L’evolució de la dona il·lustrada a l’art

capçalera

Ser estudiant en pràctiques normalment s’associa a fer moltes tasques rutinàries; així com a tenir molt poca responsabilitat dins una empresa. Però estar en pràctiques al Museu Nacional significa ser un més de l’equip. Durant els sis mesos que he passat al museu, m’han donat l’oportunitat de formar part de diversos projectes, així com donar “vida” a les meves pròpies idees. M’agradaria parlar-vos una mica sobre un treball inesperat que ha acabat esdevenint en un itinerari virtual.

Les coses més interessants són les que no t’esperes, les que sorgeixen del no-res. Així és com va ser creat l’itinerari virtual L’Evolució de la dona. Mentre preparàvem la campanya promocional per a la inauguració de l’exposició dedicada a Xavier Gosé, vaig investigar sobre què havia inspirat l’artista a l’hora de crear: l’estil de vida de principis del segle XX, la moda en el període de la Belle Époque i la imatge de la dona durant el Modernisme.

Em vaig involucrar tant en aquest tema que ni em vaig adonar que m’havia allunyat del veritable motiu de la meva recerca. No vam poder adaptar aquells materials al programa dedicat a Gosé; però sí que hi havia informació suficient com per aplegar-la en un itinerari virtual que tindria un lloc i un moment perfecte. Encara que moltes de obres ja formaven part de la col·lecció online, vam decidir que seria un molt bon complement per a l’espai digital del Museu Nacional. A més, els materials que parlaven dels canvis a la moda i el desenvolupament del vestuari de la dona van resultar estar molt connectats amb els canvis de la societat en general, incloent-ne l’alliberament de la dona, l’emancipació i l’inici del moviment feminista, que òbviament hem reservat per publicar en una data molt especial: el 8 de març, Dia Internacional de la Dona, que ho commemora.

womans exhibition

Harry Loud Bridwell. The Woman’s Exhibition, 1902

No es tracta simplement d’una celebració general de respecte i estimació cap a les dones, sinó que també és una celebració als èxits que la figura de la dona ha aconseguit en matèria econòmica, política i social. He intentat tractar un tema tan “femení” com és la moda a través del prisma del desenvolupament social forçat per les dones i pel seu propi bé.

L’itinerari virtual gira al voltant de la idea de la “Nova Dona”, una dona que és independent, forta i amb un ideal feminista desenvolupat; va ser aquella que va cimentar les bases per a les dones modernes en matèria de paritat de gènere i en la lluita pels seus drets. Amb aquest projecte, he intentat desmostrar que, si veritablement volem que alguna cosa canviï, ho hem de forçar nosaltres mateixos. Suposo que la idea queda força clara amb l’epígraf de l’itinerari:”Ells sempre diuen que el temps és el que canvia les coses, però realment ets tu qui les ha de canviar” (Andy Warhol).

Enllaços relacionats

Dia Internacional de la Dona

Dones Artistes del Museu Nacional

Valeria Nepeina, en pràctiques del Màster de Gestió Cultural a la UIC (Universitat Internacional de Catalunya)