Un apostolat orfe. Pintures murals de Sant Pere del Burgal / 1

Paz Marquès

Al taller de restauració i conservació preventiva del Museu Nacional tenim un fragment de pintura mural espectacular i força gran, de 2,40 x 3,03 m, que fins fa uns anys ha estat a les reserves del museu.

Fragment 200750-000-058130

Lloc d’origen

Aquest fragment, com les pintures que tenim exposades al museu, pertanyen a l’antiga església de Sant Pere del Burgal (La Guingueta d’Àneu, Pallars Sobirà), seu d’un antic monestir benedictí i van ser elaborades al segle XI pel Mestre de Pedret.

mapa

Mentre que el monestir es va construir abans del segle IX, l’església es va aixecar cap a la segona meitat del XI. L’estil s’engloba sota els registres de l’escola pallaresa de l’arquitectura catalana del seu temps amb estil llombard. Aquesta església és particular dins el romànic català ja que presenta una capçalera doble amb dos absis, de llevant i de ponent, i encara aquest darrer es divideix en dos pisos. Les pintures murals del Museu Nacional, instal·lades a la Sala d’Art Romànic, pertanyen a l’absis central de llevant i el gran fragment que ara treballem al taller l’hem de situar a la dreta de l’arc triomfal d’aquest mateix absis.

Planta del monestir benedictí; en vermell l’absis, en lil•la el fragment en procés de restauració. Plànol- gràfica: Paz Marquès

Visita a l’església realitzada a l’abril de l’any 2012 amb motiu de Romànic Obert. Foto: Paz Marquès
Copia de les pintures realitzada l’any 1998 (en blau) i descoberta de vestigis originals (taronja)

Arrencament i traspàs

Les pintures de l’absis les va arrencar el restaurador l’italià Arturo Cividini i el museu les va adquirir l’any 1932 amb la col·lecció Plandiura. Cividini, l’any 1926, les va muntar en plafons plans separats i des de l’any 1934 van ser exposades en aquest format pla fins l’any 1973, en què es van instal·lar en forma d’absis amb un suport de quadrícula de fusta i contraxapat.

Pintures de l’absis abans de ser arrencades. Fotografia: Arxiu Mas

Pintures a la col•lecció d’art romànic (sala 4). Gràfica sobreposada: Paz Marquès 113138-CJT_002709

Pintures a la col·lecció d’art romànic (sala 4). Gràfica sobreposada: Paz Marquès

El fragment en el qual estem treballant el va arrencar, l’any 1964, el restaurador Ramón Gudiol en una nova campanya de prospecció. És un fragment arrencat a strappo, que es va traspassar sobre dues teles de cotó de trama diferent amb el sistema tradicional que utilitza caseïnat càlcic com a adhesiu.

Aquest fragment, que representa la meitat inferior de cinc apòstols asseguts, forma part del costat dret de l’arc triomfal de l’absis que hi ha a la sala de romànic. El fragment ens mostra els peus i la part de baix dels personatges asseguts i, en el registre inferior, una important sanefa amb motius geomètrics i corones a la part central. En el registre de sota s’aprecien restes d’un cortinatge decoratiu molt perdut. Les dues faldilles dels personatges de la dreta del fragment corresponen a dos caps i cossos que actualment estan instal·lats a l’arc triomfal de la sala d’exposició permanent.

El gran desig nostre és incorporar el fragment que estem restaurant a l’arc triomfal de l’absis el més aviat possible i poder-lo contemplar inclòs al conjunt romànic de Sant Pere del Burgal que actualment pot visitar el públic que s’acosta al museu.

No creieu que serà un conjunt espectacular?

Enllaços relacionats

Catàleg