Què ens depara el futur als museus? Idees de #MuseumNext

1.344

MuseumNext 2015 obertura, Ginebra. Foto: Conxa Rodà

MuseumNext 2015 obertura, Ginebra. Foto: Conxa Rodà

El congrés #MuseumNext de 2015 va tenir lloc a Ginebra del 19 al 21 d’abril. Més de 600 participants de 31 països conformen el congrés de museus més gran d’Europa. Tres dies intensius de contingut. Entenent per continguts les ponències, tallers, sessions de preguntes i respostes, demostracions, visites i converses. Impossible aplegar tot en un post. Destacaré el més inspirador de les sessions a les quals vaig assistir i incloc alguns comentaris d’altres participants com enllaços recomanats al final.

Mapping de l’experiència de l’usuari

Aquest va ser el tema d’un taller molt interessant dirigit per Allegra Burnette, abans Director of Digital Media al MoMA, i ara analista principal de Forrester research. Resulta molt instructiu fer un mapping de l’itinerari dels usuaris: dissenyar un personatge, decidir quina tasca vol dur a terme, definir els passos necessaris, tots els punts de contacte amb què l’usuari interactua i després analitzar l’itinerari, incloent-ne les emocions viscudes durant el procés.

2_Allegra_MuseumNext_Workshop

MuseumNext 2015 Allegra Burnette, Ginebra. Foto: Conxa Rodà

    MuseumNext 2015 taller, Ginebra. Foto: Conxa Rodà

MuseumNext 2015 Taller, Ginebra. Foto: Conxa Rodà

Si apliquéssim aquesta metodologia, posar-se al lloc dels nostres visitants, segurament sorgirien idees útils per ajudar-nos a avaluar i probablement millorar l’experiència de l’usuari, per fer-la més fàcil, més efectiva, més agradable i més atractiva.

Innovar en la connexió dels visitants amb la col·lecció

La majoria dels museus tractem de trobar noves maneres de connectar el públic amb les col·leccions. El Cooper Hewit, Smithsonian Design Museum, ha fet un gran pas a través de tres dispositius: un Pen, taules tàctils interactives i la sala d’immersió. Se’n poden llegir els detalls en aquest article.

Va ser molt aclaridor escoltar Seb Chan, director de Digital and Emerging Media, en una sessió molt franca de preguntes i respostes el dia abans de la seva ponència a la sessió plenària.

El camí, per descomptat, no ha estat exempt de dificultats a molts fronts (al terreny organitzacional, tecnològicament, a la producció de continguts), però al llarg del procés han assolit els seus objectius:

– incrementar la diversitat
– incrementar temps de permanència
– incrementar la satisfacció dels visitants
– repetició de visita
– innovació interna
I també han tingut èxit en afrontar dos reptes principals:
– garantir una experiència d’observació directa (en lloc de mirar les pantalles dels mòbils)
– aconseguir que l’experiència interactiva sigui social i per a multiusuari

The Pen. Digital experience supported by Bloomberg Philanthropies. © Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum

The Pen. © Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum

4_SebChan_MuseumNext

MuseumNext 2015, Seb Chan, Ginebra

Pel que fa al contingut, mirar-lo des de la perspectiva de l’usuari va dur a canviar els títols de les descripcions de les obres d’art, perquè responguessin a les dues preguntes següents: què és? per què està a la nostra col·lecció?

El Pen va canviar comportaments a la visita i va atraure nous públics

Resposta al visitant en temps real

Shelley Bernstein, la coneguda vicedirectora de Digital Engagement & Technology al Brooklyn Museum, va presentar el projecte en el qual han estat treballant els últims 2-3 anys i que es farà públic al juny: “Fes servir la teva App per preguntar-nos i et respondrem” durant la visita presencial. Sembla senzill, veritat? Doncs la logística interna i la tecnologia necessàries per tenir-la en funcionament són extremadament complicades. Implica investigació sobre els visitants per anticipar-se a les seves demandes, la cooperació entre departaments, la formació del personal d’atenció al públic, a més de la implementació d’un sistema de tecnologia robusta perquè sigui una experiència sense fissures. Consideren ASK una experiència d’entrada i una poderosa manera de fomentar el diàleg entre el personal i els visitants, per esdevenir així un museu responsiu.

