El compromís del Museu Nacional amb el medi ambient

Com a responsables de la conservació del patrimoni, el museu tenim el compromís de treballar cap a una societat millor també a través d’una política mediambiental. Essent conseqüents amb la política de responsabilitat social (pdf) i un codi ètic (pdf), des del museu integrem polítiques i sistemes de gestió en els àmbits econòmic, social i mediambiental.

Per això, hem implantat un Sistema de Gestió Ambiental que ens permet desenvolupar la nostra activitat amb el màxim respecte per l’entorn i minimitzar-ne l’impacte sobre el medi ambient.

En aquest sentit, la Declaració ambiental 2015 recull la diagnosi i el pla d’acció anual del museu, d’acord amb la norma ISO 14.001, assolida el juliol de 2011, i el Reglament Europeu EMAS, certificació assolida el gener de 2012.

En les il·lustracions mostrem algunes de les càpsules de medi ambient que hem difós internament per tot l’equip del museu. Bona part d’aquestes recomanacions poden ser útils per a d’altres organitzacions i per a la llar.

Per llegir el text cliqueu les imatges:

Bones pràctiques ambientals

Som la primera entitat cultural a Catalunya que ha posat en pràctica un pla d’ambientalització en matèria de residus. Treballem sobre la base d’un Manual de Gestió de residus, d’ús intern, que té com a prioritat la reducció, la reutilització i el reciclatge dels residus en tots els àmbits i sobre els principis de la Declaració ambiental, que es basen en la difusió ambiental, la prevenció de la contaminació i la millora contínua:

• establir un procés de millora contínua de la gestió ambiental amb la dotació de recursos necessària.
  • conèixer i acomplir les normatives i els requisits legals presents i futurs, i d’altres que l’organització subscrigui.
  • informar, formar i sensibilitzar el personal per incorporar els criteris de sostenibilitat en totes les activitats.
  • difondre i fomentar, entre els proveïdors, col·laboradors i públic, les polítiques ambientals del museu.
  • utilitzar de manera eficient els recursos naturals, les matèries primeres i l’energia, i fomentar la reducció, la reutilització i el reciclatge dels residus com a prevenció de la contaminació.

Quin pot ser el nostre compromís personal amb el medi ambient?

El nostre compromís no s’acaba aquí, en l’àmbit i l’espai laborals, sinó que la nostra tasca d’implicació i participació per conservar el que és de tots, la fem extensiva també a casa i a tots vosaltres. Són petits gestos que cadascú de nosaltres pot aplicar a la feina i a casa

• Segregació: el paper s’ha de dipositar sense arrugar als contenidors per optimitzar-ne l’espai i el cost del transport. No s’hi llancen papers plastificats o bruts de substàncies orgàniques, ni grapes, ni clips, ni alumini.
  • Climatització: cal tancar portes i finestres quan funciona la climatització i regular el termòstat a 20 ºC a l’hivern i 25 ºC a l’estiu.
  • Equips informàtics: s’han d’apagar els monitors dels ordinadors quan no s’utilitzen i també els ordinadors en acabar la jornada de treball. La connexió en xarxa dels equips d’imatge (fotocopiadores, impressores, etc.), en redueix el nombre i fa que siguin més eficients.
  • Energia: cal desendollar els aparells del corrent, utilitzar bombetes de baix consum i encendre els llums només quan sigui necessari.
  • Reduir, reutilitzar i reciclar: s’ha de potenciar la minimització de residus tornant a utilitzar les coses en bon estat i evitant els productes d’un sol ús. Una vegada ja hem produït residus, cal recollir-los selectivament per reciclar-los: els donarà un nou valor.
  • Compra verda: adquirir productes que evitin substàncies tòxiques i contaminants, com ara compostos orgànics volàtils o fosfats; dosificar a partir del que necessitem i del que ens recomanen els fabricants i netejar a baixa temperatura i amb els electrodomèstics plens. Així, minimitzem els residus i el consum de recursos naturals, i treballem per a la nostra salut i la del medi ambient.
  • Compartir cotxe: compartir el cotxe amb altres companys ajuda a reduir les despeses i la contaminació

Un petit gest… un gran ajut!

Enllaços relacionats

Memòria de Responsabilitat Social 2015 (pdf – 1,01 Mb),

Quorum: El Museu Nacional d’Art de Catalunya i la responsabilitat social corporativa

Programa de TV3 Valor afegit (11/03/2015)