Conxa Rodà
Des de la meva llaaaaaarga experiència com a professional de museus, us puc recomanar una cosa: estar oberts. Això es desdobla en dues: obrir els ulls i obrir la ment.
Obrir els ulls
Cal tenir els ulls ben oberts per veure què fan els altres: altres museus, altres institucions culturals i altres més enllà del nostre sector. Fer benchmark, és a dir, fer una bona prospectiva. Fer tanta xarxa com es pugui. Aprendre dels millors. Ésser en mode de formació contínua.
Dins el museu obrim els ulls per veure què fan, necessiten o poden desitjar els companys de feina. Sobretot, tinguem els ulls ben oberts per veure què fan els visitants dins el museu i a les nostres plataformes digitals, quines són les seves expectatives, necessitats, frustracions o èxits.
Observar, estudiar i analitzar el recorregut dels visitants —el Visitor Journey—, i detectar-ne les mancances per poder emprendre les millores necessàries. Les dades són una matèria en brut valuosa. Han de ser interpretades, estudiades, compartides i tingudes en compte a l’hora de prendre decisions. És a dir, cal analitzar les dades, no només recollir-les 😉
Obrir la ment
Obrir la ment a noves vies de treball col·laboratiu, obrir la ment a la innovació, cap a noves maneres de connectar amb el públic i cap al canvi digital. No ens instal·lem en l’“anar fent” acomodatici. Sortim de la zona de confort, provem coses noves, experimentem, fracassem, millorem i iterem, tot començant de nou un cicle virtuós de millora.
Obrim les dades. Com dic sovint, les dades recollides amb diner públic haurien de ser accessibles i disponibles per al públic. Alliberar-les significa l’enriquiment col·lectiu. Es van ampliant els bons exemples de museus a seguir pel que fa a dades obertes: el Rijksmuseum, SMK, el Met el Getty, recentment el Cleveland Museum of Art i molts més que vindran. I cal estar preparats per lluitar: l’avanç no ve exempt de dificultats pel camí…
Habilitats necessàries
Vist això, quines són avui les habilitats necessàries per als professionals de museus? A més de la capacitació digital (vegeu la infografia anterior), cal habilitats soft com ara:
- capacitat per treballar en equip
- habilitats de negociació (diplomàcia, paciència i lideratge)
- empatia per posar-se a la pell del visitant, de l’usuari
- arquitectura d’informació i escriptura de qualitat per ser llegida en pantalla
- domini de construcció de relats —storytelling—, creació de narratives transmèdia i estratègia de continguts multiplataforma per ajudar realment els visitants a fer connexions significatives amb les col·leccions i la seva història i històries darrere- capacitat de comunicació oral i d’idiomes
- anàlisi i interpretació de dades- flexibilitat i adaptabilitat per afrontar l’inesperat
- curiositat per explorar i aprendre
- ser capaç de mirar més enllà de la parcel·la pròpia o entorn
- visió estratègica
- i… una mica de sentit de l’humor, que no fa cap mal 😉
Tenim una gran tasca per fer: ampliar el coneixement i l’ús de les nostres excel·lents col·leccions i millorar l’experiència dels nostres visitants. La recompensa és alta: els usuaris! La medalla d’or… usuaris i comunitats satisfets!
Enllaços recomanats
Cap a un procomú de dades, blog CCCBLab
De la digitalización a los datos abiertos: el reto para las instituciones culturales. Ana Álvarez, 2016
Open access can never be bad news, Merete Sanderhoff, 2017
A Digital Europe needs Digital Skills, European Commission, 2017
Co-directora del Curs d'Estratègia Digital_UOC_Museu Nacional d'Art de Catalunya
Co-directora del congrés CIMED de Museos y Estrategias Digitales
2 Comments
benvolguda CONXA, fa quatre dies que m’han explicat que aquesta pel·lícula, aquesta darrera etapa, té un final feliç i que, amb els ulls ben oberts, inicies un nou camí. Felicitats i gràcies per fer-nos compartir els teus coneixements.
Moltes gràcies, Jaume,
seguiré col·laborant al blog;) i al curs d’Estratègia Digital_UOC_Museu Nacional d’Art de Catalunya