Shelley Bernstein en el escenario. #MuseumNext. Foto: Conxa Rodà

Shelley Bernstein. #MuseumNext. Foto: Conxa Rodà

Un dels resultats més interessants dels diversos testeigs amb els usuaris va ser que la gent mirava amb més atenció les obres d’art per esbrinar què preguntar!
Tot el procés, incloses les dificultats, s’ha compartit al blog del Brooklyn museum.

Actualment estan estudiant la millor manera d’organitzar l’enviament de respostes a les preguntes que no s’han pogut contestar in situ. Pel moment, han descartat contestar les preguntes postvisita perquè “no som un Google humà” va dir Shelley. Cal dimensionar la sostenibilitat de l’esforç amb cura.

La construcció d’un web obert

La renovació del web del South Bank Centre és una prova de com un procés participatiu, ben plantejat i ben desenvolupat, pot ser una experiència enriquidora tant per al personal com per als usuaris.

Un ventall d’accions es van dur a terme per ajudar a definir “El web que volem”: sessions amb usuaris, enquestes, tallers, senyalització al museu i, fins i tot, posant literalment l’equip tècnic “dins una vitrina” per treballar de manera transparent i convidar els visitants a passar i conversar sobre noves idees per al web.

La caixa dins el museu, on l’equip tècnic va treballar durant la renovació del web del South Bank Centre

La caixa dins el museu, on l’equip tècnic va treballar durant la renovació del web del South Bank Centre

El procés ha aconseguit una gran participació de la comunitat i és part d’”El Festival del web que volem” durant un cap de setmana.

Estratègia de continguts per a museus

Els museus som productors intensius de continguts. En una àmplia gamma de mitjans, canals i plataformes. Per tant, més que mai, el contingut ha de ser abordat de manera estratègica. Per ajudar a planificar i definir la manera de posar-la en marxa, juntament amb Tijana Tasich, Digital Production Lead de la Tate, vam oferir un taller.

L’embrió de la idea va néixer al Confab Event en Barcelona, on l’autora va fer una xerrada. La primera celebració del taller va tenir lloc a Museums and the Web a Chicago i aquest, a MuseumNext, va ser el primer a Europa.

Tijana dinamitzant el Taller d’Estratègia de Continguts, #MuseumNext

Tijana dinamitzant el Taller d’Estratègia de Continguts, #MuseumNext

Vam compartir els 5 passos per a la construcció d’una estratègia de continguts: planificar, analitzar, crear, comunicar, avaluar. I també es van mostrar bones pràctiques de museus de tot el món que construeixen continguts atraients per implicar –engage– els seus públics.


Content strategy workshop, MuseumNext 2015

Necessitat de canvi organitzacional als museus

Així es va constatar àmpliament al llarg del congrés. Els museus són lents a canviar i adaptar-se. El treball proactiu de bona part del personal no sempre es tradueix a remoure suficientment el museu com a institució. I això significa no només la urgència d’integrar plenament la dimensió digital, sinó també la necessitat d’evolucionar cap als museus oberts, socials i innovadors que la societat necessita (i espera!).

Una de les xerrades més aclaridores en aquest sentit va donar-la Kaywin Feldman, directora del Minneapolis Institute of Arts. Allà es va decidir invertir en una Estratègia de Talent intern. Diversitat d’equips, formació i un bucle de retroalimentació van ser algunes de les tàctiques compartides. Pel que fa a l’empoderament –empowerment– del personal, cito el seu provocador plantejament: “If you put fences around people you get sheep” (si es posen tanques al voltant de la gent, s’obtenen ovelles). Una altra bona pràctica duta a terme és el testeig de mapes a les parets del museu per part dels visitants, abans de la producció del producte final.

