El 2017 del Museu Nacional: resum visual

4.402

Us presentem un repàs visual del que ha estat el 2017 al Museu Nacional. Ha estat un any d’activitat intensa centrada en els treballs de la renovació de la presentació de Renaixement i Barroc , en sacsejar el fons i la forma de les exposicions temporals, enfortir lligams a nivell local i internacional. Treballar per la construcció d’un museu més obert i social  és sobre el que pivota cada dia el nostre quefer col·lectiu.

Aprofitem per agrair-vos a tots, lectors d’aquest blog, visitants del museu, participants a les activitats, usuaris del web i gent activa a les xarxes la vostra participació.

Dues exposicions que trenquen motlles

Insurreccions, una exposició sobre revoltes, insubmissió, agitació política i moviments socials. Organitzada pel Jeu de Paume de París, adaptada en col·laboració amb el museu per a la presentació a Barcelona,  l’ha comissariat el prestigiós filòsof, historiador d’art i comissari de l’exposició Georges Didi-Huberman.

Francesc Torres, artista polifacètic català, explora la col·lisió entre la història i la cultura reflexionant, al mateix temps, sobre la naturalesa dels museus a l’exposició Francesc Torres. La capsa entròpica [El museu d’objectes perduts] .

Redescobrint artistes catalans

L’exposició Ismael Smith, la bellesa i els monstres ha revisat la trajectòria d’aquest artista transgressor en el món d’ordre del noucentisme.


Primera exposició monogràfica dedicada a l’artista Torné Esquius , pintor i dibuixant que no encaixava ni amb les propostes modernistes ni amb les noucentistes.

Hem recuperat l’obra de Ramon Pichot, una de les figures més oblidades de l’art català del segle XIX Pichot va viure a l’epicentre de l’art internacional de l’època. La seva obra  es va caracteritzar especialment pel tractament i la preeminència del color.

La col·lecció creix

Lluís Dalmau, Decapitació de sant Baldiri, 1448

El Museu Nacional ha adquirit la taula Decapitació de sant Baldiri, de Lluís Dalmau, gràcies al finançament de la Fundació Palarq. Procedent de l’antic retaule major gòtic de l’església parroquial de Sant Boi de Llobregat (Baix Llobregat), és una de les poques obres que es conserven del pintor.

Carles Casagemas, Parella de vells, Màlaga, 1900-1901
Josep Guinovart, Crani, 1953

Amb el suport de la Fundació Amics del Museu Nacional, el museu ha adquirit el dibuix Parella de vells, de Carles Casagemas i l’oli de Josep Guinovart Crani.

També destaquem l’adquisició d’un conjunt de 200 fotografies d’Oriol Maspons als hereus de l’artista, amb el patrocini de la Fundació Nando i Elsa Peretti.

Intervencions artístiques sobre la col·lecció

De vinyeta en vinyeta. Itinerari en clau de còmic per art modern ha presentat un diàleg amb 20 obres de la col·lecció d’Art Modern en clau de còmic. Els dibuixants, estudiants de còmic de l’Escola Joso,  han interpretat les obres elaborant-ne una vinyeta.

Explorant l’or. Investiguem el daurat en les pintures del museu, Synthesis i {1, 2, 3, 4, 5, 6, 7…} han estat tres de les intervencions artístiques que han tingut lloc al museu.

Conservació, restauració i recerca

Les accions de Restauració s’han centrat sobretot al voltant de les obres d’ Ismael Smith, de qui la major part de la seva obra es conservava a les reserves i no havia estat mai restaurada; i a la col·lecció de Renaixement i Barroc, amb motiu de la nova presentació de finals de gener de 2018.

S’ha revisat  l’estat de conservació d’un centenar d’obres, s’han canviat emmarcaments, s’han fet exàmens i anàlisis d’obres rellevants i s’han intervingut amb profunditat més d’una vintena de peces en les diferents especialitats. Una de les més destacades ha estat la pintura de Paolo de Matteis El rei Venceslau IV sentencia a sant Joan Nepomucè, de 1710, que estava a la reserva. Una obra de grans dimensions (293×174 cm), signada pel pintor napolità i datada el 1710, propietat l’Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi en dipòsit al Museu des del 1906.

En les imatges, anvers i revers de la pintura de Paolo de Matteis abans d’iniciar el tractament i a la dreta, després de la neteja de la capa pictòrica.

Simposi: Els anys teòrics (avantguardes, 1962-1979). Art i crítica, del pop al conceptual, coordinat per Àlex Mitrani i Jordi Ibáñez.

Connectant l’art amb els públics

Hem portat l’art a l’hospital : el col·lectiu Boa Mistura, conjuntament amb els nens hospitalitzats de l’Hospital Maternoinfantil de la Vall d’Hebron,  han pintat un mural de 19 metres de llarg per 4 i mig d’ample, inspirat en l’obra Ramon Casas i Pere Romeu en un tàndem, de Ramon Casas.

