Innovant en mòbil: #AppsCultura

2.044
Conxa Rodà

10 apps han estat les finalistes dels premis #Apps Cultura 2014 d’un total de 28 projectes que han implicat 415 participants en aquesta segona edició. El museu hem estat convidats a formar part del jurat que, divendres passat, va decidir els guanyadors en una gala final a la seu de la Mobile World Capital.

Les apps guanyadores han estat:

■  Primer premi i més votada pel públic: Barnart, una plataforma que permet connectar el públic amb els artistes, els geolocalitza, inclou opció de fer donacions via Pay-Pal

■  Concepte més innovador: Festook, un sistema intel·ligent de recomanació de programació de festivals (en el prototip, només de música, amb voluntat de créixer a altres tipus de festivals com ara cinema, dansa, etc.)

■  S’incorpora a la fase d’acceleració: Coolturer, una agenda cultural de Barcelona, altament personalitzable i que actua de plataforma de promoció i com a xarxa social entre usuaris i artistes

premiats i jurat

Guanyadors i jurat dels premis #AppsCultura 2014.

Altres apps amb propostes interessants han estat:

UnderSound, per geolocalitzar i escoltar els músics del metro.

Augmented Songbook, que incorpora la realitat augmentada per a l’aprenentatge musical dels infants.

TuristIQ, per crear i distribuir rutes gamificades per la ciutat.

Els premis #AppsCultura són una iniciativa de la Direcció de Creativitat i Innovació de l’Institut de Cultura de Barcelona amb el suport d’AppCircus. No puc deixar d’esmentar la guanyadora de la primera edició, Unique Visitors, premiada com a millor concepte innovador i l’app més votada pel públic. Proposa un sistema d’elaboració personalitzada de visites als museus. Les obres de la col·lecció del Museu Nacional i de la Fundació Miró van servir per elaborar el projecte pilot. Actualment, Unique Visitors, a partir de la nova presentació de la col·lecció d’art modern, convida els usuaris a crear 52 visites diferents al Museu Nacional.

 Alguns trets comuns de les noves apps

■   imaginació en detectar nínxols d’interès o necessitats no cobertes dels usuaris

■  proveir múltiples vies de participació dels usuaris

■  incloure informació personalitzada i rellevant per a l’usuari, el que fa que, com més s’usa una apli, més acurades són les recomanacions que ens fa

■  simplificació de la navegació, dissenys més nets i clars

3 temes per a reflexió i debat

Aquest certamen, nascut per impulsar la cultura des del mòbil, és una mostra excel·lent que, amb l’estímul adequat, la innovació pot aflorar. No obstant això, de les presentacions fetes i dels torns de preguntes, més de la meva experiència amb desenvolupadors i empreses tecnològics, per mi se’n desprèn que encara ens falta camí comú per recórrer en diversos aspectes. Fet ben lògic en un entorn de creixement accelerat i de canvi constant, i que demana dosis addicionals d’esforç, d’innovació i de treball col·laboratiu.

■  La tecnologia abans que el disseny i la usabilitat?

En una de les presentacions, ben concebuda però de visualització pobra, es va dir alguna cosa que és força freqüent de sentir: “ens hem centrat primer en el desenvolupament tecnològic, que és el més complex, i després ja vindrà el disseny”. Crec que no es pot considerar la presentació visual i la navegabilitat com un element a plantejar-se “després”, ni tampoc no resulta trivial. Justament això s’ha de tenir present des de l’inici en qualsevol projecte digital. El disseny d’una app, com d’un web, va molt més enllà d’aconseguir un efecte estètic, va directe a la línia de flotació de l’experiència d’usuari, fa que aquella proposta sigui, a més d’atractiva, usable, fàcil de navegar, consistent i que situï l’usuari al focus de la proposta.

■  Poca atenció a l’elaboració dels continguts per a projectes digitals

És relativament freqüent que es parli de plataformes o desenvolupaments que permeten fer meravelles i es dóna per fet que els continguts hi seran. Però, alerta, perquè elaborar uns bons continguts, adequats a cada plataforma, és el nucli dur dels projectes digitals. La plataforma pot permetre crear rutes interactives, però la dificultat vindrà per al museu de crear uns continguts rellevants, contextuals, multimèdia i amens. La plataforma pot incorporar jocs. Magnífic. Però elaborar jocs, i més ara amb tota l’explosió de la gamificació, és tot un art i una ciència. Entre els desenvolupadors, que dominen l’eina tecnològica, i els museus, que tenim els continguts, sovint ens falta una altra pota per a la producció de continguts digitals. Moltes vegades, per entusiasme o per manca de recursos, ens llancem a la piscina, i està molt bé fer-ho, però també sovint es fan produccions que no arriben a l’excel·lència desitjada. Amb notables excepcions, és clar, tant a museus d’aquí com de fora.

■  Encara es veuen apps de museus (i d’altres camps) que no treuen el màxim partit de les funcionalitats genuïnes del mòbil: la geolocalització, les recomanacions “ara i aquí”, la realitat augmentada, el compartir, proveir d’informació contextual. Dotem les nostres apps d’allò que no es pot fer/veure al món físic o des d’un ordinador de taula. Aquest és el seu valor intrínsec, el que enriqueix l’experiència i el que dóna sentit a l’aplicació.

Som en un moment interessantíssim pel que fa a la transformació en creació i distribució de continguts. La revolució digital és plena de possibilitats si l’aprofitem bé. El panorama se’ns complica cada cop més, ara, entre d’altres, amb la tecnologia wearable i la narrativa transmèdia. Per això em sembla tan important el treball col·laboratiu entre el sector tecnològic i el museístic des de l’inici dels projectes. Sumant l’expertesa dels dos vessants aconseguirem millors projectes digitals i, sobretot, millorarem l’experiència d’usuari.

Trobeu que les apps enriqueixen l’experiència de visita a un museu o les considereu un element disruptiu? Quina app cultural de les que utilitzeu voldríeu destacar? Deixeu el vostre comentari!

Enllaços relacionats

L’app Barnart, que connecta els artistes amb el públic, guanya Apps&Cultura

6 innovacions en museus que et deixaran amb la boca oberta

 

Conxa Rodà
Estratègia i Transformació Digital

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

CAPTCHA * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.