Què hi fa un artista com tu, a un institut com aquest?

2.371

Creadors en Residència, un projecte educatiu a mans d’artistes i joves

Creadors en Residència fa possible una trobada improbable, posa un artista a treballar a l’aula d’un institut durant un curs. L’objectiu? establir vincles amb els nois/es per tal de portar a terme amb ells un procés de creació, que doni com a resultat una obra/projecte personal inèdit.

Quan a la primavera de 2013, des del programa Creadors en Residència als Instituts de Barcelona, ens van proposar que participéssim com a mediadores en aquest projecte, no ens ho vam haver de pensar gaire. Ja havíem sentit parlar de “Creadors” i també el murmuri de la comunitat educativa més defensora de la importància de l’art a les aules, engrescada pels ingredients irresistibles que reuneix: artistes, adolescents i institucions culturals.

F. Ruiz amb alumes D. Bestué amb alumnes
Francesc Ruiz amb alumnes de l’IES Dr. Puigvert i David Bestué amb alumnes de l’IES Secretari Coloma

Per aplanar el camí, crear connexions i ajudar en les gestions de tot plegat, hi ha un equip de mediació format pel professor/a del grup –habitualment el de visual i plàstica– i un agent cultural –hi ha involucrades institucions de diferents àmbits artístics i associacions culturals–.

Experiment 1: David Bestué en Residència a l’IES Secretari Coloma

La primera tasca com a mediadores va ser escollir l’artista, al qual, després, l’Institut de Cultura (ICUB) i el Consorci d’Educació de Barcelona van adjudicar l’institut (IES) on hauria de fer la residència.

El curs 2013-2014 vam triar David Bestué, un artista especialment interessat en les relacions entre l’art i l’arquitectura. La seva obra desplega una pluralitat de llenguatges, on la ironia i l’humor són sovint presents. La frescor dels seus missatges i la mirada desinhibida envers la història de l’art van ser factors determinants per escollir-lo.

Un dels objectius de Creadors en Residència és “propiciar que els alumnes descobreixin els processos propis de la creació contemporània a partir del contacte i el diàleg continuat amb un creador, i que reflexionin sobre l’art a partir de la pròpia experiència”. En aquest sentit, el David va fer que els nois/es del grup passessin per un procés de creació ells mateixos i materialitzessin una idea que mostrarien en una exposició col·lectiva a l’institut. Després d’aquesta experiència més personal, els estudiants es van enfrontar a formar part del procés de treball de David Bestué. La seva residència a l’IES Secretari Coloma va tenir llums i ombres, l’obra força conceptual de l’artista no va ser sempre compresa pels estudiants.

Muntatge Muntatge Muntatge
Muntatge de l’exposició de les creacions dels alumnes a l’institut

La relació amb el museu va permetre a l’artista seleccionar 21 peces de les nostres reserves que il·lustressin l’evolució cronològica de l’escultura. Primer va demanar als alumnes que investiguessin sobre l’origen, funció i significat de les obres. Després els va convidar a preguntar-se quin nou ús els donarien. Finalment, l’artista va aprofitar algunes d’aquestes idees, i altres de pròpies, per convertir les peces en objectes de disseny, tal com es mostra en l’obra que en va resultar 21 objectes.

Making of Bestué 2 Bestue 5 Bestué 11
Making of
i tres exemples de “21 objectes”

Experiment 2: Francesc Ruiz en Residència a l’IES Dr. Puigvert

Aquest curs 2014-2015 el “nostre” artista resident ha estat Francesc Ruiz, que desenvolupa un treball centrat, fonamentalment, en el dibuix i el llenguatge del còmic com a substrat estètic, narratiu i intel·lectual. La desimboltura amb què el seu treball es mou entre el dibuix i l’art més conceptual, el seu ús del còmic més enllà de les seves convencions, traslladat, fins i tot, al territori de la instal·lació, sense limitacions espacials o conceptuals en allò que ell mateix anomena “còmic expandit”, ens van fer pensar que podia ser atractiu per a un grup d’alumnes de 1r d’ESO.

L’eix central de la residència del Francesc ha estat el dibuix. Els primers mesos van estar dedicats a veure publicacions de còmic alternatives i experimentals, a fer sortides (a més del nostre museu, van visitar el MACBA, la llibreria Fatbottom, l’editorial Et Hall i l’Escola Llotja) i a fer exercicis de dibuix que ajudessin els nois/es a perdre la por, una mena d’escalfament del que seria la proposta amb què s’ha materialitzat la seva estada a l’institut.

Treball a l'aula Treball a l'aula amb l'artista
Alumnes treballant amb l’artista a l’aula

Drawing Diamonds és, en paraules del mateix artista, “un projecte editorial obert que defensa la possibilitat que totes i tots som autors. Tan sols és necessari posar-ho en pràctica i llançar-se a publicar”. El nom, el logotip i els fanzines que conformen el catàleg d’aquesta editorial han sortit dels nois/es del grup, l’artista ha estat el facilitador de tot plegat, el motor.

Drawing diamonds presentació Drawing diamonds productes Drawing diamonds parada
Presentació i parada a la fira GRAF/Còmic d’autor i edició independent

Tot just fa una setmana que acabàvem la residència amb una presentació i una parada de fanzines a la fira GRAF/Còmic d’autor i edició independent que es va celebrar a la fàbrica de creació Fabra i Coats a Sant Andreu, el mateix barri de l’institut. Els joves creadors van veure els seus fanzines distribuïts en un context real, amb un públic real, una veritable immersió en el que significa ser autor i la responsabilitat que implica mostrar una creació pròpia. La complicitat que s’ha establert entre la professora de grup, els nois/es i l’artista fan pensar en una història amb final obert, amb les incerteses de la continuïtat però amb la certesa d’una proposta d’èxit que ha sabut integrar uns elements no sempre fàcils: creació, art i educació.

Enllaços relacionats

David Bestué EN RESIDÈNCIA a l’Institut Secretari Coloma

Francesc Ruiz EN RESIDÈNCIA a l’Institut Doctor Puigvert

Dossier del projecte (pdf)

Sandra Figueras
Servei educatiu

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

CAPTCHA * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.