Testeig de mapes a les parets, Minneapolis Institute of Arts

Testeig de mapes a les parets, Minneapolis Institute of Arts

Visites als museus de Ginebra

Dansa a les sales d’art egipci, Musée d’Art et d’Histoire, Ginebra. Foto: Conxa Rodà

Dansa a les sales d’art egipci, Musée d’Art et d’Histoire, Ginebra. Foto: Conxa Rodà

Les recepcions de la nit ens van brindar l’oportunitat de visitar alguns museus i conèixer de la mà dels seus equips el seu plantejament respecte del digital.

El MAH, Musée d’Art et d’Histoire, va organitzar un esdeveniment amb música i dansa a les seves sales, així com demostracions dels seus projectes digitals a les sales com, per exemple, la realitat augmentada i una taula interactiva multitàctil.

Realitat augmentada de l’escultura d’Aquil·les. Musée d’Art et d’Histoire. Fotos: Conxa Rodà

Realitat augmentada de l’escultura d’Aquil·les. Musée d’Art et d’Histoire. Fotos: Conxa Rodà

Els visitants poden navegar amb l’Ipad a la seva disposició mentre que es relaxen a hamaques de platja! Musée d’Art et d’Histoire. Foto: Conxa Rodà

Els visitants poden navegar amb l’Ipad a la seva disposició mentre que es relaxen a hamaques de platja! Musée d’Art et d’Histoire. Foto: Conxa Rodà

mesa

Taula interactiva que mostra la restauració i investigació del retaule de Konrad Witz explicat per David Matthey, Musée d’Art et d’Histoire

Es pot llegir més sobre els projectes digitals del MAH al seu blog Quel avenir numérique pour le MAH? i es poden veure fotos de la recepció d’obertura  a Flickr.

MAMCO, Musée d’Art Moderne et Contemporain, Ginebra

MAMCO, Musée d’Art Moderne et Contemporain, Ginebra

18_Etnography_Museum_Geneva 19_Timeline_MEH_Geneva
MEH, Musée de l’Etnographie, Ginebra. Vista de les sales i línia del temps interactiva. Fotos: Conxa Rodà

5 idees finals capturades a Twitter #MuseumNext

“Obriu els vostres #museus, això és al que estan destinats a ser (convertir-se)”

“Obriu els vostres #museus, això és al que estan destinats a ser (convertir-se).”

“Els museus amb èxit constantment varien les seves aproximacions a les seves històries i el seu atractiu cap al públic potencial”

“Els museus amb èxit constantment varien les seves aproximacions a les seves històries i el seu atractiu cap al públic potencial.”

“Si volem arribar a nous públics, hem de dur el contingut a la gent fora de les parets del museu.”

“Si volem arribar a nous públics, hem de dur el contingut a la gent fora de les parets del museu.”

 

“Una estadística desvetllada a #MuseumNext: quan un nen és feliç a un museu, un promig de 3 adults també són feliços, és a dir, els nens són prescriptors per als museus.”

“Una estadística desvetllada a #MuseumNext: quan un nen és feliç a un museu, una mitjana de 3 adults també són feliços, és a dir, els nens són prescriptors per als museus.”

“Com poden el digital i el físic treballar plegats per crear una conversa? Fer que el digital sigui físic.”

“Com poden el digital i el físic treballar plegats per crear una conversa? Fer que el digital sigui físic.”

Gràcies a Jim Richardson i a tot l’equip de MuseumNext per un congrés inspirador i a tots per les converses animades.

Quines altres qüestions creus que seria essencial que fossin tractades a les properes trobades? o accions a dur a terme?

Enllaços recomanats

MuseumNext Geneva, Museum Galleries Scotland blog
Thoughts from MuseumNext, Chris Unitt
Match the museum to the rhetoric, The museumconsultancy blog
Takeaways from the MuseumNext Conference, audio, 56 min

Conxa Rodà
Estratègia i Transformació Digital

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

CAPTCHA * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.