Connectades: fem un projecte

1.228

Esther Fuertes i Dolors Juárez

Què és Connectades. Fem un projecte?

Connectades. Fem un projecte neix com un espai per a l’experimentació educativa en la cerca d’un model sostenible de col·laboració entre les escoles i el Museu. Repensant els aprenentatges que vam fer en el projecte Tàndem amb l’actual IE Arts, estem imaginant amb quatre escoles de proximitat un programa d’acompanyament adreçat a centres educatius que vulguin desenvolupar un projecte de recerca a través de les arts.

En aquests projectes, les pràctiques i els processos de creació artística, així com les relacions de participació i col·laboració que s’hi despleguen, ens ofereixen maneres de formalitzar i dialogar artísticament els aprenentatges i les conclusions de la recerca sobre qualsevol tema.

Al llarg del curs 2021-2022 s’ha desenvolupat el primer període d’aquest programa pilot de dos cursos de durada.

La proposta inicial planteja cada any explorar les col·leccions del Museu a partir d’un tema d’actualitat o d’interès social com a transductor. El Museu ofereix 1.000 anys d’història de l’art per connectar transversalment el present amb el passat i estratègies per activar la mirada crítica. Una de les tasques principals de l’equip d’educadores al Museu i a les aules és contextualitzar i resignificar aquest patrimoni en relació amb la vida de l’alumnat i, a partir dels seus interessos, teixir espais de creació, pensament i acció ciutadana.

L’alumnat de 6è de primària de l’Escola Francesc Macià visita l’exposició Gaudí. Foc i cendres al Museu Nacional.

Què proposa Connectades?

El programa proposa dos àmbits d’actuació. D’una banda, una part formativa i d’exploració metodològica destinada al professorat. La idea és generar un vincle de familiaritat i proximitat amb el Museu com a dispositiu pedagògic que incentivi el desig de conèixer i l’autonomia, tant dels docents com dels estudiants, en l’ús de les seves col·leccions en un sentit ampli. El Museu com un lloc on aprendre i fer recerca sobre qualsevol tema, però sobretot un lloc on connectar-se, on dialogar i intercanviar idees, experiències i coneixements amb d’altres.

Sessió de formació als docents participants al projecte, dins de les sales de la col·lecció del Museu Nacional.

D’altra banda, i com a pràctica aplicada, la realització d’un projecte de recerca amb l’alumnat, on experimentar les possibilitats que dona el Museu, i la investigació basada en les arts i les metodologies visuals i relacionals per qüestionar-nos el món que habitem, i assajar maneres de treballar amb l’art com a element transformador a l’aula i a la vida.

L’acompanyament de les recerques desenvolupades es fa a través de tutories als docents i de l’observació de la pràctica a les aules, posant l’accent en el procés i en les persones, i vinculant l’estudi i la pràctica de l’art en col·lectivitat.

El marc de la recerca proposa indagar a l’entorn de tres àmbits:

  • Què explica el Museu (les seves col·leccions, les exposicions temporals i l’arxiu) sobre el tema i les preguntes que ens plantegem?
  • Què diuen les pràctiques artístiques i els agents culturals actuals?
  • Com ressona aquest tema en el context proper (actualitat, centre educatiu, barri, casa, etc.)?

Quin ha estat l’àmbit temàtic de les recerques el curs 2021-2022?

Enguany hem pensat juntes sobre la ciutat a través, entre d’altres exploracions dins i fora del Museu, de l’exposició temporal Gaudí. Foc i cendres, que va tenir lloc del novembre del 2021 al març del 2022, un marc d’investigació comuna per a tots els grups.

El grup d’alumnes del CFA Pere Calders participa en una activitat a la mostra Gaudí. Foc i cendres al Museu Nacional.

Investigar la ciutat ha permès a l’alumnat participant preguntar-se sobre diversos temes vinculats a la seva vida quotidiana en un marc d’aprenentatge holístic des de diverses perspectives i àmbits del coneixement. Els aprenentatges, la pràctica artística i el patrimoni han articulat moltes de les mirades i les accions desplegades.

Alumnat de 4t de primària de l’Escola Gayarre en un moment de la seva recerca.

S’han desenvolupat una desena de projectes que reflexionen sobre el tema de la ciutat. Els projectes ofereixen una mirada calidoscòpica sobre el tema d’estudi. Les preguntes activadores de cada recerca han estat:

Hi ha grafits a tots els barris de Barcelona?

Pot haver-hi art a la natura i natura a l’art?

La ciutat està contaminada?

La ciutat i les emocions

Qui pensa les ciutats?

Com es transformen els barris? El cas de Sants

Com podem aconseguir una Barcelona més sostenible?

Com podem explicar les històries del barri a través de l’art?

