Llibres il·lustrats de la biblioteca privada d’Alexandre de Riquer/2

Yolanda Ruiz

Arthur Rackham

En plena època victoriana, Arthur Rackham va adquirir un estil propi molt característic. Destaca com a il·lustrador de contes de fantasia i per les seves interpretacions de fades i personatges fantàstics. Va ser el dibuixant d’una de les versions d’Alice in Wonderland que ha esdevingut una de les més estimades del clàssic de Lewis Carroll.

L’any 1905 va il·lustrar l’obra Rip Van Winkle de Washington Irving, que el va donar a conèixer a Amèrica i va marcar un abans i un després en la seva carrera, ja que representa el punt de partida de la col·laboració entre el dibuixant i l’editorial Heinemann. Alexandre de Riquer tenia diversos volums il·lustrats per Arthur Rackham publicats per aquesta editorial, entre els quals hi havia l’obra de Washington Irving i Kingdoms Curious de Myra Hamilton.

Imatges de Rip Van Winkle (1905)

Kingdoms Curious (1905)

_

L’editorial Heinemann també va publicar obres adreçades al públic adult que foren il·lustrades per Arthur Rackham. A la biblioteca d’Alexandre de Riquer es trobava A Midsummer-night’s Dream de William Shakespeare, apareguda el 1908 i considerada per molts la seva obra més important; l’edició de 1909 d’Undine de Friedrich de La Motte-Fouqué, i The Rhinegold and the Valkyrie de Richard Wagner editada el 1910.

A Midsummer-night’s Dream (1908)

Undine (1909)

_

The Rhinegold and the Valkyrie (1910)

_

A la biblioteca de Riquer també hi havia obres il·lustrades per Rackham d’altres editorials. És el cas de The Ingoldsby Legends, or, Mirth and Marvels , un recull de mites, llegendes i històries de fantasmes recopilades per Thomas Ingoldsby, pseudònim de Richard Harris Barham, publicat per l’editorial Dent l’any 1907, i de The Land of Enchantment editada a Londres per Cassell and Company el mateix any.

The Ingoldsby Legends, or, Mirth and Marvels (1907)

De l’editorial Constable & Company de Londres, posseïa The Fairy Tales of the Brothers Grimm de 1909. Els seus dibuixos van obtenir un gran èxit i encara avui, editorials com Juventud de Barcelona comercialitzen edicions amb les seves il·lustracions.

The Fairy Tales of the Brothers Grimm (1909)

Alice B. Woodward

Com a il·lustradora, Alice B. Woodward va destacar per la seva línia elegant i pels seus dibuixos de nens, tot i que també va realitzar il·lustracions per a publicacions científiques. Per diferenciar entre els dos tipus, signava les il·lustracions artístiques amb un monograma en forma de papallona i feia servir el seu nom per als seus treballs científics.

Entre els anys 1896 i 1900 va dur a terme els seus millors treballs, en blanc i negre, per a la casa editorial Blackie and Son. Entre aquests es troben algunes de les seves obres més destacades, incloent-hi To Tell the King the Sky is Falling i Red Apple and Silver Bells que formaven part de la biblioteca privada de l’artista català.

Per a l’editorial David Nutt de Londres va il·lustrar My Friend Poppity que va aparèixer l’any 1899. L’exemplar de la biblioteca de Riquer porta inserida una carta autògrafa de la il·lustradora.

To Tell the King the Sky is Falling (cap a 1896)

Red Apple and Silver Bells (1899)

My friend Poppity (1899)

Carta autògrafa d’Alice B. Woodward inserida a My Friend Poppity (1899)

Després de la mort de Beardsley l’any 1898, Woodward el va succeir com a il·lustradora dels dos últims títols de la sèrie Bon Mots… de l’editorial J. M. Dent, però, diferència dels il·lustrats per Beardsley, Riquer no tenia aquests volums.

A partir de l’any 1907 les seves il·lustracions van ser majoritàriament en color, i el seu editor principal, George Bell, per a qui va fer 28 làmines a color d’un llibre sobre Peter Pan que va esdevenir molt popular.

El fons Alexandre de Riquer forma part del fons de reserva de la biblioteca del museu. Per consultar-lo només cal venir a la biblioteca i omplir una sol·licitud indicant quin document voleu i en un temps màxim de 45 minuts el podreu consultar. També el podeu sol·licitar amb antelació mitjançant un formulari online.

Enllaços relacionats

Llibres il·lustrats de la biblioteca privada d’Alexandre de Riquer/1