Museus i mòbils. Reflexions post Mobile World Congress #MWC14

3.207
Conxa Rodà

Mobile World Congress

Èxit d’assistència, novetats espectaculars de dispositius, ja siguin tauletes, mòbils o wearables, una espectacularitat que sembla que ens queda lluny als museus. Però no tant si pensem que el que ara pot tenir tints futuristes, amb l’evolució vertiginosa de la tecnologia i de les pràctiques socials, pot ser d’ús comú d’aquí poc. Al web del Mobile es troben resums i vídeos del més destacat d’aquesta edició 2014.

Més enllà de l’exposició, tant o més interessant han estat les ponències presentades. Encara que els conceptes i idees plantejats ho han estat des de l’òptica d’empresa i de negoci, els podem extrapolar als museus –al sector cultural en general–. Llisto alguns conceptes i tendències més freqüentment comentats al congrés:

■  partenariat: de la competència a la col·laboració
■  entendre la diversitat de les audiències i els mercats globals
■  experiència de l’usuari
■  una nova moneda: la perspectiva (insight) de l’usuari
■  la segona pantalla: ús simultani de diverses pantalles a casa (canvis en el consum cultural)
■  escoltar els clients/usuaris i posar-los al centre
■  simplificació
■  cultura de la innovació dins les organitzacions
■  les dades, factor clau

Continguts de qualitat i gratuïts

La importància dels continguts, de qualitat i gratuïts, va ser un aspecte repetidament posat de relleu a diverses ponències. I si bé les operadores i els fabricants tenen la clau de la tecnologia, on trobem els continguts que li donin sentit? Doncs bona part al sector cultural, aquesta és la nostra força. El sector cultural, els museus som clau, som clarament generadors de continguts, aquest és el nostre actiu en el nou entorn digital. Llanço des d’aquí la crida que aviat s’incorpori al MWC la mCulture (o mMuseums), com ja ho estan la mSchool o la mHealth. Encara ens hi hem de fer un forat propi. Enguany, i impulsat per la capitalitat mòbil de Barcelona, la Mobile World Capital, hi va haver una trobada informal al seu estand on vam coincidir amb la Fundació Miró, CCCB, MACBA, Mercat de les Flors i biblioteques. Sortien guspires de la motivació i les idees per fer coses. La brasa és a punt, falta només remoure-la perquè en surtin nous projectes.

Activate Engage Measure #MWC14

El que fan les marques també ho hem de fer als museus: activar múltiples punts de contacte, atraure i mesurar

L’usuari, al centre

Us haureu fixat que de la llista diversos punts fan referència al client, a l’usuari. Vaig trobar particularment rellevant la posició d’un dels ponents d’una empresa, que va dir textualment: «No hem de focalitzar a aconseguir més clients o en com avançar la competència, sinó que la nostra visió ha de ser com podem donar un millor servei als clients. Servir-los millor, amb més serveis, construir millors plataformes. L’experiència del client ha de ser la prioritat.» Doncs això, posar els usuaris al centre és la tendència que s’està treballant avui a molts museus, per fer de la visita al museu una experiència de qualitat i una oferta al servei de l’usuari. I la tecnologia mòbil ens hi ajuda,  tot facilitant que els visitants explorin, interpretin, s’apropiïn i comparteixin el que els interessi.

Un altre concepte interessant dels que es van formular és el «sentit de la urgència positiva», perquè és veritat que no ens podem adormir, la tecnologia i els usos socials van molt ràpid, els museus ens hem d’activar.

Tenim els webs adaptats al mòbil?

Mark Zuckerberg #MWC14

La multitudinària xerrada de Mark Zuckerberg al MWC Barcelona. Foto: Conxa Rodà.

Segons estadístiques recents, el 85% dels usuaris de mòbil es connecten a Internet des del seu dispositiu. Com tenim els nostres webs? Es veuen bé en pantalla petita? O cal fer anar l’scroll en totes direccions i marejar l’usuari per poder accedir als continguts? Si no disposem de gaire recursos, segurament abans de llançar-nos a produir aplicacions, seria bo assegurar que el nostre web està optimitzat per a dispositius mòbils, i això vol dir no només un reajustament de mida a qualsevol pantalla o un redimensionat de les imatges perquè pesin menys, sinó repensar una arquitectura de la informació també adaptada, rellevant i contextual. Els nous webs haurien de contemplar ja sempre ser desenvolupats amb responsive design, amb disseny responsiu. I a les pàgines que ja tenim en dansa, treballar per una versió mòbil òptima. Aquesta, avui, hauria de ser una prioritat de la nostra estratègia mòbil.

