Els Amics volem que la “Font de la vida” d’Aurèlia Muñoz es quedi al Museu Nacional d’Art de Catalunya

Balma Badal

Els Amics del Museu Nacional iniciem una nova campanya de micromecenatge per adquirir per al museu una peça excepcional d’Aurèlia Muñoz: Font de la vida, un delicat brodat de llanes sobre teixit de jute, que l’artista va elaborar l’any 1966. Aquesta obra, actualment, es pot veure a l’exposició Nuar l’espai. Donació Aurèlia Muñoz. A la sala hi ha també les set obres tèxtils i una col·lecció de dibuixos que la família de l’artista ha donat al Museu Nacional.

Font de la vida, Aurèlia Muñoz, 1966

Font de la vida, una obra fonamental en el recorregut artístic de Muñoz, no forma part de la donació, tot i estar exposada juntament amb les altres peces. És per això que els Amics volem adquirir-la; per regalar-la al museu i aconseguir que el brodat es quedi a la casa i passi a formar part de la col·lecció, una vegada finalitzi la mostra cap a finals d’abril de 2020.

L’inici d’aquesta campanya de micromecenatge, valorada en 15.000 €, s’acompanya d’una esperada bona notícia, i és que el procés de restauració d’El violinista ha entrat a la fase final. L’escultura de Pablo Gargallo s’ha pogut restaurar gràcies a la generositat de més de 250 donants, que van aportar els 46.000 € necessaris a través de  la campanya “Salvem El violinista”.

L’univers d’Aurèlia Muñoz, de primera mà

Els Amics, en una de les darreres activitats proposades del 2019, hem tingut el privilegi de veure la mostra Nuar l’espai. Donació Aurèlia Muñoz acompanyats de Sílvia Ventosa, conservadora de Tèxtil i Moda del Museu del Disseny i filla de l’artista, i d’Àlex Mitrani, conservador d’art contemporani del Museu Nacional.

Visita dels Amics del Museu a la mostra Nuar l’espai. Donació Aurèlia Muñoz. Foto: Marta Mérida

Hem conegut en exclusiva i de primera mà el recorregut artístic i personal de l’artista, hem explorat les seves principals fonts d’inspiració i la importància que va tenir la seva figura en el camp de les arts del tapís i l’art tèxtil. Això ens ha permès entendre els motius que han dut a Aurèlia Muñoz a ser una de les representants més destacades del moviment internacional de la «nova tapisseria», sorgit a mitjan anys seixanta del segle passat, i a tenir el reconeixement de la crítica en l’àmbit internacional.

Els Amics també hem pogut apreciar com les seves obres avantguardistes es vinculen a preocupacions místiques universals i a la vegada tenen una gran connexió simbòlica amb obres que trobem a la col·lecció del museu. Un gran exemple d’aquest diàleg que s’estableix entre la seva obra i la col·lecció el trobem a Font de la vida, que té un cert paral·lelisme amb peces medievals i una gran simbologia relacionada amb la representació del baptisme de l’art cristià.

Les donacions per adquirir aquesta obra es podran fer fins al 10 de desembre a través de la pàgina web www.amicsdelmnac.org  o presencialment visitant el taulell dels Amics al vestíbul del museu.

Amb iniciatives com la de la restauració d’El Violinista i la que ara engeguem, seguim sumant esforços i reafirmant una de les missions principals de la nostra Fundació: col·laborar en l’enriquiment dels fons del Museu Nacional.

Des d’aquest blog, fem una crida als Amics del Museu Nacional i a totes aquelles persones que vulgueu veure Font de la vida a les parets del Museu Nacional d’Art de Catalunya a demostrar el compromís de fer créixer la col·lecció i a ajudar-nos a adquirir una obra en benefici de tota la societat.

Animeu-vos a fer la vostra donació. Totes les aportacions sumen!

Enllaços relacionats

El violinista de Pablo Gargallo: una qüestió d’incompatibilitat

Recuperem El violinista

El violinista de Pablo Gargallo / The violinista by Pablo Gargallo, vídeo 04:17 min