Arquitectura modernista a les postals de la Biblioteca

4.220

La targeta postal més antiga circulada a Espanya va ser emesa l’any 1892. A finals del segle XIX, la Unió Postal Universal va regular-ne el format –9 x 14 cm– mantingut fins a l’any 1960, aproximadament, encara que les postals modernes són una mica més grans. Les primeres, editades per les administracions de correus, eren molt monòtones però la millora dels mètodes d’impressió aconseguida durant l’última dècada del segle XIX va provocar que el col·leccionisme de postals es posés de moda. La Biblioteca del Museu Nacional conserva una col·lecció de 20.000 targetes postals que fou ingressada l’any 1957 gràcies al llegat d’Enrique Matas-Ramis. Actualment treballem en la classificació i descripció d’acord amb les pautes 1-60 per a la catalogació de col·leccions especials i fons personals, amb l’objectiu de donar visibilitat a la nostra col·lecció mitjançant l’ingrés al portal de les Col·leccions especials de les biblioteques de Catalunya. A hores d’ara, les postals antigues es troben immerses en un procés de revaloració com a font de recerca, perquè aporten una mirada específica i un conjunt de detalls qualitatius difícils d’observar en altres fonts documentals. Un excel·lent exemple el constitueix la sèrie Barcelona. Construcciones modernas de l’editor Àngel Toldrà Viazo. Aquestes imatges constitueixen un testimoni esplendorós de la Barcelona del segle XIX i ens permeten recrear la ciutat d’ara fa cent anys. S’hi troben els edificis més singulars de reconeguts arquitectes modernistes catalans, alguns dels quals rivalitzaren professionalment en la coneguda illa de la discòrdia: Lluís Domènech i Montaner, Antoni Gaudí i Josep Puig i Cadafalch.

Imatge de l’illa de la discòrdia amb la Casa Amatller de Puig i Cadafalch, la Casa Batlló de Gaudí i la Casa Lleó Morera de Domènech i Montaner.

Imatge de l’illa de la discòrdia amb la Casa Amatller de Puig i Cadafalch, la Casa Batlló de Gaudí i la Casa Lleó Morera de Domènech i Montaner.

Les fotos ens «parlen» i ens aporten informacions complementàries que no trobem en altres documents. A la postal de la Casa Lleó Morera podem veure les escultures de les dames amb les jardineres, obra d’Eusebi Arnau, que van desaparèixer en una reforma de l’any 1943.

Imatge de la Casa Lleó Morera.

Imatge de la Casa Lleó Morera.

Així mateix, ens fan espectadors d’escenes de la vida quotidiana, com la produïda entre les tres persones davant la façana del Palau Güell, de Gaudí. A més, a la postal, podem apreciar les dues grans portes de ferro forjat i l’escut de Catalunya amb l’elm i el drac, obra de Joan Oñós.

Façana principal del Palau Güell.

Façana principal del Palau Güell.

Finalment, són testimoni gràfic de construccions actualment desaparegudes, com és el cas de la Casa Capellas i la Casa Llorach de Puig i Cadafalch.

Casa Capellas.

Casa Capellas.

Casa Llorach.

Casa Llorach.

Col·leccioneu postals? Sabeu que el col·leccionisme de postals s’anomena cartofília?
Yolanda Ruiz
Biblioteca

4 Comentaris

  • 25 de juliol de 2014 - 1:32 pm | Enllaç permanent

    Si voleu més info de postals podeu visitar http://www.cerclecartofilcatalunya.com/, o el seu Facebook,
    Salutacions!
    MC

    • Yolanda Ruiz
      30 de juliol de 2014 - 1:45 pm | Enllaç permanent

      Moltes gràcies per la informació, Montse.

  • Mercè Jané Vidal
    25 de juliol de 2014 - 8:58 pm | Enllaç permanent

    celebro que les postals antigues es valorin han estat i son importants per moltes coses conèixer la vida i escenes quotidianes de fa molts anys i si estan escrites també com era la gent.

    • Yolanda Ruiz
      30 de juliol de 2014 - 1:47 pm | Enllaç permanent

      Gràcies, Mercè, pel teu comentari. Espero que t’hagi agradat el post.

  • Deixa un comentari

    L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

    CAPTCHA * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.