I al museu què estem fent en mòbil? El més rellevant ha estat pensar el nou web que acabem de renovar considerant, ja des de l’inici, l’optimització per a mòbil i desenvolupant-la en disseny responsiu. Aquesta versió mòbil estarà disponible en breu. I hem explorat el territori app amb dues iniciatives, el desenvolupament per a tauleta de l’exposició El Museu Explora i una app per a mòbils al voltant de l’exposició Tàpies des de l’interior. Una altra línia d’acció ha consistit en la col·laboració com a projecte pilot per a una nova app social que permet que cada usuari creï i comparteixi el seu itinerari de visita a museus, Unique Visitors, que es presentarà al congrés MuseumNext al juny.

No vull acabar sense esmentar alguns dels museus del món que estan avançant exemplarment la seva estratègia mòbil: MoMA, Smithsonian, Tate, el Rijksmuseum i unes notes que vaig escriure fa temps, Els museus es mobilitzen. Als enllaços relacionats de sota hi ha bones referències de casos del nostre país i de fora.

Coneixeu altres bons exemples de webs mòbils o apps de museus que vulgueu compartir amb la resta de lectors? Deixeu un comentari!

Enllaços relacionats:

¿Ir al museo? ¿Encender el museo?

Museums & Mobile survey 2013

Making visitor information easier for mobile phone users

Cultura en pantalla tàctil (vídeo 3 min.)

+ posts

Co-directora del Curs d'Estratègia Digital_UOC_Museu Nacional d'Art de Catalunya
Co-directora del congrés CIMED de Museos y Estrategias Digitales

Conxa Rodà
Co-directora del Curs d'Estratègia Digital_UOC_Museu Nacional d'Art de Catalunya Co-directora del congrés CIMED de Museos y Estrategias Digitales

4 Comments

  • Judit ha dit:

    Gràcies per aquest bon resum per als qui no hi vam poder assistir!
    És veritat que els museus no hi tenim encara una presència i que ens hem d’espavilar!
    A mi m’agrada molt la versió mòbil del Rijks i la nova app del Prado per iPad.

  • […] mòbil és ubic i constant. El tenim sempre a l’abast. Hem de fer que els nostres continguts siguin […]

  • […] És relativament freqüent que es parli de plataformes o desenvolupaments que permeten fer meravelles i es dóna per fet que els continguts hi seran. Però, alerta, perquè elaborar uns bons continguts, adequats a cada plataforma, és el nucli dur dels projectes digitals. La plataforma pot permetre crear rutes interactives, però la dificultat vindrà per al museu de crear uns continguts rellevants, contextuals, multimèdia i amens. La plataforma pot incorporar jocs. Magnífic. Però elaborar jocs, i més ara amb tota l’explosió de la gamificació, és tot un art i una ciència. Entre els desenvolupadors, que dominen l’eina tecnològica, i els museus, que tenim els continguts, sovint ens falta una altra pota per a la producció de continguts digitals. Moltes vegades, per entusiasme o per manca de recursos, ens llancem a la piscina, i està molt bé fer-ho, però també sovint es fan produccions que no arriben a l’excel·lència desitjada. Amb notables excepcions, és clar, tant a museus d’aquí com de fora. […]

  • […] Museus i mòbils fa temps que fem camí, però ja no n’hi haurà prou a tenir apps més o menys reeixides, cal sobretot tenir els nostres webs ben adaptats per a dispositius mòbils i anar incorporant la mentalitat mobile first quan ens plantegem nous projectes. Segons diversos estudis, més del 50% del temps de navegació per Internet es produeix des de mòbil. És essencial, en conseqüència, garantir que l’experiència dels nostres continguts per a l’usuari sigui mobile friendly. L’accés a xarxes socials des del mòbil és superior al fet des de l’ordinador de taula o el portàtil, per tant serà important tenir present la navegació mòbil també quan emetem a les xarxes (per exemple, el simple fet d’informar que un enllaç és un vídeo o un pdf és un petit gest ben útil als usuaris mòbils). […]

  • Deixa un comentari

    L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

    CAPTCHA * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.