Trobades amb influencers: creant diàlegs a la xarxa sobre les exposicions del Museu Nacional

2.837
Teresa Llibre

Incentivar la descoberta de les exposicions del museu, enriquir-ne els continguts i generar debat a través de les xarxes socials. Aquests són els objectius de les trobades amb influencers i prescriptors 2.0 que el Museu Nacional ha organitzat de la mà de Iuris.doc.

Un influencer és una persona que compta amb credibilitat sobre un tema concret i que, per la seva presència i influència a les xarxes socials, pot arribar a convertir-se en un prescriptor interessant per a una marca o organització.

Les darreres trobades al Museu Nacional s’han dissenyat al voltant de les exposicions Gala Salvador Dalí i Bermejo, i han reunit gairebé 50 professionals (bloguers, tuitaires i instagramers de perfils i geografies molt diverses).

Trobada al voltant de l'exposició sobre Bartolomé Bermejo
Trobada al voltant de l’exposició sobre Bartolomé Bermejo

La seva participació i els continguts generats a les xarxes socials i a la blogosfera, han connectat el  museu amb nous públics digitals. Però més enllà del potencial de difusió, l’experiència ha permès al museu escoltar, crear debat i encetar un diàleg bidireccional amb la comunitat d’usuaris a través dels prescriptors digitals.

A continuació analitzem les 3 claus de l’èxit de les trobades amb influencers del museu:

Un cartografia d’influencers transversal

La selecció dels influencers participants és un aspecte fonamental a l’hora de definir l’estratègia. Per a cadascuna de les trobades del museu s’ha elaborat un mapa d’influencers específic analitzant prèviament cadascun dels perfils.

Sense perdre de vista la seva autoritat on-line (contingut, audiència, canals, interacció, etc.), la selecció s’ha centrat en persones actives a la xarxa especialistes en àmbits i disciplines diferents. Perfils que poden aportar la seva visió crítica, enriquidora i multidisciplinar sobre els continguts de les exposicions, despertant d’aquesta manera, l’interès de la xarxa.

Tots els influencers seleccionats han estat convidats de forma personalitzada aconseguint un rati del 30% de confirmacions d’assistència a les trobades.

Prèviament se’ls proporciona informació detallada sobre l’exposició, amb continguts seleccionats especialment i optimitzats per a la producció digital (materials gràfics, hashtags, etc.).

 Trobada al voltant de l'exposició sobre Gala Dalí
Trobada al voltant de l’exposició sobre Gala Dalí

Així, la trobada Gala Salvador Dalí va comptar amb especialistes en art, patrimoni cultural i museus però també amb influencers del món de la moda i el feminisme, atrets per la figura de Gala com a creadora i artista. També es va contactar amb un ampli grup de travelbloggers procedents de Barcelona i Madrid per connectar amb el públic d’àmbit internacional.

Una proposta presencial exclusiva

Cal dissenyar una experiència presencial personalitzada, eficaç i enriquidora pels professionals, organitzant trobades exclusives per diferents perfils d’influencers i adaptades a les necessitats i a la disponibilitat dels participants.

La visita a les exposicions han estat conduïdes pel director del Museu Nacional, Pepe Serra, i pels propis conservadors del museu. La implicació directa del personal de la institució i, en aquest cas, del mateix director, han estat un dels factors claus en la motivació dels influencers i de transmissió del valor de les mostres.

El conservador Eduard Vallès comentant una obra de Gala Salvador Dalí
El conservador Eduard Vallès comentant una obra de Gala Salvador Dalí

Al llarg del recorregut s’ha facilitat la resolució de consultes i l’obtenció de materials gràfics i audiovisuals sobre les obres.

El fet de realitzar una presentació inicial dels perfils dels prescriptors i proporcionar-los un espai de networking posterior a la visita, ens ha permès intercanviar idees i crear sinèrgies tant entre els propis influencers com amb els tècnics del Museu.

Les trobades s’han retransmès íntegrament a través dels canals 2.0 del Museu (LiveTwittering) interaccionant amb els perfils dels prescriptors.

L’influencer co-generador dels continguts de l’exposició

Un dels reptes de l’experiència amb prescriptors és implicar-los i fer-los partícips directes dels continguts de les exposicions.

El conservador de gòtic, Cèsar Favà, comentat una obra de l'exposició Bermejo
El conservador de gòtic, Cèsar Favà, comentat una obra de l’exposició Bermejo

Amb aquest objectiu, dins la trobada sobre Bartolomé Bermejo es va dissenyar una acció de cogeneració de continguts que va comptar amb una molt bona acollida entre els influencers. La proposta els animava a participar com a tuitaires convidats del Museu Nacional mitjançant la creació de fils de Twitter col·laboratius sobre l’exposició.

Els fils creats s’han difós en canals 2.0 i a través de les pantalles de senyalització digital del museu enriquint els continguts de l’exposició directament des de la xarxa. Aquesta acció ha permès donar la màxima visibilitat on i off-line als prescriptors i sobretot crear un vincle estable amb el museu que pot obrir les portes a futures col·laboracions.

Algunes dades significatives

  • Les 3 trobades organitzades pel Museu Nacional han comptat amb 47 assistents.
  • Més del 70% dels influencers en la trobada de Gala Salvador Dalí i el 100% en la de Bermejo han publicat continguts al seu blog o xarxes socials especialitzats en museus, art, patrimoni, viatges i moda.
  • En blogs i portals web s’han realitzat un total de 14 publicacions durant els dies posteriors a les trobades.
  • La xarxa generadora d’un major nivell d’engagement ha estat Twitter,  amb gairebé 200 piulades amb els hashtags #GalaDalí  i #BartoloméBermejo abans, durant i després de les trobades.
  • Instagram és el canal triat pels influencers per a la difusió de continguts multimèdia sobre les exposicions amb més de 2000 likes a imatges, vídeos, galeries fotogràfiques, posts i stories.

A tots, gràcies

Agraïm la implicació del museu  en l’organització de les trobades i la participació dels gairebé 50 influencers que han generat debat i compartit coneixement a la xarxa sobre les exposicions del Museu Nacional.

Un experiència sens dubte a continuar explorant en el futur per obrir nous espais creatius de diàleg entre les institucions culturals i la ciutadania.

Teresa Llibre
Directora de Projectes a Iuris.doc
+ posts
Z_ Guest blogger

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

CAPTCHA * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.