Llibres il·lustrats dels Grups Escolars. Un món d’aventures

Yolanda Ruiz

Armari de biblioteca

Armari de biblioteca. Fotografia obtinguda del llibre Biblioteques escolars circulants de l’Ajuntament de Barcelona

Des de l’any 1967, el 2 d’abril, coincidint amb la data del naixement de l’escriptor danès Hans Christian Andersen, se celebra el Dia Internacional del Llibre Infantil i Juvenil. Des de la biblioteca, volem afegir-nos a la celebració i ho farem parlant-vos d’un grup de llibres il·lustrats que procedeixen dels Grups Escolars de Barcelona dependents del Patronat Escolar, fundat el 1922 i dissolt l’any 1939.

rondallesronalles2ronalles3
Cobertes de la sèrie de Rondalles populars de l’editorial Políglota editades per Valeri Serra Boldú.
La col·lecció comptava amb il·lustracions de Lola Anglada, Montserrat Casanovas, Mercè Llimona, Ricard Opisso i Josep Longoria

Cada grup disposava d’un petit conjunt de llibres a les aules i un espai habilitat per al servei de biblioteca dins el centre. A més, hi havia les biblioteques escolars circulants que itineraven entre els diversos col·legis. Tot això per reforçar i complementar l’ensenyament, alhora que es fomentava l’afició per la lectura en l’alumnat, que podia emportar-se els llibres a casa.

contes catalanscontes catalans2
Cobertes de la col·lecció Contes catalans il·lustrats de l’editorial Bonavia recollits per Jordi Canigó (pseudònim de
Salvador Bonavia Panyella) i il·lustrades per Josep Robert

Malauradament, no hem pogut esbrinar quan i en quines circumstàncies va ingressar a la nostra biblioteca un lot procedent d’aquests Grups Escolars que hi depenien. El que sabem del cert, és que, durant el mes d’agost de 1940, Aurora Díaz Plaja, bibliotecària amb una forta implicació amb el llibre infantil i gran dinamitzadora de la lectura entre els més joves, va entrar a prestar els seus serveis a la Biblioteca dels Museus d’Art de Barcelona.

Una part del lot, la que pertoca als llibres, està formada per una setantena de documents, i ens ofereix un breu esbós del panorama editorial infantil i juvenil de la Segona República. Es tracta d’edicions senzilles que no sempre presenten un bon estat de conservació, justament per l’ús intensiu que en van fer els joves usuaris.

ametlletamolinertres cabells
Cobertes de la col·lecció Contes per a infants de l’editorial Bonavia, la primera il·lustrada per Josep Robert i les altres dues per Rafel Caseres

L’època de la Segona República significa la culminació, ja iniciada en el període noucentista, d’un grup d’editors especialitzats en el públic infantil i juvenil, alguns dels quals publicaven en català, com les editorials Políglota, Bonavia i Mentora.

caputxetamestre_gatpatufet
Entre 1931 i 1935 l’editorial Mentora publica la sèrie Contes d’ahir i d’avui, adaptacions dels contes dels germans Grimm
i de Hans Christian Andersen per Valeri Serra Boldú. Les il·lustracions de molts títols de la col·lecció eren a càrrec de J. Sánchez Tena

Per als lectors més joves, el visual és més atractiu que l’escrit. Una característica definitòria del llibre infantil/juvenil és la utilització d’imatges acompanyant la paraula escrita i l’il·lustrador adquireix una rellevància especial. Per aquest motiu, el fons compta amb una representació dels dibuixants més destacats del període: Lola Anglada, Joan Junceda i Joan Llaverias, entre d’altres.

narcisventafocsbandoler
Cobertes de contes il·lustrats per Lola Anglada, Joan Junceda i Joan Llaverias

Enllaços recomanats

Informació sobre els Grups Escolars:

Mestres i alumnes de la República

Els alumnes de la República. Els Grups Escolars de l’Ajuntament de Barcelona

Informació sobre el llibre il·lustrat de la Segona República:

Grans il·lustradors catalans del llibre per a infants

Yolanda Ruiz