Aquest Sant Jordi, els Amics regalem llibres a la Biblioteca del Museu!

Els Amics del Museu Nacional d’Art de Catalunya posem en marxa la campanya «Fem Biblioteca, fem Museu» per tal d’augmentar el fons bibliogràfic de la Biblioteca Joaquim Folch i Torres del Museu Nacional.

Aquesta diada de Sant Jordi 2022 posem en marxa una acció per impulsar l’adquisició de llibres per a la biblioteca. L’any 2015, els Amics ja vam recaptar més de 7.500 € amb aquest objectiu. Enguany volem fer créixer aquesta aportació i seguir contribuint per enriquir el patrimoni bibliogràfic amb la col·laboració de tothom i la complicitat i l’expertesa dels responsables de la biblioteca del museu.

Les donacions ja es poden fer a la pàgina web dels Amics, on es troba la llista de llibres per adquirir, i hi haurà temps fins al 30 d’abril per participar-hi. De moment ja hem pogut comprar més de 30 exemplars, que sumen un valor total de més de 1.000 €!

Tots els llibres regalats pels Amics s’identificaran amb un exlibris especial on sortirà, sempre que es vulgui, el nom del donant. A més, organitzarem una visita especial durant el mes de juny a la Biblioteca per conèixer millor l’impacte d’aquesta acció i veure com els llibres ja formen part del fons.

Amb iniciatives com aquesta, ja fa 25 anys que els Amics sumem esforços per aconseguir que el Museu Nacional d’Art de Catalunya sigui un referent. En concret, aquesta vegada volem contribuir a fer que la biblioteca sigui un centre d’estudi i documentació d’art i ampliar-ne el catàleg, que és patrimoni col·lectiu. Per això, des d’aquest blog fem una crida als Amics del Museu Nacional i a totes aquelles persones que vulguin celebrar el Sant Jordi amb nosaltres a participar en aquesta campanya!

Campanya de micromecenatge + Amics, + llibres, de 2015 / Campanya de micromecenatge per l’adquisició de Font de Vida, d’Aurèlia Muñoz, 2020.

La Biblioteca Joaquim Folch i Torres

La Biblioteca Joaquim Folch i Torres és un centre de referència en l’àmbit de la història de l’art, en què destaca principalment l’art català. El seu objectiu és facilitar l’accés al seu fons i donar suport a la recerca, tant als professionals com a qualsevol persona interessada en aquest àmbit, a més de difondre la recerca generada dins el museu mateix. La Biblioteca, juntament amb l’Arxiu del museu i el Servei de Publicacions, formen el Centre de Recerca i Coneixement del Museu Nacional.

Actualment, la biblioteca d’art del Museu Nacional té més de 150.000 volums, un patrimoni bibliogràfic i documental que posa a disposició de tots els usuaris. El fons conté monografies i catàlegs d’art, i també documents d’història de Catalunya i Espanya. Acull una col·lecció de revistes d’art i humanitats formada per uns 4.000 títols, i una secció de reserva que comprèn manuscrits, incunables, obres editades fins a 1850 i edicions de bibliòfil.

Al llarg dels més de cent anys d’història, ha estat instal·lada en diverses seus sota diverses denominacions. El seu origen se situa l’any 1891, durant la preparació de l’Exposició Universal de 1888, amb la creació de la Biblioteca Gràfica del Museu de Reproduccions Artístiques, al recinte del Parc de la Ciutadella de Barcelona. El 1902, amb la Junta de Museus inicia una etapa que culmina el 1906-1907 amb l’obertura al públic a l’Antic Arsenal del Palau de la Ciutadella i la creació de la Comissió Especial de la Biblioteca.

1928-1931, sala de lectura de la Biblioteca al Pavelló del Governador, de la Ciutadella. El dia 14 de gener, la Biblioteca i les col·leccions de Dibuixos i Gravats s’obren al públic / 1936, sala de dipòsit a la Casa Solà-Morales a Olot, Sala on es dipositaven els llibres durant el període de la Guerra Civil.

1944, la Biblioteca a l’antic Arsenal, seu del Museu d’Art Modern, a la Ciutadella / 1974, sala de treball del personal a la seu del Museu d’Art Modern, al Parc de la Ciutadella.

Cal destacar el paper de l’arquitecte i polític Josep Puig i Cadafalch, que en va organitzar el fons aplicant el model de les grans biblioteques d’art europees i americanes contemporànies, una tasca a la qual Joaquim Folch i Torres, primer director dels Museus d’Art de Barcelona, va donar continuïtat.

Josep Puig i Cadafalch (1907) / Joaquim Folch i Torres (1913).

Des de 2013, amb motiu del 50è aniversari de la mort de Joaquim Folch i Torres, la biblioteca duu el seu nom.

Balma Badal
Amics del Museu Nacional d'Art de Catalunya