Yolanda Ruiz
Us presentem el fons de fullets publicitaris de companyies navals que conservem a la biblioteca del museu. Està format per una quarantena de documents del període d’entreguerres (1919-1939).
El Port de Barcelona és el port més gran de creuers del Mediterrani i el quart a escala mundial, per darrere dels ports del Carib. Aquest tipus de turisme és un dels segments del mercat turístic internacional amb més creixement dels últims anys. El vaixell Britannia, de la companyia Cunard Line, va ser el primer a realitzar un creuer transatlàntic l’any 1840 des del port de Liverpool i amb destinació Boston. Val a dir que, inicialment, només un grup reduït de persones, amb un alt poder adquisitiu, es podien permetre ser passatgers de creuers però que les naus on realitzaven els seus viatges, a diferència d’ara, també funcionaven com a mitjà de transport regular. Així doncs, un mateix vaixell era compartit per viatgers –de primera classe– que s’embarcaven amb l’objectiu de gaudir d’unes vacances i aquells que només volien fer un desplaçament i ocupaven classes inferiors.
El pas del temps ha fet que els creuers es popularitzin i actualment són molts els turistes que trien aquesta opció en el seu temps de lleure, sobretot ara a l’estiu. Per aquesta raó, us mostrem avui el nostre fons procedent del llegat d’Enrique Matas-Ramis, ingressat l’any 1957. Les companyies White Star Line, Navigazione Generale Italiana i Cunard Line hi són les més representades. Aquests fullets, a banda de la seva curiositat innegable, són d’utilitat pels estudiosos de l’interiorisme però també per a la història social de l’oci i el turisme.
White Star Line
La White Star Line, fundada el 1845 i desapareguda el 1934, va ser una de les principals companyies britàniques de transport marítim entre finals del segle XIX i principis del segle XX. Un dels seus vaixells més emblemàtics fou el Titanic, desgraciadament famós pel seu enfonsament.
Centrada principalment en naus que operaven la línia transatlàntica, incorporaven una classe de luxe especialment dissenyada per als viatgers en règim de creuer. Els fullets corroboren que aquests clients disposaven de luxoses instal·lacions i tenien al seu abast serveis per al seu benestar i relaxació.
Navigazione Generale Italiana
La Navigazione Generale Italiana va ser una empresa fundada l’any 1881, gràcies a la fusió d’Ignazio & Vincenzo Florio de Palerm i Raffaele Rubattino de Gènova. Va desaparèixer l’any 1932.
La biblioteca conserva fullets publicitaris dels seus vaixells més coneguts: Giulio Cesare, el Duilio, el Roma, l’Augustus o el Virgilio. La pròpia companyia catalogava els seus vaixells com a “palaus flotants” i ho podem comprovar a les imatges de les estances de primera classe, adreçades a obtenir el luxe i confort dels seus viatgers.
Espais de primera classe, el luxe i la comoditat dels quals és ben patent, del vaixell Giulio Cesare
L’entreteniment dels passatgers de creuers es tenia molt en compte i així s’anunciava als fullets de la companyia, que venien la travessia en vaixell com uns moments d’esbarjo difícils d’oblidar.
A les imatges, moments d’esbarjo dels passatgers del vaixell Giulio Cesare
Cunard Line
La Cunard Line és una companyia naval britànica fundada el 1838 pel magnat Samuel Cunard que encara continua en actiu. Entre els seus vaixells més coneguts destaquen el RMS Carpathia, i el RMS Lusitania i el RMS Mauretania, que foren els més grans i ràpids de l’època.
D’aquesta companyia es conserven fullets que parlen de la segona i tercera classe. Gràcies a això, podem apreciar la gran diferència existent amb els passatges de primera classe, més luxosos i amb serveis adreçats a obtenir el confort i aconseguir l’entreteniment dels passatgers, de les companyies anteriors.
Tercera classe dels vaixells de Cunard Line
Biblioteca
One comment
És força interessant ara que Barcelona és un port de moda.
L’evolució és significativa