Recuperem El violinista/1

828
Àlex Masalles

Les línies vermelles del làser es projecten sobre El violinista durant l’escaneig amb Metrascan 3D

El mes de juliol passat vam anunciar que havia finalitzat amb èxit la campanya de micromecenatge “Salvem el violinista”, endegada pels Amics del Museu per recaptar els fons necessaris per afrontar els costos de la complexa intervenció de conservació-restauració que requeria El violinista de Pau Gargallo. Gràcies a les aportacions de més de 250 mecenes, aquesta escultura excepcional podrà tornar a lluir a les sales del Museu Nacional d’Art de Catalunya d’aquí a uns mesos.

La proposta d’actuació la vam explicar en aquest article; ‘El violinista’ de Pablo Gargallo: una qüestió d’incompatibilitat. Fonamentalment, la incompatibilitat entre els materials constitutius de l’obra, la fusta i el plom ha causat una reacció química que ha anat treballant inexorablement i degradant l’escultura.

Model virtual obtingut amb la digitalització 3D. Fotos: Àlex Masalles

_

La intervenció de conservació-restauració té com a principal objectiu aturar les causes i atenuar els efectes de la corrosió que pateixen les làmines de plom que conformen l’escultura. La primera fase del procés consisteix en la digitalització de l’escultura en tres dimensions. El model virtual obtingut mostra amb claredat les deformacions sofertes per les planxes que cobreixen l’ànima de fusta.

El model virtual permet veure els detalls amagats de la cara. Foto: Àlex Masalles

La tasca d’escaneig en alta resolució, que fa servir tecnologia d’última generació, s’ha dut a terme al plató fotogràfic del museu i ha permès obtenir una digitalització que documenta amb la màxima fidelitat l’estat de conservació inicial de l’obra abans de procedir a desmuntar-la. Aquesta documentació tridimensional facilitarà l’estudi acurat de la tècnica d’execució, així com l’observació de detalls no accessibles a simple vista.

Escaneig del violinista per obtenir un arxiu digital en 3D. Foto: Àlex Masalles

Aquest arxiu digital 3D ens ha permès obtenir un facsímil de l’escultura, en format reduït i de resina, mitjançant el qual, en una simulació de les planxes fetes amb cera, s’ha pogut estudiar i posar en marxa l’estratègia que cal seguir per tallar les diferents peces de plom.

facsimil

Facsímil de resina a petita escala.                       Foto: Àlex Masalles

assajant-desmuntatge

Assajant el desmuntatge de les planxes reproduïdes amb cera sobre el facsímil de resina. Foto: Àlex Masalles

Paral·lelament, s’han posat a punt tot un seguit d’eines fabricades expressament per realitzar els talls del plom amb el mínim d’invasió de l’obra original. El desmuntatge de les planxes permetrà afrontar, en una propera fase, el tractament en un reactor de plasma fred per eliminar la corrosió i estabilitzar el plom, la correcció de les deformacions plàstiques i la posterior reintegració de les pèrdues.

Eines de precisió triades i adaptades per al desmuntatge de les planxes de plom. Fotos: Àlex Masalles

eines-de-precisio2

_

Aquestes són les primeres passes en aquest camí que hem començat i que culminarà amb l’exposició d’El violinista a les sales del museu en una vitrina de conservació passiva que garantirà l’estabilitat de l’estat de conservació d’aquesta obra magnífica.

En articles futurs seguirem compartint l’evolució de la intervenció de la peça.

Enllaços relacionats

Per saber-ne més sobre l’estat de conservació i la seva restauració

‘El violinista’ de Pablo Gargallo

Àlex Masalles
Conservador-restaurador de materials inorgànics

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

CAPTCHA * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.