Estratègies de Pensament Visual: mirar, pensar i comunicar-se a través de l’art

8.147

4rt eso_2

Som a l’Escola Miquel Bleach, us convidem a participar en una sessió de VTS (Estratègies de Pensament Visual), dins el marc del Projecte Tàndem que aquesta escola fa amb el Museu Nacional d’Art de Catalunya.

Tot és a punt per l’activitat. Són els alumnes de 4t de Primària.

Sentim la benvinguda cordial i engrescadora del mestre, unes paraules per situar-se i afavorir el clima d’escolta i l’interès per participar i…

Comencem!
Es projecta una de les imatges que correspon a la sessió del dia: cares de sorpresa, encuriosides… Una estona de silenci per familiaritzar-se amb l’obra…

Feliu Elias, La Galeria, 1928. Museu Nacional d’Art de Catalunya

Feliu Elias, La Galeria, 1928. Museu Nacional d’Art de Catalunya

la galeria

_

És el moment de formular la pregunta clau del mètode per iniciar l’observació i encetar el diàleg. Què està passant en aquesta imatge?

I tot comença a fluir: mans que s’aixequen per poder intervenir ordenadament, paraules que expressen idees i sentiments, hipòtesis que s’argumenten fent referència als indicis visuals de l’obra, opinions que es confronten amb respecte, enigmes que es resolen…

I el diàleg dóna pas al debat que va prenent forma amb les intervencions de tothom, amb l’estímul de les preguntes que va introduint el docent i amb l’aplicació de les diferents estratègies metodològiques.

Què veus que et faci dir això?
–A mi em sembla que aquest noi està trist perquè la seva nòvia l’ha deixat… mira per la finestra per veure si torna…

–Jo diria que està preocupat perquè no pot pagar les factures de la casa… veig que la paret està molt trencada…

–Crec que està esperant que pari de ploure per anar a fer una volta…. veig que els vidres de la finestra semblen molls i per això encara no ha sortit.

Què més podem trobar en aquesta obra?
I el debat i la creació de relats continuen.

alumnes classe

Què és VTS?

Les Estratègies de Pensament Visual, VTS, són una metodologia educativa que utilitza l’obra d’art per aprendre a pensar. Sorgeixen a la dècada dels anys 1980 a partir de la col·laboració entre la psicòloga cognitiva Abigail Housen, de la Harvard Graduate School of Education, i Philip Yenawine, educador del MoMa de Nova York. La intenció era crear un recurs que facilités l’apropament d’infants, joves i públics diversos al món de l’art, de manera més significativa.

Els estudis sobre la seva pràctica a escoles i museus d’arreu del món permeten constatar que l’hàbit d’explorar i parlar d’una obra d’art de forma lliure i creativa, des dels referents propis:

  • exercita les habilitats verbals i comunicatives
  • afavoreix el desenvolupament del pensament crític i creatiu
  • reforça l’autoestima
  • fomenta la integració i la inclusió dels participants
  • contribueix a la millora de les diferents competències bàsiques
  • permet reflexionar sobre les pràctiques docents i els models educatius que s’utilitzen
3264-003-1 3264-030

Per a què utilitzem l’obra d’art en les sessions de VTS?

Des d’aquesta perspectiva, l’obra d’art no és l’objecte d’estudi, és l’element mediador que ens permet reflexionar sobre nosaltres mateixos, sobre la complexitat del món.
No és aprendre sobre art, és utilitzar l’art per aprendre.
No és fer historia de l’art, ni parlar d’estils, tècniques, moviments, ni endevinar l’artista.
El docent, no és el transmissor de coneixements, actua com a facilitador de l’exploració, del diàleg, del debat i de la creació de relats del grup.

Les VTS, una eina educativa per aprendre en la diversitat

En entorns educatius de gran diversitat cultural com el de l’Escola Miquel Bleach, on les dificultats d’expressió i de comunicació, i la integració de tots els alumnes són temes d’atenció preferent, les VTS, utilitzades de manera sistemàtica, s’han revelat com una eina molt valuosa per afrontar algunes d’aquestes problemàtiques.

Aquest és el segon curs que museu i escola treballem plegats en la implementació d’aquesta metodologia en 4 grups d’alumnes i en la formació de 8 mestres, que podran estendre aquesta activitat a tot el col·legi en un futur. L’equip d’educació del museu i els docents i alumnes de l’escola van tenir l’oportunitat de compartir amb Philip Yenawine una jornada de treball durant el mes de novembre. Una experiència emocionant i molt estimulant per a tots!

Escola Miquel Bleach

Escola Miquel Bleach

Philip Yenawine amb l'equip del departament d'educació del museu

Philip Yenawine amb l’equip de mediació i programació cultural del museu

Des del museu donem l’enhorabona a l’Escola Miquel Bleach que ha rebut el merescut Premi Ciutat de Barcelona en Educació, pel Projecte Tàndem

Enllaços recomanats

Estratègies de Pensament Visual (VTS, Visual Thinking Strategies)

Conferència de Philip Yenawine sobre VTS al Portland Museum (vídeo)

Teoria i recerca [en anglès] sobre VTS

Per saber-ne més vegeu el blog Creixem amb l’Art

 

 Montserrat Morales, experta en VTS i col·laboradora del Projecte Tàndem, coordinat per Esther Fuertes

 

+ posts
Z_ Guest blogger

3 Comments

  • […] del treball per projectes tot donant un paper protagonista a l’art i la implementació de les estratègies de pensament visual (VTS) a les […]

  • […] Estratègies de Pensament Visual: mirar, pensar i comunicar-se a través de l’artNo totes les culleres són iguals […]

  • Deixa un comentari

    L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

    CAPTCHA * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.