El donatiu de Lluís Masriera l’any 1932 a la Biblioteca dels Museus

Yolanda Ruiz

Lluís Masriera i Rosés (1872-1958) és un dels membres més coneguts de la família Masriera. Era un reconegut orfebre, pintor, escenògraf i director teatral que, a més, va esdevenir, gràcies a les tasques desenvolupades en diverses entitats i institucions culturals, una figura de referència del món cultural barceloní a la primera meitat del segle XX.

Lluís Masriera, Ombres reflectides, 1920

L’any 1932, va fer un donatiu de llibres a la Biblioteca dels Museus d’Art que encara es conserva a la biblioteca del museu i del qual us volem parlar en aquesta entrada. Està format per uns dos-cents exemplars i inclou obres de gran interès, tant per la seva raresa, com pel fet de ser exemplars únics a Catalunya i Espanya. El mateix any, el bibliotecari Esteve Cladellas en va fer una ressenya al Butlletí dels Museus d’Art (vol. II, núm. 15, p. 255-256).

Revistes del donatiu Lluís Masriera

Inclou números solts de revistes nacionals i estrangeres, dels quals volem destacar els següents:

Art, goût, beauté: feuillets de l’élégance féminine: D’aquesta revista, que va aparèixer la tardor de 1920 i conté gran nombre d’il·lustracions a color, va donar els números corresponents a setembre de 1921 i al mes de gener de 1922.

Album salón: Fundada i dirigida per Miquel Seguí i Riera, la revista va destacar tant per les seves nombroses i belles reproduccions pictòriques, com pels seus col·laboradors, entre els quals hi havia escriptors i dibuixants. El donatiu consta de set números compresos entre els anys 1901 i 1906.

Empori: El donatiu d’aquesta revista, dirigida artísticament per Joan Llimona, inclou els números 7, 8 i 9 de l’any 1908.

Forma : revista artística mensual: la revista estava dirigida per Miquel Utrillo i es va editar entre 1904 i 1908 en català i francès. Destaquen els articles exhaustius sobre artistes nacionals i les notícies relacionades amb el món de l’art. A més, conté nombroses reproduccions gràfiques en blanc i negre i, puntualment, a color. El seu donatiu va ser dels números 5 al 26, ambdós inclosos, corresponents als anys 1904-1908.

Pèl & ploma: Editada entre 1899 i 1903 amb dibuixos Ramon Casas i textos de Miquel Utrillo, és una de les revistes més representatives del modernisme català. Lluís Masriera va donar setanta-cinc números compresos entre els anys 1899 i el 1903.

També volem destacar els títols d’algunes revistes sobre orfebreria i joieria, temàtiques estretament vinculades a la nissaga Masriera, que formaven part del donatiu:

Monografies del donatiu Lluís Masriera

El lot inclou també alguna monografia. Hi trobem els discursos llegits per Lluís Masriera, pel seu pare Josep Masriera i Manovens i per altres autors a diverses sessions que van tenir lloc a l’Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona.

També hi ha obres sobre les arts industrials i decoratives, com les Fantaisies decoratives de Jules Auguste Habert-Dys, publicada l’any 1886 en dotze fascicles amb quatre litografies de Charles Gillot, cadascun d’ells, i  Les décorations egyptiennes del Paul Marie. Completen aquest bloc el Portefeuille de Liénard : motifs inédits applicables aux arts industriels et somptuaires i els Spécimens de la décoration et de l’ornementation au XIXe siècle, obres Paul Lienard.

Altres documents tenen en comú el fet d’estar il·lustrats per reconeguts artistes. Per exemple, La leyenda del Cid conté il·lustracions de Josep Lluís Pellicer, El viejo marino, de Gustave Doré, La vida de las flores, de J.J. Grandville, i a l’obra Dibujos y apuntes, editada per la Vanguardia, hi col·laboren trenta-cinc artistes catalans.

Destaca el recull de material preparatori de Josep Masriera per a la publicació del llibre Cifras decorativas, que conté un àlbum enquadernat i diverses carpetes amb lletres retallades i d’altres de dibuixades.

Il·lustració del volum preparatori de Cifras decorativas

El donatiu es completa amb un recull de catàlegs comercials d’empreses que es dedicaven a l’orfebreria i a la joieria. Però també hi trobem catàlegs de mobles, mosaics, ferros i altres manufactures d’art decoratiu. Aquests exemplars representen una font primària de valor inestimable i en són l’aportació més destacada. Hi ha catàlegs de Catalunya, Espanya, Alemanya, França, Regne Unit, Suïssa i els Estats Units.

Catàleg comercial de la Platería Espuñes (Madrid)
 Catàleg comercial de Franz Mosgau (Berlín)
Catàleg comercial de B.H. Joseph & Co. (Birmingham)

Tots aquests documents els podeu consultar a la biblioteca. Us hi esperem!

Enllaços relacionats

Àlbum d’imatges de la donació Lluís Masriera a la Biblioteca

Expedient ANC1-715-T-2560  (imatges 97-99)

Album Salon, Hemeroteca digital de la BNE