Conversant amb Sree, cap de Digital del Metropolitan Museum of Art

1.142
Conxa Rodà
Amb Sree al Jewish Museum, Berlín, We Are Museums 2015

Amb Sree al Jewish Museum, Berlín, We Are Museums 2015

Berlín ha estat el lloc on finalment he conegut Sree Sreenivasan, cap de Digital del Met (Metropolitan Museum of Art) de Nova York. Ja l’havia estat seguint de feia temps a Twitter i havia llegit conferències seves i algunes entrevistes. Després d’un any i mig d’incorporar-se al Met, la seva acció és ben coneguda entre professionals de museus arreu del món. També el nostre director, Pepe Serra, que va ser convidat a participar al Global Museum Leaders celebrat fa poc al Met, m’havia explicat la seva trobada amb Sree i el seu equip digital i l’espectacular feina que hi fan.

De manera que We Are Museums a Berlín va ser l’ocasió on vaig treure’n bon partit de l’excel•lent disposició de Sree a compartir les seves idees i expertesa.

“A les xarxes socials no hi ha regles, hi ha pautes”

En primer lloc, va oferir un taller de xarxes socials, inspirador, ple d’humor i de perles de consells. També va oferir una visió de com treballen les xarxes al Met.

Entre algunes recomanacions pràctiques, Sree aconsella:

  • actualitzar la bio sovint i introduir enllaç a aquell projecte rellevant en què nosaltres o el nostre museu estiguem treballant
  • editar els peus de foto a Instagram
  • utilitzar la funció “Manage” al final dels filtres d’Instagram per escollir i reordenar aquells que usem més freqüentment
  • optimitzar cada plataforma social
  • fer escolta activa més que publicitar, detectar noves idees
  • fer un ús constant d’imatges i del vídeo social (”quan escrivim un tuit, preguntar-nos per què no hi va una imatge”)
  • ja no n’hi ha prou amb fer una gran feina, cal explicar-ho a la gent

Fotos: Conxa Rodà

Sree en acció. Fotos: Conxa Rodà

Algunes eines que Sree recomana per ser més eficients a les xarxes: Canva.com o Fotor.com per gestionar millor les fotos; Twiangulate.com, per conèixer l’abast dels seguidors dels nostres seguidors; Analytics.twitter.com per mesurar com ho estem fent.

Es pot llegir el detall del taller de xarxes socials a Twitter amb el hashtag #sreeberlin i recollit al Sree’s storify.

Les xarxes socials del Met

Les xarxes socials del Met

Veient aquest desplegament, es podria pensar que hi ha tot un exèrcit treballant en les xarxes socials del Met. Doncs no. Durant els primers 7 anys ho feia una sola persona. Actualment són només dues (dues!) persones que gestionen tota la presència social del Met. Només aquestes dues persones publiquen contingut a les xarxes del Met. Molts treballadors són també actius a xarxes i se’ls encoratja a participar-hi des dels seu perfils personals. Aquests comptes personals estan llistat al web del museu.

El dia següent Sree va fer la ponència inaugural de We Are Museums, “Running the museum like a startup – the example of the Metropolitan Museum of Art”:

La dimensió digital del Met

Algunes xifres del Metropolitan Museum of Art:

  • 6’2 M visitants físics i 40 M virtuals
  • 400.000 imatges d’alta resolució alliberades per a ús no comercial
  • 2.200 treballadors
  • 100 conservadors
  • 70 membres del departament de Digital Media
  • 15 fotògrafs a temps complet

Aquesta imatge mostra el panorama impressionant de la vida digital del Metropolitan:

met

El missatge a extreure’n, diu Sree, és “no quantes coses que està fent el Met sinó quantes coses que el Met està provant”, el que vol significar la necessitat d’explorar constantment i experimentar vies de connectar amb els públics i afavorir experiències dels usuaris.

Iniciatives digitals recents són: haver pujat l’audioguia a la plataforma digital d’àudio SoundCloud; les visites per instagramers a porta tancada –EmptyMet tours–; tutorials audiovisuals d’art organitzades conjuntament amb la Khan Academy.

