Un dels ponderables oblidats sovint en la manipulació d’obres d’art, al marge de consideracions tècniques, és el tarannà amb què els art-handlers s’han d’aproximar a la seva feina. La natura peculiar d’aquesta professió no només fa necessària l’experiència tècnica, sinó també el fet d’entendre-la com una baula més en la salvaguarda dels patrimonis culturals i en l’èxit de les museografies. Tasca difícil, doncs, la de comunicar un tarannà a una professió que, encara que en les seus vessants tècnics es pot ensenyar, en les seves atmosferes és difícil d’aprendre. «El tao de la manipulació» és un homenatge a tots aquells, la vocació dels quals ha triat els rengles menors de l’art.
El tao de la manipulació
- La millor manipulació és la que no s’arriba a produir. Les obres d’art, llevat de comptades excepcions, no han estat pensades per ser manipulades.
- El millor manipulador és qui se sap situar en el punt mig dels esdeveniments.
- Un manipulador parla amb les mans, és ben cert, però també amb la torsió del seu cos, amb la seva temprança, amb el ritme i les pauses. També amb la seva mirada.
- La millor de les manipulacions possibles serà la que més s’acosti a la no-acció. Un manipulador d’obres d’art gestiona silencis.
- Les obres d’art tenen estructura, forma i ànima. Un bon manipulador ha d’atendre aquests tres ponderables en el procés de manipulació.
- Si no hi ha cap fenomen de la naturalesa que duri eternament, com ha de ser l’art un bé perenne. La bellesa d’alguns objectes o actes artístics rau, precisament, en la seva escassa durabilitat. L’art-handler ha de prendre en consideració aquest alè de l’art. Ha de fer-se un amb el subtil esforç de l’art per copsar el Temps.
- No hi ha acció deshonrosa en una manipulació d’objectes artístics. Tan rellevant és canviar en el moment just l’oli del motor del camió que transportarà a l’interior un objecte artístic, com restituir la capa pictòrica de la més gran de les obres mestres de la història de l’art.
- En un equip de manipuladors, el supervisor no s’imposa a la resta de companys. Tots els manipuladors han de fer-se un amb l’obra d’art. L’art-handler s’ha de fer un amb l’obra i els materials col·laterals que envolten el procés de manipulació.
- No ens hem d’apropar amb por a una obra d’art. Cal buscar el punt mig entre la prudència i la determinació. L’art-handler conscient se n’adona que el que d’altres temen de l’objecte, no és realment temible. Qui no coneix el tao de la manipulació imposa límits a l’objecte. El manipulador conscient sap veure les infinituds de l’objecte i l’acte.
- «El difícil i el fàcil s’integren mútuament». Part del secret d’una bona manipulació sorgeix de l’alliberament del desig de fer una bona manipulació. Sense buscar s’obté.
- Un art-handler ha de conèixer el tao de l’obra d’art. Ha de gestionar la torsió, els ritmes i quietuds de tots els materials amb què treballa.
- Acabada la manipulació, l’art-handler s’ha de retirar. «Fes que el teu jo sigui més petit i limita els teus desitjos». Esborra’t de la memòria dels actes i el teu tarannà hi quedarà adherit.
- Un manipulador ha de ser transparent abans, durant i després de la seva acció. El silenci regeix la parla de l’art-handler. La manipulació virtuosa passa desapercebuda.
- L’Art no és territori adequat per a les doctrines, ja que és caldo de cultiu de les paradoxes. La manipulació d’obres d’art no pot ser, per tant, una ciència exacta. Tampoc no és només una tècnica.
- «Usa el pensant en la seva lleugeresa». La manipulació més complexa és fàcil en els seus principis. L’art-handler savi considera qualsevol manipulació difícil, i mai no hi troba dificultats.
- El manipulador que vol modelar els objectes, acaba trencant-los. Els buits són el que modelen l’objecte. Les accions de l’art-handler s’han de conjuminar amb els buits. La no-acció regeix tota bona manipulació. «El dèbil i el fràgil vencen el dur i el fort».
- Darrere de totes les obres d’art hi ha un ésser humà.
- «Totes les accions provoquen reaccions». Conèixer el camí del punt mig, conèixer l’equidistància entre l’objecte i la no-acció genera equilibris.
- La no-actuació és la virtut superior d’una manipulació. No cercar virtut en una manipulació, la no-intenció és la que situa al no-lloc precís l’art-handler. «Aprendre l’ensenyament del silenci».
- «El pesant dirigeix el lleuger. L’immòbil és el senyor del moviment». Tota manipulació està regida per un eix sobre el qual les accions y els objectes giren. Aquest eix permet que tot resti en repòs encara que es mogui. L’art-handler conscient cerca agafar l’eix sobre el qual accions i objectes resten en repòs.
- El manipulador d’obres d’art conscient, només en el no-ser, pot penetrar l’impenetrable d’una manipulació. L’art-handler conquereix quan practica la renúncia. Qui persegueix èxits, mai no conquereix. Qui persegueix l’èxit de l’art, no arriba a l’Art.
- El secret de la sàvia manipulació consisteix a saber aturar-se en el que és suficient. La pràctica del tao és el refugi íntim de l’art-handler. És un art transparent. És un acte en el qual diluir-se. Equilibrar-se en la no-acció.
- Les obres d’art pereixen. Els objectes nobles pereixen. Pereixen les més innobles matèries. S’esfumen les accions. Pereixen les idees. Pereixen els homes. Qui coneix l’harmonia del buit, coneix el durador.
- Tots els objectes mereixen ser tractats com a obres d’art.
- Aprendre l’inaprehensible és part del tao de l’art-handler.
- Conèixer la natura dels objectes i no forçar-la no es pot aprendre, només saber.
- «Tot el que arriba a la seva plenitud comença a declinar». El tao d’una manipulació sembla insípid i, tanmateix, abastar-lo és l’objectiu darrer de l’art-handler.
- Tothom pot ser un bon art-handler si coneix el tao de la manipulació. Si es fa un amb l’obra d’art, amb els elements col·laterals, amb els actes i els alens de l’Art.
- L’art del tao assaboreix l’insípid. «Troba la grandesa en el petit».
Mediació i Programació Cultural
One comment
Pura poesia, Lluís! Les muses t’han visitat a l’hora d’escriure. Segur que també ho fan quan et poses en la pell d'”art-handler”. Post inspirador, gràcies!