IV Marató d’Estalvi Energètic al Museu Nacional: petites accions contra la pobresa energètica

Ferran Pérez

Què és la Marató d’Estalvi Energètic?

És una campanya de sensibilització en l’ús i el consum d’energia. Té l’objectiu de conscienciar sobre l’ús de l’energia que es consumeix en els equipaments públics i la necessitat de reduir aquest consum.

Si parem atenció a l’ús que fem de l’energia, amb ben poques accions quotidianes podem reduir molt el consum.

Material de la campanya de difusió de la marató

La marató té la voluntat afegida de destinar l’estalvi econòmic aconseguit en favor de projectes de lluita contra la pobresa energètica

Durant el mes de febrer, més de 120 equipaments i més de 2.000 treballadors públics de la ciutat de Barcelona hem fet un esforç per reduir el consum d’electricitat, gas i aigua.

La d’enguany ha estat la IV edició de la Marató d’Estalvi Energètic i ha estat la primera vegada que el Museu Nacional s’hi ha adherit.

IV Marató d’Estalvi Energètic al Museu Nacional

La marató va començar al museu amb una reunió informativa a tot el personal, per explicar la campanya i començar a conscienciar del que podem fer per estalviar en les nostres accions del dia a dia.

Reunió informativa sobre la marató celebrada al museu

Tot i que el museu prioritza l’estalvi energètic dins del sistema de gestió ambiental certificada, la nostra plantilla ha volgut aplicar mesures extraordinàries.

Els treballadors i les treballadores van fer diferents propostes d’accions d’estalvi i eficiència energètica. Fer servir les escales sempre que sigui possible, tancar els llums sempre que es tingui prou llum natural, apagar les pantalles dels ordinadors quan no s’estiguin utilitzant, entre d’altres.

L’estalvi energètic assolit

Durant la Marató d’Estalvi Energètic, comparat amb el mateix mes de l’any 2018, hem aconseguit grans estalvis: un 18,6% d’electricitat, un 47,9% de gas i un 24,5% d’aigua.

Estalvi energètic al Museu Nacional d’Art de Catalunya

En el total d’equipaments participants, s’han estalviat 737.030 kWh d’electricitat, 114.800 m3 de gas i 6.980.000 litres d’aigua.

El projecte de pobresa energètica escollit

Els diners estalviats amb la marató del museu es destinaran a la millora energètica dels habitatges públics de la localitat de Manlleu.

Aquest projecte, coordinat per l’INCASÒL i amb el suport de l’Ajuntament de Manlleu, el Consell Comarcal d’Osona i l’Agència Local de l’Energia d’Osona, té l’objectiu de reduir la factura energètica dels llogaters i constarà de tres fases:

• Localització i selecció dels casos prioritaris.
  • Visites per conèixer la problemàtica concreta i estudi de les solucions.
  • Intervencions en els habitatges (enllumenat, programadors…) i instal·lació de sistemes eficients de producció energètica (tèrmica o elèctrica) als edificis.
Marató d'Estalvi Energètic al Museu Nacional
Marató d’Estalvi Energètic al Museu Nacional. Foto: Marta Mérida

Amb la marató no només hem tingut l’oportunitat d’ajudar a pal·liar una xacra social, sinó que tots els treballadors hem pogut comprovar la transcendència de la suma dels petits gestos quotidians. L’experiència ha estat d’allò més enriquidora!

Enllaços relacionats

El compromís del Museu Nacional amb el medi ambient

Un museu més ecològic i més econòmic: noves instal·lacions a art modern

L’Ajuntament de Barcelona redueix un 15% el seu consum a la Marató d’Estalvi Energètic