Sota el color. El dibuix subjacent de Bartolomé Bermejo

Mireia Campuzano i Carme Ramells

L’exposició Bermejo. El geni rebel del segle XV, ens ha permès gaudir durant uns mesos d’obres excepcionals d’aquest artista d’influència flamenca.

En aquest blog però, posarem l’accent en l’estudi de les fases primerenques del procés creatiu i passejarem la mirada pel que hi ha sota les capes de color. El recorregut que aquí farem deixa al descobert el dibuix subjacent d’algunes de les obres exposades. Un recorregut possible gràcies a una tècnica d’anàlisi -la captura d’imatges amb la reflectografia infraroja– que ens permet reconèixer el traç, els estris i el planteig inicial que l’artista feia abans d’aplicar el color.

Dibuixos que es deixen veure

Les obres que s’han estudiat són les quatre taules del conjunt de Crist RedemptorDescens de Crist als Llimbs, Entrada al Paradís i visió del Crucificat, Resurrecció, Ascensió– i la imponent Pietat Desplà de la Catedral de Barcelona. Gràcies a la tècnica pictòrica emprada per l’artista, oli sobre taula aplicat amb capes molt fines sobre un dibuix amb negre carbó, ha estat possible l’obtenció de bones imatges capturades sota la radiació infraroja.

Reflectografia infraroja de Descens de Crist als Llimbs i Entrada al Paradís i visió del Crucificat RIR © Campuzano, Pedragosa, Ramells

Reflectografia infraroja de Resurrecció i Ascensió. RIR © Campuzano, Pedragosa, Ramells

Observant les imatges amb detall veiem que Bermejo, abans de pintar, traçava el dibuix amb un fluid a base de negre carbó i així, la composició ressaltava sobre la capa de preparació blanca. Dibuixava a mà alçada i usava el pinzell. A més, també se servia de la incisió i l’ajut d’eines de dibuix geomètric. Amb el pinzell perfilava la forma de les figures, el paisatge i l’arquitectura i amb la incisió creava els cercles dels nimbes i tirava línies rectes.

Ascensió, reflectograma i detall amb llum difusa. RIR © Campuzano, Pedragosa, Ramells
Descens de Crist als Llimbs, reflectograma i detall amb llum difusa. RIR © Campuzano, Pedragosa, Ramells

Les imatges infraroges també ens expliquen com, en la fase del dibuix l’artista  ja treballava el clarobscur; l’efecte del volum l’aconseguia amb línies inclinades que suggereixen un ombrejat.

Resurrecció, reflectograma i detall amb llum difusa. RIR © Campuzano, Pedragosa, Ramells

Un dels aspectes clau que els reflectogrames ens mostren és el canvi de plantejament que l’artista duu a terme a mesura que treballa. En el cas de Bermejo aquest canvi pot ser petit, un exemple el trobem en el dibuix de la cinta del front de Crist que desapareixerà en la fase pictòrica; però també pot ser un canvi significatiu, com és el del desplaçament dels ulls de diversos personatges, que persisteix de manera sorprenent, en diferents obres.

Resurrecció, reflectograma i detall amb llum difusa RIR © Campuzano, Pedragosa, Ramells
Entrada al Paradís i visió del Crucificat, reflectograma i detall amb llum difusa. RIR © Campuzano, Pedragosa, Ramells

Un dibuix per ser vist

Si en algun moment la reflectografia ens ha regalat una magnífica imatge és, sense dubte, en l’obra de la Pietat Desplà. El dibuix subjacent que hi apareix és tan ric i complex que ens convida a mirar-lo no com un projecte pendent de modelar-se en la fase del color sinó com una obra final on tot el que és essencial ja està representat. En aquesta última pintura del seu recorregut artístic el traç és més delicat, els volums dels cossos i de la indumentària estan més elaborats i els canvis de composició son puntuals i molt subtils. Aquí Bermejo, introdueix el complicat gènere del retrat. Sobta però, que representi l’ardiaca Desplà sense cap tipus de correcció, per la qual cosa pensem que abans de fer el dibuix sobre la taula el mestre es deuria exercitar treballant sobre papers o pergamins que avui considerem perduts.

Pietat Desplà, reflectograma
Pietat Desplà, reflectograma. RIR © Campuzano, Pedragosa, Ramells
Pietat Desplà, detall del reflectograma
Pietat Desplà, detall del reflectograma. RIR © Campuzano, Pedragosa, Ramells

Qui sap si el dibuix de la Pietat, tan acabat i definitiu, en lloc de ser un planteig per preparar l’artista a pintar, va acabar sent la presentació de l’obra al comitent Desplà per tal que aquest en donés el vist-i-plau.

“Y así conseguirás un dibujo tan hermoso que todos quedarán prendados de tu habilidad” (Cennini)

Des del 12 de juny, les obres estan presents a l’exposició Bartolomé Bermejo: master of the Spanish Renaissance , celebrada a The National Gallery.

Enllaços relacionats

Bermejo, un geni rebel del segle XV

Catàleg de l’exposició Bermejo. El geni rebel del segle XVI

Bartolomé Bermejo. Museo del Prado