Veure l’art des d’una perspectiva més inclusiva

Estudiants de 2n Batxillerat A (Centre d’Estudis Jaume Balmes)

Som un grup d’alumnes de segon de batxillerat del Centre d’Estudis Jaume Balmes de l’Hospitalet de Llobregat. El 4 de febrer passat vam visitar les diferents sales de la col·lecció permanent del Museu Nacional d’Art de Catalunya per veure els diversos estils i obres treballats a classe, i posteriorment vam realitzar la visita educativa Mirades insubmises. Pensar la diversitat sexual i el desig a través de l’art.

Primer, vam fer una visita ràpida a l’exposició de romànic, de la qual ens vam examinar pocs dies després; a continuació, vam recórrer la part de Renaixement i barroc; vam veure la de gòtic, i, finalment, la d’art modern.

Després d’aquest tour vam començar la visita, en la qual vam poder participar activament recreant obres amb l’objectiu d’entendre’n el significat i interpretar-les. Amb aquesta activitat vam poder aprendre que encara queden estereotips per derrocar, i que ja des de temps antics reivindicaven el trencament d’estigmes mitjançant representacions artístiques. Ens va semblar molt interessant parlar d’aquest tipus de temes, ja que molts de nosaltres pertanyem al col·lectiu LGTBIQ+, i ens va sorprendre el fet que el missatge ens arribés tant i ens fes reflexionar. En aquell àmbit ens vam sentir refugiats i compresos perquè la classe sencera va actuar com una única comunitat amb els mateixos interessos, és a dir, l’alliberament dels nostres sentiments.

Creiem que aquesta experiència pot respondre a les nostres inquietuds actuals com a adolescents que estem cercant la nostra identitat, ja que ens trobem en una època de canvis, i l’art ens pot servir per expressar com ens sentim. Per aquest motiu, recomanaríem aquesta visita a tots els grups que acudeixen al Museu, especialment grups de joves, als quals els pot servir per veure l’art des d’una perspectiva més inclusiva i propera a la seva.

Estudiants de 2n Batxillerat A
Centre d'Estudis Jaume Balmes