analitzar una d’aquestes raons que podríem considerar de rang menor, però que en el conjunt de totes les raons possibles per visitar un museu té la seva importància: l’augment de visitants i d’ingressos que experimentem els dies que plou.

Podem establir una hipòtesi que relacioni directament l’augment de visitants i ingressos amb la pluja?

Segons les nostres dades recollides a l’Informe Anual de Públic de 2013, el 83% dels visitants ho fan a títol individual; és a dir, persones que en un moment o altre han decidit venir al museu atretes per l’interès de la col·lecció, d’una exposició temporal o per conèixer el Palau Nacional com a edifici emblemàtic i patrimonial de Barcelona. Però aquesta suposició no és del tot exacta. Entre aquest 83% hem de comptar els visitants fugitius de la pluja. És molt probable que a l’agenda d’aquests visitants no fos inclosa una visita al Museu Nacional com a primera opció.

Segons les dades proporcionades per l’Observatori Fabra, de gener a setembre de 2013 a Barcelona va ploure 21 dies per sobre dels 5 mm. Una gràfica que combini els dies de pluja, els visitants i els ingressos de, per exemple, el primer semestre de 2013 ens mostra que una pluja fina o suau no té cap repercussió remarcable ni en el nombre de visitants ni en els ingressos. En la sèrie completa de dies de pluja i de no pluja per un període determinat no es demostra, doncs, la hipòtesi que pluja és igual a més visitants.

Ara bé, en una mirada de prop, la mateixa gràfica ens demostra que pluja per damunt dels 20 mm, considerada abundant o d’intensitat forta, sí que és responsable de l’increment de visitants als museus i, especialment, dels ingressos per entrades. En aquest mateix període trobem cinc dies on la pluja és igual o superior a aquesta quantitat de precipitació, i s’hi veu clarament la influència.

Gràfica dels ingressos i visitants al Museu Nacional en relació amb dies de pluja a Barcelona.

Gràfica dels ingressos i visitants al Museu Nacional en relació amb dies de pluja a Barcelona.

Això s’entén si es té en compte que els museus són a cobert, de fàcil accés, sempre interessants i obren al públic pràcticament cada dia de la setmana. Aquestes condicions inherents al seu funcionament, els fan una bona alternativa si es tenia previst anar a la platja o voltar per la ciutat i està plovent. Diguem que per als visitants de proximitat que tenien altres plans o per als turistes de “monuments, compres i tapes”, el Museu Nacional és un magnífic pla B els dies que plou fort a la ciutat.

Sens dubte, entre els efectes beneficiosos de la pluja hem de comptar la generació d’un segment de públic nou que gaudeix inesperadament d’una activitat cultural, així com la capacitat d’actuar de prescriptora indirecta, ja que segurament aquests visitants, gratament sorpresos, recomanaran o prescriuran la visita al Museu Nacional a qui expliquin el seu viatge a Catalunya o l’excursió a Barcelona i també amb qui comparteixin l’experiència i les fotos a les xarxes socials.

Enllaços relacionats

Cosas que hacer en Barcelona cuando llueve

Servei Meteorològic de Catalunya

Josep Miquel Faura i

+ posts

Gestió de públics

Maurici Dueñas
Gestió de públics

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

CAPTCHA * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.