Museum Quiz Summer Tour, el trivial dels museus

Museum Quiz

Cinc museus de Barcelona s’han unit de nou aquest estiu per proposar una divertida activitat conjunta: el Museum Quiz Summer Tour. Què t’hi jugues?, un trivial per equips que ha tingut lloc a cadascun dels cinc museus tots els dimecres de juliol a la nit.

Moment del concurs al Museu Nacional

El Museum Quiz Summer Tour està inspirat en el pub quiz, un concurs de preguntes i respostes per equips que es juga als pubs de Gran Bretanya amb tant d’èxit que s’ha estès per tot el món. Els cinc museus, el Museu de Ciències Naturals de Barcelona, el Museu d’Arqueologia de Catalunya, el Museu Marítim de Barcelona, el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona i el Museu Nacional d’Art de Catalunya, hem adaptat aquest joc, que ha consistit en tres rondes de diverses preguntes i respostes d’un nivell equiparable al trivial.

Les preguntes són sobre aspectes relacionats sovint amb la temàtica de cada museu, en un ambient distès i tot bevent cervesa. El Quizmaster, responsable de conduir i animar el concurs, va ser l’actor i humorista Alberte Montes.

Tot seguit et proposem 20 de les preguntes del Quiz que va tenir lloc al museu. T’animes a jugar-hi? Les solucions a les preguntes, al final.

Preguntes. A veure quantes n’encertes!

1. On es va escoltar per primer cop a Barcelona tocar un orgue fora d’un recinte eclesiàstic?

a. Al Liceu
b. Al Palau de la Música
c. Al Museu Nacional d’Art de Catalunya

L’orgue del Museu Nacional, inaugurat el 1929 i ampliat amb 2.500 tubs el 1955

2. Durant quin període es va exposar a París una selecció d’obres medievals de la col·lecció del Museu Nacional d’Art de Catalunya per tal de ser salvaguardades?

a. 1931-1934
b. 1937-1939
c. 1939-1940

3. L’actor Bruno Oro és net d’un pintor a qui el Museu Nacional d’Art de Catalunya va dedicar una exposició temporal. De quin pintor es tracta?

4. Quin any i amb motiu de quin gran esdeveniment es va construir l’Estadi Olímpic de Montjuïc?

5. Com es titula el primer receptari conegut de cuina catalana (1324)?

a. Llibre d’aparellar de menjar
b. Afarta pobres, afarta richs
c. Llibre de Sent Soví

6. Quina pintura de Joaquim Mir representa la basílica de la Sagrada Família en els inicis de la seva construcció?

7. On està enterrada Gala?

a. Torre Galatea
b. Cementiri de Cadaqués
c. Castell de Púbol

Gala portant el barret-sabata d’Elsa Schiaparelli inspirat en un disseny de Salvador Dalí. 1938 André Caillet. Paris. Fundació Gala-Salvador Dalí, Figueres, 2018. Drets d’imatge de Gala i Salvador Dalí reservats. Fundació Gala- Salvador Dalí, Figueres, 2018

8. Quina artista va obrir una acadèmia femenina de dibuix i pintura al carrer Gran de Gràcia l’any 1911, quan les dones no podien accedir a un ensenyament artístic total?

9. Quin quadre de Picasso va ser reinterpretat l’any 2015 amb la temàtica dels refugiats?

refugiats

10. Quina és la problemàtica que ha portat a la restauració de l’obra El violinista de Pablo Gargallo?

a. Corrosió del plom per incompatibilitat de materials
b. Pèrdua de part de l’obra
c. Trencament de la mà que subjecta el violí

Pablo Gargallo, El violinista, 1920

Pablo Gargallo, El violinista, 1920

11. A quina pel·lícula de temàtica artística sona aquesta cançó?

12. Quina era la funció original de la sala on actualment s’ubica el restaurant del Museu Nacional?

13. Moltes obres del tombant del segle xx mostren personatges inquietants, marginals, amb la mirada perduda i embriacs. Quina era la beguda que provocava aquests efectes?

14. Quina va ser la gran fita del rei Jaume I el Conqueridor que es representa al fris mural de la nostra col·lecció d’art gòtic?

15. En l’art medieval quines dues lletres gregues s’associen a Crist?

Mestre de Taüll, Absis de Sant Climent de Taüll, cap a 1123. Detall

16. L’any 1954 tingué lloc a Barcelona el Campionat del Món d’hoquei patins. On es va celebrar?

a. Palau Nacional
b. Palau dels Esports
c. Pista del parc d’atraccions de Montjuïc

Campionat del Món d’hoquei patins

Campionat del Món d’hoquei patins 1954

17. On es va enregistrar el videoclip del single “Apeshit” de Beyoncé i Jay-Z ?

Beyoncé i Jay-Z

18.Quants dibuixos conté el Departament de Dibuixos i Gravats del Museu Nacional d’Art de Catalunya?

a. 30.247
b. 50.000
c. 10.200

Marià Fortuny. La Pregària, cap a 1871-1872

19. Cap a l’any 1900 els artistes bohemis es trobaven al barri de Montmartre (París). Quin era l’espai de lleure que acostumaven a freqüentar i que apareix al fons d’aquesta pintura?

20. Un director barceloní ha estrenat aquest any una pel·lícula sobre la germana d’un reconegut artista surrealista. De quin director es tracta?

Foto: Els films de la Rambla

Felicitats als guanyadors del Museum Quiz Summer Tour que va tenir lloc al museu, i moltes gràcies a tots els equips que vàreu participar-hi i a aquells que hi participeu des del blog!

Solucions

1.Al Palau de la Música