Destaquem la varietat d’activitats familiars que hem realitzat durant aquest any :

Dissabtes amb artistes,  Què està passant, aquí? Converses en família. Diumenges amb petits i grans i Voliaines. Diumenges amb petits i grans, durant les quals petits i grans han gaudit amb l’art.

La col·lecció viatja fora del museu

Obres de Marià Fortuny de la nostra col·lecció han estat presents a Temps de somni: Andalusia a l’imaginari de Fortuny, a Granada i a Sevilla, exposició produïda pel nostre museu, l’Obra Social “La Caixa” i el Patronato de la Alhambra y Generalife;  i  a una retrospectiva de la seva obra al Museo Nacional del Prado.

Préstec de conjunts grans d’obres del fons del museu a expos de la Xarxa de Museus d’Art de Catalunya:

Una selecció d’obres de Ramon Casas han participat a l’exposició Ramon Casas, la modernitat anhelada a Sitges. Aquesta exposició també va viatjar al CaixaFòrum de Madrid.

També hem prestat obres per a l’exposició Olga Sacharoff: pintura, poesia i emancipació, del Museu d’Art de Girona.

El museu ha continuat la línia de préstecs internacionals. Aquest any, entre d’altres, han viatjat:

  • Una obra de Fragonard s’ha prestat a National Gallery of Art de Washington.
  • Un Dalí ha viatjat a Royal Academy of Arts, de Londres i a St. Petersburg, Florida (EUA).
  • Diverses obres modernistes s’han prestat al National Museum of Western Art (NMWA), de Tokyo.
  • Obres de Juli González han viatjat al Gemeentemuseum Den Haag de La Haia

Digital

Enguany ha tingut lloc la primera edició de la Mobile Week Barcelona, on el museu hi ha participat amb l’exposició d’una de les obres guanyadores.

El museu ha participat de manera molt activa al congrés Museums and the Web  a Cleveland, Ohio,EUA., i en la preparació de la jornada Coneixent els Públics virtuals celebrada al MACBA.

Participació a fòrums internacionals

El director del museu, Pepe Serra, ha participat a la reunió del grup Bizot (format pels responsables dels grans museus internacionals. Dos dies intensos d’intercanvi a l’Índia.

Els professionals del museu hem participat al Congrés anual de l’ICDAD, The International Committee for Museums and Collections of Decorative Arts and Design , celebrat a Miami i dedicat aquest any a l’Art Deco in Decorative Arts and Design.  També hem participat en el XII Taller de Investigaciones Históricas y Museológicas a La Havana, amb la ponència El usuario en el centro: lo digital y la mediación tecnológica, dos conceptos en auge. Hem estat convidats també a Beijing, a intercanviar experiències en acció digital al Palace Museum de la Ciutat Prohibida, amb la ponència “Digital as a Transformation-Driver in Museums”.

Nova presentació de la col·lecció de Renaixement i Barroc

Lucas Cranach (el Vell), Parella amorosa desigual, 1517; Doménikos Theotokópoulos (El Greco), Sant Pere i sant Pau,
1590-1600; Francisco de Goya, Al·legoria de l’Amor, Cupido i Psique [?], 1798-1805

Durant tot el 2017 hem estat treballant intensament per a la renovació de les sales de Renaixement i Barroc que s’obren a finals de gener de 2018.

Tot l’equip del museu us desitgem un molt bon 2018!!!

Enllaços relacionats:

On ens porta, doncs, la Còlera? , Georges Didi-Huberman

Conferència inaugural “Insurreccions” (Subtitulat en català) (vídeo – 57:44 min)

Website | + posts
Redacció museu

3 Comments

  • Arturo ha dit:

    Muchas felicidades por este post, porque me ha parecido muy interesante poder saber en un balance anual, lo que se ha adquirido, como lo se ha hecho desde el museo este año. Pero como critica no he leído ni una sola línea referente al gabinete numismatico, cuando por ejemplo se ha hecho el XXI curso de historia monetaria hispánica , con la publicación del libro del dracma al euro. O tampoco se ha hecho ninguna exposición en el gabinete y la última que recuerdo fuero historias metálicas. Con un fondo de más de 150.000 piezas creo que se pueden explicar muchas cosas . Muchas felicidades y buenas fiestas.

    • Redacció museu ha dit:

      Arturo, la semana que viene publicaremos un artículo monográfico sobre el Gabinete Numismático. Esperamos que sea de su interés. ¡Muchas gracias por su comentario!

  • Respon a Arturo Cancel·la les respostes

    L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

    CAPTCHA * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.