Quin és el rastre de la memòria democràtica a la ciutat?

Com configura la ciutat la nostra identitat?

Alumnat de 1r d’ESO de l’IE Arts desenvolupant una sessió de treball a l’espai públic vinculada a la seva investigació.

A qui connecta el programa?

Ha vinculat moltes persones i agents diversos. Hem treballat conjuntament amb catorze docents i més de dos-cents alumnes d’educació primària, d’educació secundària i de formació d’adults dels centres educatius Escola Gayarre, Escola Francesc Macià, IE ARTS i CFA Pere Calders. Tots ells formen una gran constel·lació de noms que mostra una diversitat d’ubicacions i relacions on s’ha desenvolupat el projecte.

Més enllà de la quantitat, valorem la pluralitat, així com la importància de connectar-nos entre agents culturals, docents i centres educatius de proximitat, per anar teixint plegats una xarxa de treball i recerca a l’entorn del patrimoni cultural del Museu i les pràctiques artístiques contemporànies.

En l’equip de treball que ha dissenyat i implementat el projecte d’aquest curs hi hem participat les persones que signem aquest article, juntament amb Júlia Llull i Mònica Pérez, de l’equip d’educadores del Museu, així com les estudiants en pràctiques Paula Antón i Carla Simón, del Màster en Arts Visuals i Educació: un Enfocament Construccionista de la UB, dirigit per Fernando Hernández.

Correspondències. Com reflexionar la ciutat des de l’experiència compartida?

Un cop s’arriba a l’etapa final del projecte, s’articula Correspondències, una iniciativa transversal a tots els grups. Una proposta que vol posar en valor els aprenentatges viscuts pels infants i joves, i que els convida a reflexionar sobre el seu procés de treball. Intervenir artísticament una sèrie de postals els permetrà compartir l’experiència entre els centres educatius.

Alumnes presentant el seu projecte de recerca a altres infants i joves participants de Connectades. Fem un projecte al Museu Nacional. 7 de juny del 2022. Foto: Marta Mérida.

Moment en què l’alumnat participant va conèixer i conversar amb les persones d’altres centres educatius que havien intervingut les seves postals. Museu Nacional, 7 de juny del 2022. Foto: Marta Mérida. / Intercanvi de postals i coneixença en el marc de Correspondències entre diversos alumnes. Museu Nacional, 7 de juny del 2022. Foto: Marta Mérida.

Una trobada al Museu de tots els participants permet la coneixença i la conversa entre emissors i receptors. És el moment d’entrecreuar reflexions i aprenentatges.

Les postals es dilueixen en una massa de relacions i experiències, i es transformen en una instal·lació artística col·lectiva. Les empremtes personals es teixeixen i activen una mena de cruïlla àmplia i diversa, possibilitadora de noves interpretacions i encontres.

Correspondències forma part de l’exposició Connectades. Fem un projecte, presentada al Museu Nacional d’Art de Catalunya l’estiu del 2022. Un espai de mediació que es construeix en un fer col·lectiu. La podeu visitar fins a l’11 de setembre a la sala 44 del Museu.

Instal·lació artística Correspondències al Museu Nacional, construïda amb les postals realitzades per l’alumnat participant de les diverses escoles, dins de la mostra Connectades. Fem un projecte al Museu Nacional l’estiu del 2022. Foto: Marta Mérida.

Quines continuïtats es projecten?

Durant el proper curs d’experimentació amb aquests centres educatius, el projecte Connectades vol continuar repensant els àmbits formatius a través de les arts, propiciant situacions de trobada i generant espais de conceptualització i creació conjunta.

Docents participants en el projecte en una de les sessions de formació dedicada als processos de creació.

L’educació a través de les arts ens permet orientar les pràctiques des de la imaginació, el pensament i la reflexió. La pràctica artística es converteix en part d’un procés d’indagació que permet múltiples presentacions, lectures i interpretacions. Més enllà d’una manera de fer, atenent tècniques i estils, ens permet conèixer i pensar críticament.

En aquest sentit, Connectades. Fem un projecte vol ser també un àmbit d’exploració institucional per posar en pràctica maneres de fer entre l’interior i l’exterior del Museu, activant preguntes sobre la realitat que ens envolta, agitant la curiositat a través de l’art, per descobrir noves possibilitats d’entendre i imaginar les nostres vides. Una curiositat que cal cuidar i acompanyar per activar altres maneres de relacionar-nos teixint una trama de coneixement en col·lectivitat.

#ConnectadesFemunprojecte

+ posts

Departament d'Activitats i Eduacació

+ posts

Treballadora cultural i educadora artística

Esther Fuertes and Dolors Juárez

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

CAPTCHA * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.