Apropa Cultura: museu inclusiu, museu unit

Elisabet Pueyo

Penso que el més interessant per compartir amb vosaltres en aquestes línies no és només explicar què és el programa Apropa Cultura, sinó traslladar-vos què ha significat entrar a formar part d’aquesta iniciativa que uneix i crea sinergies entre equipaments culturals i entitats socials. I deixeu-me afegir, per si a algú li pot semblar estrany que des de l’àmbit dels museus ho faci algú d’aquesta cosa que és el màrqueting, crec que justament és una de les virtuts del programa Apropa Cultura: integrar i engrescar a tots en un projecte comú.

Ja fa anys que des de l’equip d’educació del museu es treballa per a la inclusió social de persones amb discapacitat cognitiva, diversitat funcional o amb trastorn mental, així com d’altres col·lectius en risc d’exclusió. La base i l’experiència ja la teníem. Aleshores, per què formar part del programa Apropa Cultura?

_MG_0382 5a_ses_realismes_089[1]

Doncs perquè suposa donar a conèixer a un major nombre de centres socials i grups amb necessitats especials l’oferta del museu i incrementar-ne, per tant, l’abast del servei i la rendibilitat social. La plataforma online Apropa Cultura desplega la programació dels 55 equipaments que en formem part –teatres, auditoris, festivals i museus– i també permet fer la reserva per als espectacles, les visites o els tallers. Formant-ne part, ampliàvem així la tipologia d’entitats a les quals arribar.

La incorporació va fer que durant el curs 2013-2014 es multipliqués l’assistència i la diversitat de grups d’anys anteriors. El 75% van ser centres que no havien vingut anteriorment i es va duplicar el nombre de beneficiaris. Dins la plataforma Apropa Cultura el museu ofereix les modalitats d’activitat participativa, visita comentada o visita lliure per a col·lectius amb diversitat funcional o discapacitat cognitiva, per a gent gran o immigració, entre d’altres.

Aquests resultats, en xifres, són prou significatius i per això no podem deixar de plantejar, també, la sostenibilitat del model a través de la tipologia de tarifes, des de la gratuïtat amb que vam començar, fins a la tarifa reduïda actual (tota la programació s’ofereix a preus entre 0 i 3€/persona). I atenent sempre la premissa de l’ideari del programa Apropa: el valor de la cultura en tots els seus sentits.

Altres aspectes que ha propiciat la participació del museu al programa Apropa Cultura.

En primer lloc, des d’una perspectiva cara enfora, ha reforçat el treball en xarxa entre els equipaments:

• sessions formatives adreçades al personal d’atenció al públic perquè aprengui i posi en comú com fer l’experiència dels usuaris el més satisfactòria possible
  • cursos de formació sobre diferents llenguatges artístics dirigits a educadors del centres socials (arts plàstiques i visuals, arts escèniques…) per dotar-los de recursos aplicables al seu dia a dia
  • sessions de presentació de programació a les entitats del sector social
  • sessions participatives de treball de comunicació
sessio formativa Educa am l art sessio d'avaluacio

En segon lloc, des d’una perspectiva més interna, ha servit d’argamassa entre els departaments. Des que ens van proposar participar-hi, l’equip del museu –ja de per si interdisciplinari– ha treballat i treballem encara més units, més a prop, si em permeteu: el Departament d’Educació ha elaborat i revisat continguts i metodologies perquè els guies-educadors els portin a la pràctica tot treballant al costat dels educadors socials; els departaments de Comunicació i Premsa ho han difós; el Departament de Màrqueting ha dreçat les orelles a les àmplies necessitats externes i internes a fi que tot vagi rodat i sigui mesurable i avaluable; el de Gestió de Públics ha atès les reserves i ha fet de l’hospitalitat un ingredient bàsic de l’experiència dels grups. Per suposat, tot sota l’impuls i l’acompanyament de la Gerència i Direcció del museu, ja que la missió social del museu és un eix estratègic inqüestionable.

La 1ª Setmana Apropa Cultura, celebrada entre el 26 d’octubre i l’1 de novembre ha tingut la finalitat de donar visibilitat a la tasca amb les entitats socials i difondre la campanya de sensibilització amb l’objectiu que la societat prengui consciència de la importància de fer accessible la cultura a les persones més vulnerables.

I per resumir, m’atreviria a dir que tot això ha estat força fàcil, no només perquè ens ho creiem i fa temps que el museu treballa en aquesta línia, sinó perquè l’equip de l’Auditori –amb la Sònia Gainza al capdavant– ha posat màxima professionalitat i emoció al projecte. I això s’encomana. Com a mostra, us convido que vegeu el vídeo Apropa Cultura que sintetitza aquest projecte compromès.

Enllaços relacionats

Accessibilitat al Museu NacionalProgrames comunitaris al Museu Nacional