Núria Perales i Patrícia Prats
El Museu Nacional està en constant moviment i hem començat l’any amb una acció al carrer que ens permet afirmar-ho literalment.
Un total de 14 obres de la col·lecció han viatjat en tramvia durant dos mesos i han sorprès els viatgers, més acostumats que aquest tipus de publicitat el facin les grans marques comercials i no pas les institucions culturals públiques i, encara menys, els museus.
Durant dos mesos hem tingut el privilegi de poder entrar en contacte amb tot tipus de ciutadans a través dels 6 km de recorregut del Trambaix, des de Barcelona i L’Hospitalet de Llobregat fins a Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern i Sant Feliu de Llobregat.
Gràcies a un acord de col·laboració entre el TRAM i el grup ArticketBCN ,del qual el museu forma part, hem pogut disposar gratuïtament durant els mesos de febrer i març d’un suport publicitari de gran format, que ens ha permès tenir una gran visibilitat entre milers de ciutadans i una presència poc habitual al territori.
Per una qüestió pressupostària, massa sovint ens veiem obligats a restringir les nostres campanyes a la ciutat de Barcelona. És una molt bona notícia haver pogut desplegar aquesta campanya corporativa a les principals ciutats del Baix Llobregat, gràcies a un mitjà de transport massiu com és el Trambaix, que el 2018 va fer més de 19 milions de viatges.
L’art que emociona i connecta persones
Amb aquestes xifres de potencial audiència al davant, teníem clar que havíem d’aprofitar al màxim l’oportunitat que ens oferia aquesta acció publicitària per explicar que el Museu Nacional és un lloc on es poden viure múltiples experiències a través de l’art: un espai per viure emocions i compartir-les.
Que calia posar el focus en el fet que tenim una gran col·lecció d’obres de quasi tots els períodes –des de l’època medieval fins al segle XXI- i de disciplines tan diferents com la pintura, l’escultura, el cartellisme, la fotografia o, més recentment, el còmic. Una col·lecció permanent que, curiosament, de “permanent” no en té res.
Així vam plantejar el briefing a l’agència TSC: volíem sortir de l’encasellament del Museu Nacional com el museu del Romànic i del Modernisme. Aquestes són, sense cap mena de dubte, les nostres col·leccions més importants en l’àmbit internacional però el museu és molt més que això i així ho demostra cada any la programació d’exposicions.
Inspira’t / Pensa / Descobreix / Emociona’t / Observa / Comparteix
Volíem una campanya corporativa que fos agosarada i que apel·lés a les emocions.
Amb aquest objectiu de comunicació, vam triar detalls d’obres del museu reproduïdes a gran format, per aconseguir un fort impacte visual. Pintures, fotografies, cartells… des del segle XI fins als anys 50 del segle XX. Les 14 obres triades, impreses sobre un vinil de més de 2 metres d’alçada, apel·laven directament els viatgers.
I és que tenim molt clar que els museus ja fa temps que han deixat de ser un lloc contemplatiu per convertir-se en un espai on tots els públics poden trobar-hi el seu lloc. On ens podem inspirar mirant un paisatge o podem pensar sobre la societat actual tan diferent de la de fa 1.000 anys quan es van pintar les parets de les esglésies dels Pirineus.
Les obres reproduïdes a quasi dos metres d’alçada interpel·len els viatgers:
La proposta gràfica resultant posava l’èmfasi en la varietat de la col·lecció i també en les novetats: la nova presentació de la col·lecció de Renaixement i barroc o la incorporació del còmic en el discurs expostiu.
Vam aprofitar també per anunciar les properes exposicions monogràfiques dedicades a Antoni Fabrés i al fotògraf Oriol Maspons, la que serà la retrospectiva més important que mai no s’ha fet i que inaugurem al juliol. L’art produït durant la Guerra Civil o l’art de la Postguerra i la segona avantguarda compartien vagó amb les obres medievals i modernistes.
Els personatges que ens miren des de les parets del tramvia ens recorden que cada obra, cada artista, cada moviment, ens porta a reflexionar sobre nosaltres mateixos i el nostre temps.
Hem volgut comunicar que som molts museus en un, tants museus com visitants físics o virtuals tinguem.
Enllaços relacionats
Deconstrucció de la campanya d’Art Modern
Patrícia Prats
i
Comunicació
2 Comments
Bona manera d’arribar als barris.
Els Barris i el MNAC també existeixen !
Ara ho podríeu estendre als Ferrocarrils de la Generalitat… als bus que cobreixen tot el territori…
El MNAC és de tots!
Moltes gràcies pel teu comentari, Gabriel!