Útil / simple / atractiu són els criteris que segueixen els projectes digitals al Met. Tenint molt present l’storytelling. Respecte als públics del museu, per a mi un dels missatges clau de Sree és la idea del cercle virtuós: “Tenir el visitant tan impressionat per la nostra oferta digital que desitgi visitar el museu en persona. Aleshores, que passi un temps tan fantàstic durant la visita que desitgi seguir connectat amb nosaltres via social, mòbil, digital i més”.

Projectes digitals imminents

Entre molts projectes, l’equip digital del Met està treballant ara mateix en:

– renovació del web metmuseum, que es presentarà el març de 2016.

– ampliació de l’accés obert a les imatges de la col·lecció, possiblement per a ús comercial: “Vam fer un primer pas permetent lliure ús de les imatges per a ús no comercial i el següent pas és permetre’n l’ús comercial. Estem molt il•lusionats amb el procés. Internament, ha estat de gran ajut el suport de la direcció del museu sobre el valor de fer-ho. La gent vol utilitzar la col•lecció i nosaltres volem que la gent la utilitzi, ja sigui digitalment o en persona. La manera d’’enganxar-los’ és posant-la a disposició perquè la gent la vegi i la utilitzi”. Resulta de remarcar que després que el museu alliberés les imatges gratuïtament, els ingressos no van baixar, sinó que van pujar, perquè “la gent està veient el nostre art a més llocs i és més probable que el vulguin comprar”.

Àudio

Reptes digitals

Quan li vaig preguntar pels reptes més grans que enfronta el Met en l’àrea digital, Sree va respondre que un d’ells és “com trobar, retenir i reclutar talent tecnològic a una ciutat com Nova York, on estem competint amb Wall Street, Google, Facebook i start-ups i oferim salaris més baixos sense cap bonificació”.

Un altre repte comentat per Sree és la necessitat de trencar compartiments estancs, “sitges”. “Cada dia és una oportunitat per a nosaltres de fer grans coses i treballem molt dur junts per col•laborar a través de les sitges. En tenim moltes de sitges. Hi ha unes 500 persones que porten 25 anys treballant al Met. Això és bo quant a coneixement institucional, l’expertesa compta. Però el repte és com assegurar que estem fent el millor ús d’aquesta expertesa i alhora fem un canvi”.

Àudio


El repte més important de tots és “com assegurem que cada projecte que fem està directament connectat amb la missió del museu. El meu somni per al Met és que si diem que tothom del món té una peça del seu art, de la seva història al Met, aleshores necessitem dir-los-ho i ells necessiten venir i veure-ho. Crec que la meva feina és contar més d’un milió d’històries sobre més d’un milió d’obres d’art a més d’un bilió de persones. Aquesta és la nostra fita”.

Àudio


Ens podríem preguntar per què un dels museus més visitats del món, presencialment i digitalment, s’esforça a oferir noves i millors experiències d’usuari, a desplegar una presència activa a les xarxes, a desenvolupar noves vies per “enganxar” els visitants. Ras i curt: perquè al Met estan convençuts que connectar col•lecció i coneixement amb els públics és el que conforma veritablement la seva missió.

Moltes gràcies, Sree, per tota l’expertesa que vas compartir durant un parell de dies a We Are Museums i per aquesta entrevista per al nostre blog. Esperem amb ganes veure l’alliberament a domini públic de les imatges i la nova metmuseum!

Actualització juny 2016: Després de 3 anys al Met, liderant el canvi digital, a finals de juny de 2016 Sree deixa el museu, segons s’ha fet públic. Li desitgem el millor i esperem retrobar-nos en algun altre fòrum, digital o presencial.

Si sou visitants de museus, què voldríeu que es fes més en digital? Si sou professionals de museu, quins diríeu que són els nostres principals reptes digitals?

Enllaços recomanats

The Met goes Digital

The Future of All Business Is About Storytelling, Huffington Post

Most Creative People: A Q&A With The Met’s Chief Digital Officer, Sree Sreenivasan

Sree’s Social Media Guide

We Are Museums – Berlin Highlights #wam15, Mar Dixon

Storify de We Are Museums #wam15

Conxa Rodà
Estratègia i Transformació Digital

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

CAPTCHA * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.