Públic turista i museu és un binomi natural i freqüent en els museus. I el Museu Nacional no n’és una excepció. El que segurament estem menys acostumats a veure en el perfil d’un museu és una actitud decididament proactiva per aproximar-se i conèixer en profunditat la cadena de valor que fa de la destinació –en aquest cas Barcelona i Catalunya– un model turístic arreu del món. Els motius per desplegar un ventall de propostes per al turisme són clars:
■ per l’oportunitat i la capacitat de creixement que té el museu envers nous públics d’arreu del món
■ per reforçar el reconeixement internacional dins l’estratègia corporativa
■ i perquè ens sentim co-responsables en la creació del sentiment de lloc que el turisme sostenible cerca a través d’un dels vectors on tenim molt a dir: la cultura a través de l’art.
Per començar aquesta aproximació, pensem que la millor manera de fer-ho és amb una actitud d’aprenentatge i d’intercanvi envers les empreses i els organismes del sector que ja tenen un llarg recorregut. I així ho estem fent.
Preguntant i escoltant els experts del turisme per tenir una oferta adequada
Si ens posem a les sabates del turista, encara que tingui una clara motivació cultural, hem de recordar que som dins el mercat de l’oci i a Barcelona i Catalunya, on no són poques les opcions a l’hora d’escollir.
Per ser competitius hem anat a preguntar als que més en saben per la seva experiència:
■ guies oficials i empreses de guiatge que al llarg dels anys han preparat paquets amb la consegüent prova-error
■ agències turístiques receptives amb coneixement dels seus respectius mercats d’origen per recordar-nos allò obvi però tan poc practicat, bé per desconeixement, bé per indiferència: no és el mateix el que espera un viatger japonès que un rus o un nord-americà
■ consignataris de creuers que tenen en el temps el seu principal enemic.
Per tant, ens hem posat a treballar temes com el repte dels idiomes dels diferents materials interpretatius, l’adaptació de les visites guiades al temps de què disposa un grup, l’oferta gastronòmica variada i atractiva per a diferents nacionalitats, la revisió de zones i espais de valor afegit per al turista. I això ens porta a una altra evidència.
Recordar que tenim més que una col·lecció excepcional
El valor fonamental d’un museu com el Nacional d’Art de Catalunya és la seva col·lecció: viva, canviant i amb relats i interpretacions diverses, amb el qualificat pels experts com el millor conjunt de pintura mural romànica del món o la nova presentació d’art modern. Però si escoltem bé, hi ha moltes més coses de valor afegit per als visitants: en el nostre cas un palau amb uns espais sorprenents; un entorn natural dins una muntanya emblemàtica; unes vistes de Barcelona que deixen amb la boca oberta…
I és també una tasca valuosa per al museu evidenciar aquests actius oferint, per exemple, visites –guiades o autònomes– per conèixer l’arquitectura i la història de l’edifici; obrint espais abans no accessibles al públic com són les Terrasses-Mirador; oferint visites combinades amb equipaments de l’entorn que donin més opcions al visitant de fora, com l’ entrada combinada amb el Poble Espanyol, l’entrada única Articket, que ofereix visitar els 6 millors museus d’art de la ciutat, o la inclusió del museu al Bcn Card.
Donar caire pràctic a les aliances institucionals
Un dels objectius que ens hem marcat des de màrqueting en aquesta aproximació al sector del turisme ha estat explorar les oportunitats de col·laboració amb les institucions i els organismes que porten molts anys treballant per tal que Barcelona i Catalunya siguin una destinació turística reconeguda i de referència internacional. Fer un pas més enllà vol dir, entre d’altres:
■ ser socis en l’estratègia de l’Agència Catalana de Turisme i acompanyar-los a les missions empresarials a Rússia, Índia o EUA, per exemple
■ tenir presència en les accions que Turisme de Barcelona treballa estratègicament en segments culturals o en aquells que demanen exclusivitat en algun aspecte d’una visita de clients o un fam trip
■ buscar solucions conjuntes a través de recursos propis que podem intercanviar com espais compartits a esdeveniments, assistència a fires o workshops
■ participar en les taules de treball de la Direcció General de Turisme.
Així doncs, accions que proporcionin un benefici mutu entre destinació i equipament.
Mirant cap al futur
En dos anys i escaig d’activitat en aquest sentit, tot i sabent que és una tasca de llarg recorregut, els resultats i les reaccions no s’han fet esperar: la xifra de visitants internacionals en grup ha crescut; l’acollida de la majoria dels professionals del sector ha estat molt positiva amb acords de continuïtat; sense oblidar canvis en la percepció interna de la tasca de promoció. Aquesta actitud provoca: quan veiem a algú de màrqueting amb una maleta que no sigui quelcom sospitós o, almenys, estrany. És que anem a donar a conèixer el museu entre els professionals!
Paral·lelament, estem construint un pla de comunicació per al públic final, on el museu sigui rellevant en aquelles fases importants del viatge: els preparatius i l’experiència in situ que ens ha d’ajudar a ser memorables.
Enllaços relacionats
El Turisme de Museus (àudio, Catalunya Ràdio)
Blog de Gestió Museística _ Turisme
Museums connecting cultural tourists (The Guardian)
Màrqueting