Estratègia digital: nou curs online a quatre mans entre el museu i la universitat

790
Conxa Rodà

La formació avui és un element essencial a les organitzacions. L’entorn canviant en què estem immersos, l’acceleració digital, noves maneres de treballar i nous usos socials de comunicació i consum cultural fan que seguir-se formant de manera contínua sigui ara més necessari que mai.

Al museu estem ben convençuts que l’aspecte formatiu ha de formar també part del nostre quefer. Col·laborar amb la universitat  és una fórmula guanyadora per a la formació de professionals. Durant cinc anys hem dirigit el Postgrau de Gestió Museística, coorganitzat amb l’Institut d’Educació Contínua de la UPF (Universitat Pompeu Fabra). Aquest curs iniciem  una nova aventura formativa, aquest cop, amb la UOC (Universitat Oberta de Catalunya): un nou curs online d’Estratègia Digital per a Organitzacions Culturals. Hi sumem l’expertesa del museu en projectes digitals i l’expertesa de la UOC en eLearning, aprenentatge en línia.

Com va començar tot

L’embrió del curs  ha estat el Seminari d’Estratègia Digital que vam oferir l’any passat al museu, per als professionals de la Xarxa de Museus d’Art de Catalunya. L’exhauriment ràpid de les 100 places, més els comentaris als debats i als fulls finals d’avaluació van posar de manifest la necessitat d’oferir formació específica en aquest àmbit .

La irrupció digital és relativament recent i les habilitats digitals necessàries no sempre es troben dins les institucions. A més, a moltes organitzacions, la formació oferta als equips no està realment enfocada a dotar el personal  dels recursos i les capacitacions que requereix el nou panorama digital.

Learning by doing

Com que no hi ha res millor que fer per aprendre – learning by doing –, el curs està orientat, a més de l’adquisició de coneixements i de bones pràctiques de centres culturals d’arreu del món, a l’elaboració d’un projecte d’estratègia digital aplicat a un museu o centre cultural. És a dir, que els inscrits sortiran del curs amb un projecte sota el braç a punt per implementar al seu centre. L’objectiu del curs és proporcionar una versió integral i transversal dels passos i els procediments a seguir en relació amb l’ús i l’aplicabilitat de la tecnologia digital en organitzacions culturals.

Per fer-ho, hem estructurat el curs en quatre mòduls

  1. Estratègia digital. Aquest mòdul tindrà un doble vessant: s’analitzarà la situació actual i les necessitats de l’organització en què cada participant haurà decidit fer el projecte i així mateix es farà una aproximació ­−teòrica il·lustrada amb bones practiques− a les característiques, els objectius i els components de l’estratègia digital d’una organització.
  2. Estratègia de continguts. En aquest bloc s’aprofundirà en el conjunt de pautes necessàries per crear, publicar i mantenir continguts útils de forma eficient i es plantejaran la planificació i la governança de continguts en l’organització.
  3. Eines digitals. Es treballaran les plataformes i eines més comunes per establir una estratègia digital i els públics preferents als quals s’adrecen.
  4. Avaluació. En aquest darrer mòdul s’identificaran uns indicadors per mesurar l’eficàcia de les accions proposades  al projecte en relació amb els objectius que es volen aconseguir. Si no mesurem no sabem. Aquest aspecte és fonamental i sovint no prou ensenyat ni aplicat a les organitzacions culturals.

Equip docent

La direcció acadèmica és compartida entre el Museu Nacional –jo mateixa­− i la UOC −Laura Solanilla−. Els materials escrits i vídeos han estat elaborats específicament per al curs per destacades figures de la dimensió digital com són Elena Villaespesa, actualment analista de mitjans digitals al Met (Metropolitan Museum de Nova York) i anteriorment la mateixa funció a la Tate de Londres; Tijana Tasich, consultora digital a Digitelling i anteriorment responsable de producció digital a la Tate, i Soledad Gómez, especialista en xarxes socials i autora del blog Mediamusea. La tutora acadèmica que vetllarà pel curs i dinamitzarà l’aula virtual amb els participants és la coneguda Clara Merín, consultora de comunicació online i autora del blog Endecomunicación.

A qui pot interessar

El curs, equivalent en durada a un mig Postgrau, s’adreça  majoritàriament a gestors culturals, professionals de museus, professionals de la comunicació, responsables de públics a museus i organitzacions culturals, professionals de l’entorn digital que vulguin adquirir una visió més estratègica i, és clar, qualsevol persona interessada a endinsar-se en el món digital aplicat.

Atès que se surt del curs amb un projecte aplicable al lloc de treball, al nostre parer tindria molt de sentit que l’ organització on treballi l’inscrit ajudés a les despeses de matrícula i/o amb concedir temps laboral per a la realització del projecte d’estratègia digital. Això pot ser una motivació per al personal i a la vegada un benefici per al centre a un cost molt baix.

El curs serà íntegrament online i la llengua principal en serà el castellà, per facilitar la participació d’inscrits de la resta de l’estat i d’Amèrica Llatina. Bona part de la weblografia es troba només en anglès. Per descomptat que els participants podran elaborar el seu projecte indistintament en català o en castellà.

Tots els detalls els podeu trobar al web de la UOC. I el proper 29 de setembre farem una sessió informativa presencial a les 18 h, a la seu de la UOC de l’Av. Tibidabo, 39 de Barcelona.

Comencem el 19 d’octubre!

El curs  s’inicia el proper 19 d’octubre i acabarà al febrer. És un primer pas cap a futures edicions  de més durada i programa més ambiciós, en funció de l’acollida que tingui i de les necessitats i demandes que els participants i tothom ens feu arribar.

El partenariat amb les universitats el venim practicant des de fa temps i és una fórmula que aporta uns resultats excel·lents. Ben aviat reprendrem l’edició del mòdul Museu Nacional Pro, dins el màster en Anàlisi i Gestió del Patrimoni Artístic de la UAB (Universitat Autònoma de Barcelona). Al llarg d’un parell de mesos, molts professionals del museu es converteixen en professors per un dia i els alumnes poden conèixer de prop les interioritats del treball que es fa en un museu d’art.

 

Sobre quins temes voldríeu trobar més oferta formativa relacionada en digital i cultura?

Conxa Rodà
Estratègia i Transformació Digital

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

CAPTCHA * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.