Transformar la mirada: la visibilitat de les dones artistes

Sílvia Redondo, Mireia Rosich i Íngrid Vidal El 10 de març passat, amb motiu del Dia Internacional de les Dones, es va dur a terme l’activitat “Transformar la mirada: la visibilitat de les dones artistes” en format virtual. Aquest esdeveniment, organitzat per la Biblioteca Joaquim Folch i Torres del Museu i la Xarxa de Museus…

Read more »
Author: Sílvia Redondo

1001 postals d’enlloc. Intervenció en l’exposició “La guerra infinita. Antoni Campañà”

Jesús Galdón 1.001 postals d’enlloc. Instal·lació artística de Jesús Galdón, 2021. Postals d’Antoni Campañà i Joan Andreu Puig Farran (CYP) dels anys 1960-1970 intervingudes amb imatges de milicians d’Antoni Campañà de 1936-1938 Campañà és una mirada sempre en acció. Així com en aquesta cita menciona la responsabilitat de mostrar la bellesa de tot allò resolt…

Read more »
Author: Jesús Galdón

Petits bitllets pel Gran Berlín (1921-2021)

Albert Estrada-Rius Tot el que té a veure amb els col·leccionistes i amb la formació de les col·leccions cada vegada genera més interès a casa nostra. En tenim un excel·lent exemple en el projecte Repertori de Col·leccions i Col·leccionistes d’Art i Arqueologia  liderat pels acadèmics Bonaventura Bassegoda i Francesc Fontbona des de l’Institut d’Estudis Catalans….

Read more »
Author: Albert Estrada-Rius

L’”Hotel Colón”. La història darrere d’una instantània d’Antoni Campañà

Yolanda Ruiz i Sandra Herrera Fins al 18 de juliol del 2021 es pot visitar al museu l’exposició La guerra infinita d’Antoni Campañà. La mostra aplega algunes de les imatges que el fotògraf va fer durant la Guerra Civil Espanyola i que la família va trobar fortuïtament l’any 2018 dins una capsa vermella on havien…

Read more »
Author: Yolanda Ruiz

La col·lecció de dibuixos d’Apel·les Mestres: un fons per descobrir

Mercè Saura i Francesc Quílez El Gabinet de Dibuixos i Gravats del Museu Nacional conserva en els seus fons més de quatre mil dibuixos de l’artista Apel·les Mestres Oñós (Barcelona, 1854-1936), dels quaranta mil que el mateix artista diu que va fer al llarg de la seva vida. Des de fa ja un parell d’anys,…

Read more »
Author: Mercè Saura

Una sèrie inèdita del pintor Cajetan Roos (o Gaetano Rosa)

Joan Yeguas El Museu Nacional d’Art de Catalunya custòdia un fons de quasi 1400 obres de la col·lecció d’art del Renaixement i el Barroc, la majoria de les quals es troben als magatzems de reserva. Com altres institucions museístiques, un percentatge del total sol trobar-se en dipòsit a diferents entitats o organismes públics. Un d’aquests…

Read more »
Author: Joan Yeguas

La col·lecció de fotografia creix: el nou dipòsit de fotografies d’Antoni Campañà i Bandranas

Roser Cambray A vegades el revers d’una fotografia, és a dir, la part del darrere de l’obra, ens pot donar molta informació sobre la procedència i el recorregut que ha tingut. Aquesta entrada al blog del museu parteix d’una imatge enigmàtica, feta a la petita ciutat de Kalispell (Montana, EUA) on uns senyors d’esquena, l’any…

Read more »
Author: Roser Cambray

Un bestiari extraordinari: San Pedro de Arlanza. «Griu» i «Pardus amb arquitectura» /2

En l’article anterior posàvem en context els fragments de pintura mural del conjunt de San Pedro d’Arlanza. En aquest article parlarem de la recuperació de l’obra de les reserves, Pardus i arquitectura, i la compararem amb la peça de l’exposició permanent, el Griu. Les dues bèsties: el Griu  i el Pardus De la mateixa manera que el Griu…

Read more »
Author: Paz Marquès

Un bestiari extraordinari: San Pedro de Arlanza. San Pedro de Arlanza. «Griu» i «Pardus amb arquitectura» / 1

Paz Marquès La recuperació i l’estudi d’obres que es troben a les reserves del museu és una feina poc visible, a ulls del visitant, que fem habitualment a l’Àrea de Restauració i Conservació preventiva. És una tasca fascinant que permet interpretar peces poc conegudes perquè no han estat mai exposades atès que l’espai de les…

Read more »
Author: Paz Marquès

Una Trinitat trifacial al Museu Nacional d’Art de Catalunya

Joan Yeguas En la donació Enric Batlló feta l’any 1914, apareix referenciada una “Alegoría de la Santísima Trinidad (tres caras en una). Siglo XVII”. Es tracta d’un oli sobre tela (45,5 x 38 cm) que representa un bust de Crist, vestit amb túnica de color carmesí, que apareix amb tres rostres iguals juxtaposats; cada testa…

Read more »
Author: Joan Yeguas