Llibres il·lustrats de la biblioteca privada d’Alexandre de Riquer/1

4.172
Yolanda Ruiz

Alexandre de Riquer és una de les figures més representatives del modernisme català. Destaca especialment la seva activitat en el camp de les arts gràfiques, on va fer gala d’una gran creativitat. Fou el millor representant del disseny internacional a principis del segle XX a Catalunya perquè era l’artista català més ben informat de l’època, gràcies als viatges que va realitzar a Londres i també a la gran lliçó que de l’art anglès podia extreure de la seva biblioteca sobre art, única a Catalunya i Espanya.

Mort l’artista, els hereus van vendre part de la seva col·lecció bibliogràfica a la Junta de Museus. Segons l’inventari de la compra, datat el 1921, es van adquirir un total de 421 títols (689 documents), que es conserven a la Biblioteca Joaquim Folch i Torres del Museu Nacional d’Art de Catalunya.

La importància de la seva biblioteca d’art, reflex dels seus interessos artístics, font d’inspiració per a l’artista i una de les vies de penetració de l’art prerafaelita en el modernisme català, és un aspecte que ha estat assenyalat per diversos experts. Hi trobem un bon nombre d’obres il·lustrades pels artistes britànics més reconeguts de principis del segle XX: Aubrey Beardsley, Robert Anning Bell, Arthur Rackham i Alice B. Woodward.

Aubrey Beardsley

En la seva curta vida, Aubrey Beardsley despertà admiració i escàndol a parts iguals. La influència de l’obra d’Edward Burne-Jones i dels gravats de fusta japonesos en el seu estil, el van convertir en un mestre de la il·lustració curvilínia en blanc i negre. Extreia els temes de la literatura clàssica i la Bíblia, però els dotava d’una força grotesca provinent de la seva psique d’artista.

La biblioteca privada d’Alexandre de Riquer compta amb tres volums de la sèrie Bon mots… Els llibres contenien una recopilació de bromes decorades amb petits dibuixos de Beardsley de caràcter grotesc.

Portada de la col·lecció Bon-Mots… editada a Londres per J. M. Dent

Els dibuixos i les caricatures apareguts a Bon-Mots…, tot i no tenir connexió amb el text, van cridar poderosament l’atenció de l’editor J. M. Dent, que li encarregà l’execució de la il·lustració de la Morte d’Arthur, un clàssic de l’Art Nouveau, en un intent deliberat per competir amb les costoses i rares edicions que feia l’editorial Kelmscott Press de William Morris.

Se’n van fer dues edicions: una de limitada de 300 exemplars amb paper holandès fet a mà i una altra de 1.500 exemplars feta amb paper ordinari. L’exemplar que es conserva a la biblioteca està fet amb paper ordinari i compta amb l’enquadernació editorial original, dissenyada també per Beardsley.

Imatges de la Morte d’Arthur (1893)

Riquer també tenia l’edició en anglès de l’obra Salomé d’Oscar Wilde (1894).  Les il·lustracions eròtiques que Aubrey Beardsley va fer-hi, van proporcionar notorietat al dibuixant, però no van agradar gens a l’autor, que va témer per la indecència dels dibuixos.

Salome d’Oscar Wilde (1894)

Robert Anning Bell

Aquest artista va ser un clar exponent del moviment Arts & Crafts. Adquirí gran èxit com a il·lustrador de llibres infantils, tot i que també va decorar magníficament obres adreçades al públic adult.

L’any 1895, l’editor J. M. Dent li encarregà la il·lustració de Midsummer Night’s Dream de William Shakespeare, el seu primer treball important, que li reportà gran reputació. Alexandre de Riquer, que tenia el llibre, opinava que “la orla es de exquisito gusto y el dibujo central de idealidad encantadora; la portada en rojo y negro es de un dibujo fácil, es la obra de un artista que domina la forma á voluntad, y en todo el libro campean el gusto y la severidad que Bell ha heredado de los artistas del Renacimiento italiano, sin que nunca abdique de su fuerte personalidad”.

Midsummer Night’s Dream (1895)

L’any 1897, l’editorial George Bell and Sons va començar la col·lecció Endymion. S’oferia en dos formats: una edició corrent amb enquadernació editorial i una altra de limitada a 125 exemplars, en paper japonès, que després es podia enquadernar.

Robert Anning Bell va rebre l’encàrrec d’il·lustrar els volums titulats Poems de John Keats i English lyrics from Spencer to Milton, amb belles enquadernacions editorials, publicacions que Alexandre de Riquer també posseïa.

Poems de John Keats (1897)

English lyrics from Spenser to Milton (1898)

Una altra obra important il·lustrada per Robert Anning Bell i que Alexandre de Riquer havia incorporat a la seva col·lecció era Grimm’s household tales, de l’editorial Dent.

Imatges de Grimm’s household tales (1901)

The Tempest de William Shakespeare, publicada per l’editorial Freemantle l’any 1901, està considerada la millor obra de Robert Anning Bell, com a il·lustrador. Alexandre de Riquer, que en tenia un exemplar dedicat pel dibuixant, el tenia en molt bona estima, atès que n’opinava que “sus dobles páginas son de lo más fuerte y hermoso que han producido los ilustradores modernos y antiguos”.

The Tempest (1901)

Després de The Tempest, Robert Anning Bell va concentrar els seus esforços en la pintura i les arts decoratives, fins que l’any 1906 l’editorial J. M. Dent el va persuadir una altra vegada per il·lustrar una nova edició del Palgrave’s golden Treasury, una antologia de poetes anglesos. Sembla ser, però, que l’il·lustrador no quedà satisfet amb el resultat, opinió que Riquer també compartia. Aquesta vegada, l’artista català pensava que era un “libro bien presentado, bien impreso, pero escaso de márgenes, especialmente en su parte superior. Además de esto, la mayoría de las acuarelas tienen por marco una gruesa franja que las perjudica y la tricomonía es deficiente”.

Palgrave’s golden Treasury (1907)

El fons Alexandre de Riquer forma part del fons de reserva de la biblioteca del museu. Per consultar-lo només cal venir a la biblioteca i omplir una sol·licitud indicant quin document voleu i en un temps màxim de 45 minuts el podreu consultar. També el podeu sol·licitar amb antelació mitjançant un formulari online.

Enllaços relacionats

Cobertes modernistes de la biblioteca d’Alexandre de Riquer

Llibres il·lustrats de la biblioteca privada d’Alexandre de Riquer/2

Biblioteca del Museu Nacional d’Art de Catalunya

+ posts

Biblioteca

Yolanda Ruiz
Biblioteca

3 Comments

  • […] que va fascinar tota una generació de dissenyadors i decoradors: The Studio. La duia sota el braç Alexandre de Riquer, ambaixador de la cultura artística britànica arran de les seves estades en aquest país. Es va […]

  • […] Llibres il·lustrats de la biblioteca privada d’Alexandre de Riquer/1 […]

  • Respon a Blog del Museu Nacional d'Art de Catalunya » El desembarcament d’Anglaterra: William Morris Cancel·la les respostes

    L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

    CAPTCHA * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.